Praktyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4102-5M1S-PRAKPED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyka pedagogiczna 4102-4M3S-PPED |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć zaliczony przedmiot Dydaktyka przedmiotowa I etap edukacyjny z II roku i uczęszczać na zajęcia Dydaktyka przedmiotowa - II etap edukacyjny. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Praktyki pedagogiczne pozwalają studentowi na zastosowanie w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych na wykładach i ćwiczeniach z dydaktyki języków obcych i języka francuskiego proponowanych przez UOKNJF UW. W czasie praktyk pedagogicznych student-stażysta uczy się zawodu poprzez obserwacje lekcji języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk jak też obserwacje lekcji kolegów stażystów odbywających praktyki w tej samej placówce dydaktycznej. Kolejnym etapem nauki jest samodzielne prowadzenie lekcji języka francuskiego w przedszkolu i w szkole podstawowej na I i II etapie edukacyjnym. 30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS: 1 ECTS- godziny kontaktowe 1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Regulaminem Praktyk Pedagogicznych dla studentów III roku UOKNJF UW) Zalicza 60% możliwej liczby punktów. |
Pełny opis: |
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy: 1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola i szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy 2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego w tandemie z drugim studentem-stażystą samodzielnie lub pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk. Liczba prowadzonych lekcji:10 3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez innych studentów-praktykantów. Liczba prowadzonych lekcji:5 4. Obserwowanie i prowadzenie zajęć języka francuskiego w klasach prowadzonych przez nauczyciela języka francuskiego na II etapie edukacyjnym. Liczba prowadzonych lekcji:5 Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą: 1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania placówek 2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego 3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku 4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka 5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć 6. Informacje o samokształceniu 7. Wiedzę o sobie Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta w szkole podstawowej: 1. Zapoznanie się ze statutem szkoły 2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania 3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów 4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami 5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy 6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy, dziennik języka francuskiego) 7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły 8. Zapoznanie się z programem nauczania zintegrowanego realizowanego w danej klasy 9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna praktyk i innych praktykantów ( dotyczy przedszkola i szkoły) 10. Analizowanie obserwowanych zajęć ( dotyczy przedszkola i szkoły) 11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk ( dotyczy przedszkola i szkoły) 12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności ( dotyczy przedszkola i szkoły) |
Literatura: |
1. Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013 2. Capouet M., Denisot H., Les Loustics 2, Hachette FLE, Paris 2013 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu cyklu praktyk: Wiedza Student zna 1. metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych - K_W03 2.w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją- K_W12 3. w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i francuskim - K_W16 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego w przedszkolach i na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem - K_W19 Umiejętności Student potrafi 1.wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i francuskim - K_U01 2. samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych - K_U02 3. obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania- K_U05 4. dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu - K_U09 5. pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego - K_U10 6. przygotować prace pisemne w języku polskim i francuskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł - K_U13 7. w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów - K_U15 8. wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych - K_U19 9. pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania - K_U20 10. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym - K_U22 Kompetencje społeczne Student jest zdolny do 1. współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym i przedszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie - K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyk jest : a) pozytywna ocena praktyk wydana przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły podstawowej i przedszkola - 25% oceny końcowej b) pozytywna ocena wychowawcy klasy- 25% oceny końcowej c) pozytywna ocena metodyka z UOKNJF UW wizytującego lekcje studenta w czasie praktyk - 25% oceny końcowej d) oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk (szczegółowa punktacja zawarta jest w „Regulaminie praktyk pedagogicznych dla studentów III roku UOKNJF UW) - 25% oceny końcowej Student może otrzymać 2 ECTS: 1 ECTS za przeprowadzenie wymaganej liczby godzin praktyk 1 ECTS za terminowe oddanie poprawnie sporządzonej dokumentacji. Zalicza 60 % możliwej liczby punktów. 60%-68%- ocena dostateczna 69%-76%- dostateczny plus 77%-84%- dobry 85%-92%- dobry plus 93%-100%- bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Studenci odbywają praktyki w Szkole Podstawowej nr 146 w Warszawie i w przedszkolu nr 305 w Warszawie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.