Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

US Foreign Policy (Polityka zagraniczna USA)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW105
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: US Foreign Policy (Polityka zagraniczna USA)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą analizie polityki zagranicznej USA od 1789 roku, prezentując studentom studiów magisterskich włączając w to izolacjonistyczne lub interwencjonistyczne preferencje prezydentów USA na przestrzeni ponad 220 lat. Od czasu Doktryny Monroe z 1823 roku, przez dwie wojny światowe, wiele innych konfliktów i zagrożenie terroryzmem w XXI wieku amerykańska polityka zagraniczna kształtowana była po części przez krajową scenę polityczną, podlegającą ciągłym zmianom. Zajęcia w części obejmą mankamenty amerykańskich oraz sojuszniczych prób odbudowy demokratycznej Federacji Rosyjskiej po upadku Związku Radzieckiego, a także konsekwencje jakie ma to od roku 2014, gdy niektórzy rosyjscy przywódcy podejmują próby odbudowy Związku Radzieckiego w XXI wieku.

Pełny opis:

Jest to kurs dostępny tylko dla studentów, którzy nigdy nie M.A. podjętych naszą B.A. Oczywiście Stany Zjednoczone i świat jako B.A. student. Absolwenci studiów amerykańskiego programu na B.A. Poziom musi dołączyć do naszego "Advanced Track" nie możemy zaoferować kredyt na podwójnej tego samego materiału.

kursu.Wprowadzenie.

Czy świat w "rozsypce", a to jest dlatego, że Ameryka jest krajem, w "rozsypce", jako przewodniczący Rady Stosunków Zagranicznych, Richard Haass, zdaje się twierdzić w jego 2017 książce? Czy Ameryka jest w odwrocie, jako felietonista Bret Stephens został napisany w 2014 roku książce? Czy Ameryka mają trzy (ewentualnie cztery?) Możliwości: jest "niespójna," być "niezależny" za "Moneyball" dla reszty świata, albo za "niezbędne" do wolnego świata, jako politologa Ian Bremmer został napisany w 2015 roku książce? Jakie opcje administracja prezydenta Donald J. Trump wybrać, z jakiego powodu (ów), z jakim wynikiem?

Przez cały semestr wiosenny 2017 zajmiemy się wyzwań stojących przed nowym prezydentem Stanów Zjednoczonych, jego sekretarzy stanu i obrony, oraz jego zespołu narodowego bezpieczeństwa, ponieważ realizować to, co wydaje się być 21-wersja stulecie "Dollar Dyplomacji" na całym świecie, w połączeniu ze znacznym deregulacji, bardzo rozpowszechniony sprzeciw wobec "udało" handlu w postaci Ameryki Północnej, transatlantyckiego partnerstwa i Trade Trans-Pacific, i stwierdził, zobowiązanie do inwestycji w infrastrukturę. To zmienia architekturę tradycyjną United States zagranicznej polityki ekonomicznej.

Zajęcia te przedstawią studentom studiów magisterskich cele i zamierzenia amerykańskiej polityki zagranicznej od Rewolucji kolonialnej i okresu konstytucyjnego przez XIX i XX wiek aż po pierwszą i drugą dekadę XXI wieku. Ernest Lee Tuveson i inni sugerowali że amerykańscy decydenci polityczni, zwłaszcza zaś prezydenci USA, angażowali Stany Zjednoczone w zagraniczne batalie, konflikty i wojny w celu dokonania "odkupienia". Analiza ta sugeruje że amerykańscy prezydenci widzą misję Ameryki (dyplomatyczną i wojskową) jako zbawienie innych krajów i narodów: "wojnę w celu zakończenia wszystkich wojen" (Wilson) lub zastąpienia "imperium zła" takim które bardziej przypomina amerykańską demokrację (Reagan). Mając do dyspozycji dwie alternatywy, izolacjonizm i interwencjonizm, od 1914 roku amerykańscy prezydenci wydają się bardziej skłaniać ku drugiej opcji, czasem z poparciem Kongresu ale często wbrew jego intensywnej opozycji. Od czasu uchwalenia Karty Atlantyckiej (1941) Ameryka miała tendencję do prowadzenia swojej polityki zagranicznej mniej więcej równolegle do innych krajów Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego (NATO), zwłaszcza Wielkiej Brytanii, a także niekiedy równolegle do innych sygnatariuszy Karty Atlantyckiej takich jak Francja czy Związek Radziecki (obecnie Federacja Rosyjska). W okresie wojny z terroryzmem Stany Zjednoczone próbowały zbliżyć swoją politykę zagraniczną do Chin i innych wiodących członków Szanghajskiej Organizacji Współpracy (SCO), zwłaszcza Federacji Rosyjskiej.

