History of American Art (Historia sztuki amerykańskiej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW026 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | History of American Art (Historia sztuki amerykańskiej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza dotycząca historii i kultury Stanów Zjednoczonych. Dobra znajomość języka angielskiego. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs stanowić będzie zarys historii sztuki amerykańskiej, od okresu kolonialnego do współczesności. Szereg problemów, obok wskazania zmiennych form artystycznych oraz tematów, omówionych zostanie w historycznym, kulturowym i/lub politycznym kontekście. Choć cykl wykładów będzie miał chronologiczny charakter, zajęcia uwzględniać będą trwałość problemów historycznych, wędrówki obrazów i obiektów, ich transformacje i zmienne znaczenia, zależne od kontekstu, w którym się pojawiają. Niektóre z wykładów będą koncentrować się w większym stopniu na charakterystycznym dla amerykańskiej sztuki i kultury problemie niż okresie czy nurcie artystycznym. Podjęte zostaną takie zagadnienia jak: ikonografia patriotyczna i historyczna, malarstwo pejzażowe; reprezentacje amerykańskiego Zachodu; wczesna sztuka modernistyczna; nurty figuratywne (np. regionalizm); abstrakcyjny ekspresjonizm; sztuka współczesna od lat 60. do postmodernizmu, etc. |
Pełny opis: |
ZAJĘCIA 1 – WSTĘP: REPREZENTACJE AMERYKI ZAJĘCIA 2 – SZTUKA W KOLONIACH I W OKRESIE WCZESNEJ REPUBLIKI ZAJĘCIA 3 – MALARSTWO i FOTOGRAFIA PEJZAŻOWA W XIX WIEKU – EKSPANSJA TERYTORIALNA ZAJĘCIA 4 – IKONOGRAFIA AMERYKAŃSKIEGO ZACHODU ZAJĘCIA 5 – AMERYKAŃSKIE REALIZMY XIX WIEKU W MALARSTWIE ZAJĘCIA 6 – REPREZENTACJE MIASTA: IMPRESJONIZM, POSTIMPRESJONIZM ORAZ ASHCAN SCHOOL ZAJĘCIA 7 – POCZĄTKI MODERNIZMU: ARMORY SHOW, STIEGLITZ ORAZ DADAIZM W NOWYM JORKU ZAJĘCIA 8 – NURTY FIGURATYWNE I NEW DEAL: AMERICAN SCENE, MURALE I FOTOGRAFIA FSA ZAJĘCIA 9 – „TRIUMF” SZTUKI MODERNISTYCZNEJ: ABSTRAKCYJNY EKSPRESJONIZM I JEGO INTERPRETACJE ZAJĘCIA 10 – OBLICZA POP-ARTU I SZTUKA WOBEC WOJNY W WIETNAMIE ZAJĘCIA 11 – SZTUKA AFROAMERYKAŃSKA A CIVIL RIGHTS MOVEMENT ZAJĘCIA 12 – MINIMALIZM, LAND-ART I DZIAŁANIA PERFORMATYWNE ZAJĘCIA 13 – SZTUKA FEMINISTYCZNA / SZTUKA RDZENNYCH AMERYKANÓW ZAJĘCIA 14 – POSTMODERNISTYCZNE PRAKTYKI ARTYSTYCZNE ZAJĘCIA 15 – PODSUMOWANIE: PROBLEMY WSPÓŁCZESNEJ SZTUKI I KULTURY WIZUALNEJ |
Literatura: |
Poniższa literatura, w różnych jej fragmentach, dotyczy szerokiego spektrum zagadnień poruszanych podczas wykładów. Niektóre z nich mają charakter syntez sztuki i kultury amerykańskiej lub stanowią antologie tekstów. Szczególnie użytecznym i rekomendowanym podręcznikiem, zwłaszcza jeśli chodzi o sztukę XIX i XX wieku jest książka American Encounters. Na początku kursu podana zostanie także lista tekstów lub innych materiałów przypisanych każdemu wykładowi. Materiały będą zamieszczane na platformie Kampus. Wybrana literatura: 1. American Art to 1900. A Documentary History, ed. S. Burns, J. Davis, Berkeley-Los Angeles 2009. 2. Art in Theory. 1900-1990. An Anthology of Ideas, ed. Ch. Harrison, P. Wood, Oxford-Cambridge, MA 2001. 3. Bjelajac, D., American Art. A Cultural History, New York 2001. 4. Doss, E., Twentieth-Century American Art, Oxford 2002. 5. Haskell, B. The American Century. Art and Culture 1900-1950, New York 1999. 6. Hills, P., Modern Art in the USA. Issues and Controversies of the 20th Century, Upper Saddle River, 2001. 7. Miller, A., L., J. C. Berlo, B. J. Wolf, J. L. Roberts, American Encounters. Art, History, and Cultural Identity, London-Upper Saddle River 2008. 8. Phillips, L., The American Century. Art and Culture 1950-2000, New York 1999. 9. Pollock and After. The Critical Debate, ed. F. Frascina, London-New York 2010. Dodatkowe źródło po polsku: 10. F. Lipiński, Ameryka. Rewizje wizualnej mitologii Stanów Zjednoczonych, Poznań 2021. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student/studentka: 1. WIEDZA Zna i rozumie - zjawiska artystyczne w Stanach Zjednoczonych, kierunki i praktyki artystyczne oraz wybranych artystów/artystek amerykańskich oraz ich dzieła - kontekst historyczny, społeczny i kulturowy zjawisk i problemów artystycznych w USA 2. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi - kojarzyć zjawiska artystyczne i konkretne obiekty sztuki z innymi obszarami kultur - analizować i intepretować dzieł sztuki amerykańskiej i lokować je w odpowiednim kontekście - komunikować się na temat historii sztuki amerykańskiej w języku angielskim z wykorzystaniem odpowiedniej terminologii 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - wykorzystać interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą historii sztuki amerykańskiej, aby formułować własne opinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa oparta jest na kryteriach: Egzamin końcowy Aktywność na zajęciach (będzie możliwość krótkich dyskusji w trakcie wykładu i po nim) Obecność na zajęciach - dopuszczalne nieobecności: 2. Wykłady będą się odbywać zdalnie w czasie rzeczywistym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 130 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Filip Lipiński | |
Prowadzący grup: | Filip Lipiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 130 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Filip Lipiński | |
Prowadzący grup: | Filip Lipiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.