Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Los Textos de la Cultura Latinoamericana (Teksty kultury latynoamerykańskiej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AL101-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Los Textos de la Cultura Latinoamericana (Teksty kultury latynoamerykańskiej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

W trakcie zajęć analizowane będą wskazane fragmenty książek w języku hiszpańskim (wymgany poziom hiszpańskiego B1)

Kurs przybliża wybrane teksty, ważne dla kultury Ameryki Łacińskiej, jej historii, tożsamości, urbanistyki, literatury i poezji.

LOS TEXTOS DE LA CULTURA LATINOAMERICANA

El curso nos acerca a los textos seleccionados, importantes para la cultura de América Latina, su historia, identidad, estudios urbanísticos, literatura y poesía.

Pełny opis:

W trakcie zajęć analizowane będą wskazane fragmenty książek w języku hiszpańskim (wymgany poziom hiszpańskiego B1)

Kurs przybliża wybrane teksty, ważne dla kultury Ameryki Łacińskiej, jej historii, tożsamości, urbanistyki, literatury i poezji.

LOS TEXTOS DE LA CULTURA LATINOAMERICANA

El curso nos acerca a los textos seleccionados, importantes para la cultura de América Latina, su historia, identidad, estudios urbanísticos, literatura y poesía.

Literatura:

Wybrane fragmenty /Fragmentos elegidos de:

Tzvetan Todorov, La conquista de América. El problema del otro, S. XXI Ed, 2003.

Miguel Rojas Mix, Los cien nombres de América, Lumen, 1992.

Juan Rulfo, Luvina (cuento), Ed. Fondo de Cultura Económica, 1953.

Pablo Neruda "Veinte poemas de amor y una canción desesperada", Nascimiento, 1924.

Julio Cortázar "La noche boca arriba" (del tomo: Final del Juego, 1956)

Gabriel García Márquez, El otoño del Patriarca, Ed. Plaza & Janet, 1991 (1975).

Manuel Puig, El beso de la mujer araña, 1976.

Eduardo Galeano, Memorias del fuego, 1984.

Plinio Apuleyo Mendoza et al., Manual del perfecto idiota latinoamericano, 1994.

Angel Rama, La ciudad letrada, Tajamar, 2004 (1984).

Laura Alcoba, La casa de los conejos, Buenos Aires, 2008.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- potrafi czytać i rozumieć zaawansowane teksty kultury

latynoamerykańskiej napisane w języku hiszpańskim, zróżnicowane dziedzinowo i stylistycznie (K_W02)

- rozumie pojęcie twórcy tekstu kultury i ma świadomość złożoności wpływów go kształtujących (K_W05)

- ma świadomość istnienia systemów normatywnych uwarunkowanych historycznie, społecznie i kulturowo wpływających na kształt tekstów kultury (K_W06)

- na bazie poznanych tekstów potrafi nie tylko scharakteryzować specyfikę społeczno-kulturową danego okresu i/lub regionu Ameryk, ale także wyciągnąć krytyczne wnioski (K_W05)

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi identyfikować i rozróżniać rodzaje tekstów dotyczących Ameryk i krytycznie oceniać ich przydatność w procesie badawczym (K_U01)

- potrafi analizować i interpretować teksty z różnych dziedzin życia społecznego i kulturalnego w obu Amerykach (K_U01)

- potrafi formułować samodzielne opinie na temat różnorodnych tekstów kultury dotyczących Ameryk (K_U02)

- potrafi, przy zachowaniu poszanowania reguł własności intelektualnej, twórczo korzystać z przeczytanych tekstów do pracy własnej, szczególnie w procesie przygotowania i pisania pracy magisterskiej (K_U05)

- potrafi brać udział w dyskusjach i debatach na tematy związane w tekstami kultury obu Ameryk oraz przygotować i przedstawić prezentacje ustne i opracowania pisemne w języku hiszpańskim (K_U06, K_U07)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- jest gotów do krytycznego odbioru treści na różnorodne tematy dotyczące Ameryk (K_K01)

- jest gotów do dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy na tematy związane z Amerykami  (K_K03)

- jest zainteresowany uczestnictwem  w życiu społecznym i kulturalnym, zwłaszcza w kontekście wydarzeń, procesów i zjawisk mających miejsce w Amerykach (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywny udział w dyskusji (dopuszczalne są dwie nieobecności) 20%

Krótkie prace pisemne 40%

Pisemna praca końcowa 40%

La presencia y participación activa en la discusión (se aceptan dos ausencias) 20%

Tareas escritas cortas, referentes a los textos comentados 40%

Trabajo de fin de curso 40%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)