Cele zajęć.

Zajęcia skupione będą na analizie globalnych zobowiązań Stanów Zjednoczonych Ameryki od roku 1789. Studenci poznają charakterystykę polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych kiedy stały się ona narodem izolacjonistycznym pod rządami Doktryny Monroe w latach 1823 - 1914 ale od tamtego czasu do dziś była "narodem odkupicielem". Szczególna uwaga zostanie zwrócona na dyplomację jako że polityka zagraniczna Stanów Zjednoczonych była warunkowana polityką wewnętrzną.

Po drugie, prześledzimy zmiany polityki zagranicznej USA w wybranych momentach krytycznych: I Wojna Światowa, II Wojna Światowa, "Zimna Wojna", konflikty w Korei i Wietnamie, prezydentura Reagana i wojna z "terroryzmem" która zaczęła się zaraz po zakończeniu "Zimnej Wojny". Uwaga zwrócona będzie głównie na dyplomację i politykę wojskową, ale częściowo także na politykę pomocy zagranicznej, zagraniczną politykę gospodarczą, politykę handlu zagranicznego, politykę międzynarodowego utrzymywania pokoju, politykę bezpieczeństwa narodowego i politykę regulacji technologii, z których wszystkie są w obecnych czasach ważne. Musimy osiągnąć jednocześnie dwa metodologiczne cele. Po pierwsze studenci muszą zapoznać się z amerykańską polityką zagraniczną i tym jak była ona tworzona oraz jak i dlaczego się zmieniała. Po drugie musimy powiązać te zmiany do z ważnymi wydarzeniami historycznymi takimi jak: I Wojna Światowa i powstanie Ligii Narodów (upadek imperialnych Chin i imperialnej Rosji), II Wojna Światowa i odparcie faszystowskiej agresji w Azji i Europie, Plan Marshalla i działania USA na rzecz odbudowy Niemiec i Japonii, "Zimna Wojna", Korea i Wietnam, powstrzymywanie, upadek Związku Radzieckiego i era "terroryzmu" jaka nastała po atakach na Pentagon i World Trade Center w Nowym Jorku 11 września 2001 roku.

Kiedy tak wiele krajów na świecie polega na Stanach Zjednoczonych Ameryki w kwestii zachowania swojej wolności wobec poważnych zagrożeń, Ameryka nie może pozwolić sobie na popełnianie błędów zachęcających jej przeciwników do podejmowania działań zaczepnych które byłyby nie do pomyślenia za czasów silnych prezydentów. Czy świat może zostać poprawnie podzielony na "sektory" takie jak "sektor rosyjski" obejmujący region będący niegdyś zdominowany przez Związek Radziecki albo "sektor chiński" na zachodnim wybrzeżu Pacyfiku, czy też powinien być wyraźnie zdominowany, na północy, południu, wschodzie i zachodzie przez hegemonię Stanów Zjednoczonych? Czy w obliczu poważnych wyzwań Stany Zjednoczone i ich sojusznicy powinni odpowiedzieć łagodnie z pomocą sankcji gospodarczych czy agresywnie z pomocą siły militarnej dominując przestrzeń powietrzną, teren i morza za pomocą "dronów" lub "niewidzialnych" pojazdów i potężnych broni jakimi mogą one dysponować?

Obecność jest obowiązkowa dla każdego przewidzianego w klasie w całości. Późny przyjazd lub wczesne odjazdy można więc zauważyć przez instruktora.

Literatura:

Wymagane lektury.

• U.S. Government Accountability Office (GAO). 2010. National Defense: Hybrid Warfare. GAO Publication 10-1036R. Washington: U.S. Government Accountability Office. 10 Sep. http://www.gao.gov/products/GAO-10-1036R

• Walter LaFeber. The American Age: U.S. Foreign Policy at Home and Abroad, 1750 to the Present. New York: 2d ed. 1989, W.W. Norton & Company, Ltd. ISBN 0393964744.

