Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of American Art (Historia sztuki amerykańskiej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW026
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: History of American Art (Historia sztuki amerykańskiej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza dotycząca historii i kultury Stanów Zjednoczonych. Dobra znajomość języka angielskiego.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Kurs stanowić będzie zarys historii sztuki amerykańskiej, od okresu kolonialnego do współczesności. Szereg problemów, obok wskazania zmiennych form artystycznych oraz tematów, omówionych zostanie w historycznym, kulturowym i/lub politycznym kontekście. Choć cykl wykładów będzie miał chronologiczny charakter, zajęcia uwzględniać będą trwałość problemów historycznych, wędrówki obrazów i obiektów, ich transformacje i zmienne znaczenia, zależne od kontekstu, w którym się pojawiają. Niektóre z wykładów będą koncentrować się w większym stopniu na charakterystycznym dla amerykańskiej sztuki i kultury problemie niż okresie czy nurcie artystycznym. Podjęte zostaną takie zagadnienia jak: ikonografia patriotyczna i historyczna, malarstwo pejzażowe; reprezentacje amerykańskiego Zachodu; wczesna sztuka modernistyczna; nurty figuratywne (np. regionalizm); abstrakcyjny ekspresjonizm; sztuka współczesna od lat 60. do postmodernizmu, etc.

Pełny opis:

ZAJĘCIA 1 – WSTĘP: REPREZENTACJE AMERYKI

ZAJĘCIA 2 – SZTUKA W KOLONIACH I W OKRESIE WCZESNEJ REPUBLIKI

ZAJĘCIA 3 – MALARSTWO i FOTOGRAFIA PEJZAŻOWA W XIX WIEKU – EKSPANSJA TERYTORIALNA

ZAJĘCIA 4 – IKONOGRAFIA AMERYKAŃSKIEGO ZACHODU

ZAJĘCIA 5 – AMERYKAŃSKIE REALIZMY XIX WIEKU W MALARSTWIE

ZAJĘCIA 6 – REPREZENTACJE MIASTA: IMPRESJONIZM, POSTIMPRESJONIZM ORAZ ASHCAN SCHOOL

ZAJĘCIA 7 – POCZĄTKI MODERNIZMU: ARMORY SHOW, STIEGLITZ ORAZ DADAIZM W NOWYM JORKU

ZAJĘCIA 8 – NURTY FIGURATYWNE I NEW DEAL: AMERICAN SCENE, MURALE I FOTOGRAFIA FSA

ZAJĘCIA 9 – „TRIUMF” SZTUKI MODERNISTYCZNEJ: ABSTRAKCYJNY EKSPRESJONIZM I JEGO INTERPRETACJE

ZAJĘCIA 10 – OBLICZA POP-ARTU I SZTUKA WOBEC WOJNY W WIETNAMIE

ZAJĘCIA 11 – SZTUKA AFROAMERYKAŃSKA A CIVIL RIGHTS MOVEMENT

ZAJĘCIA 12 – MINIMALIZM, LAND-ART I DZIAŁANIA PERFORMATYWNE

ZAJĘCIA 13 – SZTUKA FEMINISTYCZNA / SZTUKA RDZENNYCH AMERYKANÓW

ZAJĘCIA 14 – POSTMODERNISTYCZNE PRAKTYKI ARTYSTYCZNE

ZAJĘCIA 15 – PODSUMOWANIE: PROBLEMY WSPÓŁCZESNEJ SZTUKI I KULTURY WIZUALNEJ

Literatura:

Poniższa literatura, w różnych jej fragmentach, dotyczy szerokiego spektrum zagadnień poruszanych podczas wykładów. Niektóre z nich mają charakter syntez sztuki i kultury amerykańskiej lub stanowią antologie tekstów. Szczególnie użytecznym i rekomendowanym podręcznikiem, zwłaszcza jeśli chodzi o sztukę XIX i XX wieku jest książka American Encounters. Na początku kursu podana zostanie także lista tekstów lub innych materiałów przypisanych każdemu wykładowi. Materiały będą zamieszczane na platformie Kampus.

Wybrana literatura:

1. American Art to 1900. A Documentary History, ed. S. Burns, J. Davis, Berkeley-Los Angeles 2009.

2. Art in Theory. 1900-1990. An Anthology of Ideas, ed. Ch. Harrison, P. Wood, Oxford-Cambridge, MA 2001.

3. Bjelajac, D., American Art. A Cultural History, New York 2001.

4. Doss, E., Twentieth-Century American Art, Oxford 2002.

5. Haskell, B. The American Century. Art and Culture 1900-1950, New York 1999.

6. Hills, P., Modern Art in the USA. Issues and Controversies of the 20th Century, Upper Saddle River, 2001.

7. Miller, A., L., J. C. Berlo, B. J. Wolf, J. L. Roberts, American Encounters. Art, History, and Cultural Identity, London-Upper Saddle River 2008.

8. Phillips, L., The American Century. Art and Culture 1950-2000, New York 1999.

9. Pollock and After. The Critical Debate, ed. F. Frascina, London-New York 2010.

Dodatkowe źródło po polsku:

10. F. Lipiński, Ameryka. Rewizje wizualnej mitologii Stanów Zjednoczonych, Poznań 2021.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student/studentka:

1. WIEDZA

Zna i rozumie

- zjawiska artystyczne w Stanach Zjednoczonych, kierunki i praktyki artystyczne oraz wybranych artystów/artystek amerykańskich oraz ich dzieła

- kontekst historyczny, społeczny i kulturowy zjawisk i problemów artystycznych w USA

2. UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi

- kojarzyć zjawiska artystyczne i konkretne obiekty sztuki z innymi obszarami kultur

- analizować i intepretować dzieł sztuki amerykańskiej i lokować je w odpowiednim kontekście

- komunikować się na temat historii sztuki amerykańskiej w języku angielskim z wykorzystaniem odpowiedniej terminologii

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- wykorzystać interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą historii sztuki amerykańskiej, aby formułować własne opinie

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa oparta jest na kryteriach:

Egzamin końcowy

Aktywność na zajęciach (będzie możliwość krótkich dyskusji w trakcie wykładu i po nim)

Obecność na zajęciach - dopuszczalne nieobecności: 2.

Wykłady będą się odbywać zdalnie w czasie rzeczywistym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 130 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Lipiński
Prowadzący grup: Filip Lipiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Tryb prowadzenia:

zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 130 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Lipiński
Prowadzący grup: Filip Lipiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)