Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Intercultural Communication (Komunikacja międzykulturowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AL007
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Intercultural Communication (Komunikacja międzykulturowa)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Na zajęciach skupiamy się na praktycznych aspektach komunikacji międzykulturowej: na wiedzy i kompetencjach niezbędnych do funkcjonowania w zróżnicowanym środowisku pracy oraz tym, jak różne wartości, postawy, przekonania i praktyki wpływają na komunikację.

Kurs będzie się składać z dziesięciu 135-minutowych sesji, z czego 4 będą miały charakter wspólnych zajęć dla wszystkich studentów (wykłady gościnne, warsztaty i wycieczki terenowe).

Pełny opis:

Format

Warsztaty:

Od teorii do praktyki: prezentacja teorii, dyskusja i praktyczne zastosowanie.

Prezentacje:

Studenci przedstawią swoje projekty grupowe.

Wykłady gościnne:

Gościć będziemy ekspertów z różnych dziedzin – spotkania z nimi pozwolą studentom poszerzyć doświadczenia szeroko rozumianej komunikacji międzykulturowej.

Wycieczki terenowe:

W miarę możliwości odwiedzimy ważne instytucje kultury w których istotna jest komunikacja międzykulturowa.

Treść

• Dominujące cechy amerykańskiej kultury pracy.

• Podstawowe zasady komunikacji: komunikacja werbalna i niewerbalna, symboliczne i kontekstowe cechy komunikacji.

• Modele komunikacji, bariery skutecznej komunikacji, styl defensywny vs. wspierający, umiejętności przekazywania komunikatów, aktywne słuchanie, informacja zwrotna.

• Efektywna komunikacja. Budowanie dobrej woli: you-attitude, podkreślanie pozytywnych aspektów i język wolny od uprzedzeń. Skuteczne pisemne komunikowanie się w pracy: listy, protokoły, notatki, plany i raporty. Przejrzystość, gramatyka, interpunkcja i mechanika.

• Poszukiwania pracy. Pisanie CV i listów motywacyjnych, rozmowy kwalifikacyjne, follow-up.

• Umiejętności prezentacji. Strategia: cel, odbiorcy, wiarygodność, kontekst kulturowy. Struktura: bezpośrednia/pośrednia. Format przekazu: wybór kanału, istota przekazu, zarządzanie pytaniami i odpowiedziami. Pomoce wizualne: problem natłoku informacji, cel, spójność.

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

1. Bolles, R. (2021) What Color Is Your Parachute? 2022: Your Guide to a Lifetime of Meaningful Work and Career Success, Ten Speed Press

2. Hall, E.T. 1970 (1990). The silent language. New York: Anchor Books

3. Hall E. (1990) Understanding Cultural Differences, Yarmouth

4. Hofstede’s Insights https://www.hofstede-insights.com

5. Jensen (2009). “Integrity: Without It Nothing Works”, Harvard Nom Research Paper No. 10-042

6. Meyer, Erin (2015) The Culture Map. Decoding how people think, lead, and get things done across cultures, New York: Public Affairs.

7. Quintessential Careers www.quintcareers.com

8. Think Fast, Talk Smart: Stanford University Podcast https://www.gsb.stanford.edu/business-podcasts/think-fast-talk-smart

Lektury rekomendowane:

1. Covey, Stephen R. (1990) The 7 Habits of Highly Effective People, New York: Fireside

2. Fisher, R., Ury, W. and Patton, B. (2011) Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving In, Penguin Books

3. Hofstede, G. (2010) Cultures and Organizations, McGraw-Hill

4. Kahneman, D. (2011) Thinking, Fast and Slow, Farrar, Straus and Giroux

5. Pinker, Steven (2015) The Sense of Style: The Thinking Person's Guide to Writing in the 21st Century Penguin Books

6. Schein, E. (2004) Organizational Culture and Leadership, John Wiley & Sons, Inc

7. Williams J. M. and Bizup J. (2013) Style: Lessons in Clarity and Grace (11th Edition). Pearson

8. Zinsser W. (2010) Writing Places: The Life Journey of a Writer and Teacher, Harper Perrenial

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać:

Wiedzę, która pozwoli im:

• rozpoznać i zrozumieć znaczenie kontekstu kulturowego w komunikacji w języku angielskim

• rozumieć wzorce i zasady skutecznej komunikacji w kontekście międzykulturowym, w szczególności w odniesieniu do kultury USA

• rozwijać i utrzymywać wysoki poziom świadomości międzykulturowej i kompetencji międzykulturowych

Umiejętności, które pozwolą im:

• poszerzyć zakres komunikacji niewerbalnej i werbalnej w języku angielskim

• wyrażać pomysły w piśmie i mowie w sposób pozytywny, budujący dobrą wolę i wolny od uprzedzeń

• pisać skuteczne i zwięzłe dokumenty związane z pracą: listy, protokoły, notatki, raporty i plany

• wygłosić dobrze zorganizowaną, celową i wiarygodną prezentację ustną w formacie odpowiednim dla danej publiczności w języku angielskim

• opracować profesjonalne CV i list motywacyjny w języku angielskim

• przygotować się do wszystkich etapów procesu rekrutacyjnego

Kompetencje, które pozwolą im:

• rozumieć znaczenie komunikacji i współpracy

• rozwijać umiejętności interpersonalne, które przyczyniają się do satysfakcjonujących relacji zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Do zdobycia jest maksymalnie 10 punktów

• 4 punkty: aktywność na zajęciach

• 3 punkty: projekt grupowy i jego prezentacja na zajęciach

• 3 punkty: indywidualne prace pisemne

Wszystkie składowe oceny muszą zostać zaliczone.

Oceny końcowe:

5 10 punktów

4+ 9 punktów

4 8 punktów

3+ 7 punktów

3 6 punktów

Forma i treść korespondencji studentów z prowadzącymi oraz ogólna komunikacja podczas zajęć będą oceniane zgodnie ze standardami skutecznej komunikacji – może to podnieść lub obniżyć ocenę końcową nawet o 1,0.

To są zajęcia z komunikacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 150 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Durska
Prowadzący grup: Małgorzata Durska, Katarzyna Kucharska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)