Wymagane lektory (dostępne w bibliotece):

• Allison, Graham. 2017. Destined for War: Can America and China Escape Thucydides’s Trap? New York: Houghton Mifflin.

• Ian Bremmer. Superpower: Three Choices for America's Role in the World. New York: 2015. Portfolio/Penguin Random House.

• Richard Haass. 2017. A World in Disarray: American Foreign Policy and the Crisis of the Old Order. New York: Penguin Books.

• Samuel P. Huntington. Who Are We?: The Challenges to America's National Identity. New York: 2005, Simon and Schuster.

• David A. Jones. 2016. “Is Liber-Realism on the Horizon? Rule, Serica! Serica Rules the Waves? Private Sector Management Approaches to Explaining then Deescalating Conflict and Confrontation Along the Western Pacific Rim,” International Journal of Business Management & Research (IJBMR), Vol. 6, Ni. 5, 71-96. Oct. http://www.tjprc.org/view-archives.php?year=2016&id=32&jtype=2&page=3

• David A. Jones. 2016. “From A Desert to A Garden in A Lifetime: Rapid, Robust, Expeditionary Transformation of ‘Failed States’ to Avoid the Appearance or Reality of Social Control,” The International Manager, Vol. 3, No. 11, 97-117. Sep. http://www.issnjournals.com/uploads/admin/paper/97-117%20_The%20International%20Manger%20_%20FROM%20A%20DESERT%20TO%20A%20GARDEN%20IN%20A%20LIFETIME%20_%20%20Dr.%20David%20A.%20Jones.pdf

• David A. Jones. 2016. “Social Class in the First Two Decades of the 21st Century America: Has Class Structure Been Altered by the Financial Crisis?” Swift Journal of Social Sciences and Humanity, Vol. 2, No. 4, 36-42. Sep. http://www.swiftjournals.org/sjssh/pdf/2016/september/David2.pdf

• David A. Jones. 2016. “Microfinancing Abroad along China’s ‘One Belt, One Road’: Replicating the Wokai, Kiva and Other Experiments Worldwide and the American ‘War On Poverty’ Experience Internationally,” Proceedings of the Ninth Asia-Pacific Conference on Global Business, Economics, Finance and Banking (AP16 Hong Kong Conference) ISBN: 978 1 943579 68 6 Hong Kong SAR. 1-10. 11-13 Aug. Paper ID HK631.

http://globalbizresearch.org/HongKong_Conference_2016_Aug/docs/doc/Global%20Business,%20Economics%20&%20Sustainability/HK631_Abstract.pdf

• David A. Jones. 2016. “Territorial Sovereignty, Maritime Interests, Power Allocation As Defined by China’s Supreme People’s Court: Impact on Foreign Private Sector Management Across the ‘New Silk Road’ and ‘New Maritime Silk Route’,” Proceedings of the Ninth Asia-Pacific Conference on Global Business, Economics, Finance and Banking (AP16 Hong Kong Conference) ISBN: 978 1 943579 68 6 Hong Kong SAR. 13 Aug. Paper ID HK637.

http://globalbizresearch.org/HongKong_Conference_2016_Aug/docs/doc/Global%20Business,%20Economics%20&%20Sustainability/HK637_Abstract.pdf

• David A. Jones. 2016. "Private Sector Management Approaches To Explaining then Deescalating Conflict and Confrontation Along the Western Pacific Rim,” Proceedings of the 5th International Conference on Social Sciences and Business, Tokyo, Japan, 750-771. 25-27 Aug. ISBN 978 986 87417 7 5.

• David A. Jones. 2015. Four Eagles and a Dragon: Successes and Failures of Quixotic Encirclement in Foreign Policy, An Analysis. London: Bloomsbury Publishing, Plc. 394 pp. ISBN 9 789385 436826.

• David A. Jones. 2015. “Hybrid Conflict and Encirclement: Reconfiguration of Eastern Europe

by NATO, Trade Barriers, and a Chinese Solution for Greece.” Journal of International Relations and Diplomacy, Vol. 3, No. 8, 497-510. Aug.

http://www.davidpublisher.org/Public/uploads/Contribute/55ebfd364c909.pdf

•David A. Jones, “Quid pro Quo: Dependent Relative Revocation and Quixiotic Military Dis-encirclement,” Studia Europejskie, Vol. 17 (2014), No. 4, 99-120.

