Kultura i historia Stanów Zjednoczonych 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-4SKHSZO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia Stanów Zjednoczonych 2 |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym. |
Pełny opis: |
Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe kompetencje przyszłych nauczycieli. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym. Semestr czwarty: 1. Przegląd regionów kulturowych USA 2. Instytucje polityczne i życie publiczne 3. Edukacja 4. Religia 5. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z etnicznością oraz wprowadzenie do fal emigracji do USA 6. Indianie – ich historia i znaczenie w kulturze 7. Czarni Amerykanie - ich historia i znaczenie w kulturze USA 8. Amerykanie hiszpańskiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze USA 9. Amerykanie azjatyckiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze 10. Kobiety |
Literatura: |
(tylko po angielsku) Gołębiowski, Marek. Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa: PWN, 2004. Kottak, Conrad P., ed. Researching American Culture: A Guide for Student Anthropologists. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1998. Lemert, Charles, ed. Social Theory: The Multicultural and Classic Readings. 3rd ed. Boulder: Westview Press, 2004. Mauk, David, and John Oakland. American Civilization: An Introduction. 5th ed. London: Routledge, 2009. Rothenberg, Paula S. ed. Race, Class, and Gender in the United States: An Integrated Study. New York: Worth Publishers, 2001. Rozbicki, Michał J., and Krzysztof Michałek, eds. A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America: From Colonization to 1945. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1994. Sollors, Werner, ed. Theories of Ethnicity: A Classical Reader. New York: New York University Press, 1996. Takaki, Ronald. A Different Mirror: A History of Multicultural America. Boston: Back Bay Books, 1993. Tindall, George B., and David E. Shi. America: A Narrative History. 2 vols. New York: W.W. Norton, 1996. Wolfe, Alan, ed. America at Century’s End. Berkeley: University of California Press, 1992. Khan Academy. pl.khanacademy.org PBS. www.pbs.org US History. www.ushistory.org |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu kultury i historii USA zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu i na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym H1P_W01 K_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu kultury USA zorientowaną na zastosowania praktyczne w instytucjach edukacyjnych H1P_W02 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kultury USA, wykorzystywanej do nauczania języków obcych H1P_W03 UMIEJĘTNOŚCI K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01 K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z kulturą USA H1P_U02 H1A_U01 H1A_U03 H1A_U10 K_U12 posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13 K_U27 ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego H1P_U14 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02 K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy H1P_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ćwiczeniach: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) oraz kontrola obecności (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione), obowiązkowe prezentacje 1 raz w semestrze. Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy: - ocena z prezentacji - 50% (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0) -aktywne zaangażowanie w kurs (50%) w sali dydaktycznej (i na platformie w równoważnych częściach – dot. sem. 3). Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie. Brak prezentacji, wymaganej frekwencji lub zadań wykonanych na platformie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. Ocena z egz. jest średnią ocen pozytywnych z testów egzaminacyjnych zawierających materiał z obu semestrów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.