Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka opiekuńczo-wychowawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4102-4M2S-PRAKTOW
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka opiekuńczo-wychowawcza
Jednostka: Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami diagnozy pedagogicznej 4102-3M2S-PEDAGOW

Założenia (opisowo):

1. Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego organizuje w ramach programu kształcenia praktyki opiekuńczo-wychowawcze, stanowiące integralną część studiów.

2. Student zobowiązany jest do odbycia praktyki opiekuńczo-wychowawczej – wynikającej ze standardów kształcenia – w szkole podstawowej lub innej placówce edukacyjno-wychowawczej prowadzącej zajęcia z dziećmi w wieku 6–14 lat (poza przedszkolem), w wymiarze 30 godzin, za którą otrzyma ocenę, zgodnie ze wskazanymi w aneksie kryteriami.

3. Zaliczenie praktyki opiekuńczo-wychowawczej skutkuje uzyskaniem 2 pkt. ECTS

1 ECTS - godziny kontaktowe

1 ECTS - oddanie w terminie prawidłowo wypełnionej dokumentacji


Główne cele praktyk opiekuńczo wychowawczych


1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej.

2. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji pracy opiekuna/nauczyciela/wychowawcy i jej dokumentowania oraz samodzielnego prowadzenia działań opiekuńczych i wychowawczych.

3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów z pomocą nauczyciela-mentora (szkolnego opiekuna praktyk) podczas wspólnego omawiania praktyk.

4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy opiekuńczej i wychowawczej oraz jej efektów.

5. Zapoznanie się z zachowaniami i funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym dzieci.

6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, uwzględniającej różnice indywidualne uczniów.

7. Uświadomienie studentom – przyszłym nauczycielom języka obcego – problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci w wieku 6–14 lat (biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych, emocjonalnych, wolicjonalnych itp.).


Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli w szkole podstawowej poprzez:

1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana;

2) obserwowanie:

a) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

b) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku),

c) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny;

3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w:

a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa

b) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności,

c) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek,

d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć

Pełny opis:

I. PRAKTYKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA: CELE, ZADANIA, OCENA

Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli klas początkowych poprzez:

1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności poznanie wypełnianych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, personelu, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;

2) obserwowanie:

a) aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie,

b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku),

d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,

e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć,

f) integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, terapeutycznej itp.,

g) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny;

3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w:

a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,

b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,

c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,

d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (pod kierunkiem mentora), a w szczególności:

a) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,

b) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek,

c) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci,

d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę, działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć,

e) animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizacja pracy dzieci w grupach zadaniowych,

f) podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych),

g) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym, w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,

h) sprawowanie opieki nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki;

5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji

pedagogicznych, w tym:

a) prowadzenie dokumentacji praktyki (dziennik praktyk, dossier),

b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,

c) ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),

d) analiza oceny zewnętrznej przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,

e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu cyklu praktyk student:

Wiedza

• ma uporządkowaną wiedzę z zakresu psychopedagogiki , zorientowaną na zastosowania praktyczne (K_W01)

• zna podstawową terminologię z zakresu psychopedagogiki (K_W03)

Umiejętności

• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować materiały niezbędne do przygotowania lekcji w szkole podstawowej z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01)

• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z pracą z dziećmi w szkole podstawowej (K_U02)

• posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizacje lekcji (K_U04)

• potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących pracy z dziećmi oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08)

Kompetencje społeczne

• potrafi współdziałać i pracować w grupie, planując i realizując wspólne projekty (K_K02)

• potrafi określić hierarchię zadań służących realizacji zadań dydaktycznych (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

1. Warunki zaliczenia praktyki:

• dostarczenie w wyznaczonym terminie kompletnej dokumentacji praktyki z poświadczoną przez mentora kartą zadań A, B1 i B2; potwierdzone przez mentora, wypełniony przez studenta i potwierdzony przez mentora dziennik praktyk z opinią mentora; 50 %- oceny końcowej.

• zgodność terminu odbywania praktyki z regulaminem praktyk;

• zgodność zadań wybranych z karty zadań z dziennikiem praktyk;

2. Ocena końcowa za praktykę opiekuńczo-wychowawczą obejmuje łącznie następujące elementy:

• zakres i stopień trudności przeprowadzonych zadań opisanych w karcie zadań (zróżnicowany poziom tematyczny i organizacyjny zadań);20 % oceny końcowej

• zakres merytoryczny i redakcja opisów przeprowadzonych zadań w dokumentach praktyki (w dzienniku praktyk i dossier);20% oceny końcowej

• estetyka i przejrzystość dossier. 10% oceny końcowej.

Praktyki zawodowe:

1. Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego organizuje w ramach programu kształcenia praktyki opiekuńczo-wychowawcze, stanowiące integralną część studiów.

Możliwe jest również zaliczenie praktyk opiekuńczo-wychowawczych przez uczestnictwo studenta w zielonej szkole organizowanej przez warszawskie szkoły francuskie. Student zobowiązany jest okazać zaświadczenie wydane przez placówkę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)