• David A. Jones. 2014. “The Management of Trade for International Security: An Analysis of Some Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats of the Transatlantic Trade and Investment Partnership,” International Journal of Arts and Sciences, Vol. 7, No. 3, 499-507.

•David A. Jones. 2014. "On the Road away from Mandalay: Heading West along the 'Silk Road' as China Moves Its Investments into Europe, around Russia," Journal of Business & Economics, Vol. 5, No. 6, 249-263. Jun.

• David A. Jones. 2010. "The Great Middle East, A Permanent Palestinian Homeland, Multi-Polar Commercial Competition: The Beginning, Not Ending, Of An Era," in GeoPolitica, vol. VIII, no. 33-34 (01/2010), 51 to 55.

• David A. Jones. 2009. "A Clash of Expectations: Sorting Out Where East Meets West After the Polish Missile Crisis," in Andrzej Mania and Lukasz Wordliczek, eds. 2009. The United States and the World: From Imitation to Challenge. Krakow: Jagiellonian University Press, 87-99.

• David A. Jones and Joanna Waluk. 2009. "The Polish Missile Crisis: Transatlantic Tensions Since 2008 Among Poland, the Ukraine, the United States, and the Russian Federation," in Andrzej Mania and Lukasz Wordliczek, eds. 2009. The United States and the World: From Imitation to Challenge. Krakow: Jagiellonian University Press, 101-113.

• David A. Jones. 2009. “Ideal Realism: International Relations Among The ‘P5’ Powers,” in David A. Jones, ed., Ideal Realism in the 21st Century. Boston: 2009, Pearson PLC Publishing, pp. 1 to 10.

• David A. Jones. 2009. Ideal Realism in the 21st Century. Boston: 2009, Pearson PLC Publishing.

• David A. Jones and Joanna Waluk. 2009. “The Golden Age of Radio: Entertainment, News, and Politics in the United States, 1926 Until 1956,‘in Grzegorz Kosc and Krzysztof Majer, eds., Tools of Their Tools: Communications, Technologies, and American Cultural Practice. Newcastle: 2009, Cambridge Scholars Publishing, pp. 12 to 27.

• David A. Jones. 2009. “Globalisation, Law and Policy: New International Relations Theories -Emergence of ‘Amusement Park’, ‘Casino’, ‘Chance’, and “Table Sport' Theories” in Proceedings of the 3rd Congreso Internacional de Americanistas. Mexico City: 2009.

• David A. Jones. 2008. “One Grand Global Alliance: No Enlargement of Size, No Dilution of Veto, and No Tyranny of the 'Tiny States' in the U.N. Security Council” in David A. Jones, ed., Case Studies in Public Policy and Management. Case Program of the John F. Kennedy School of Government, Harvard University. Cambridge: 2008, Pearson, pp. 1 to 18.

• David A. Jones. 2008. “Twentieth-Century American Legal Literature: Were The 'Crits' Right?” in Boźenna ChyliĹska, ed., Ideology and Rhetoric: Constructing America. Cambridge: 2008, Cambridge Scholars Publishing Company.

• David A. Jones. 2008. “21st Century U.S. Foreign Policy: Justification and Legality of 'Muscular Interventionism,'” in Andrzej Mania, et al., eds., U.S. Foreign Policy: Theory, Mechanisms, Practice. Krakow: 2008, Jagellonian University Press, pp. 465 to 475.

• Robert Miniter. 2014. "Why Putin Worries About Poland, but Not Obama," Forbes. 15 May. http://www.forbes.com/sites/richardminiter/2014/05/15/why-putin-is-worries-about-poland-and-raytheon-but-not-obama/?partner=yahootix

• Thomas Piketty and Arthur Goldhammer. 2014. Capital in the twenty-First Century. Boston: Belknap Press of Harvard University Press.

• Bret Stephens. America in Retreat: The New Isolationism and the Coming Global Disorder. New York: 2014. Sentinel/Penguin/Random House.

Lektury dodatkowe.

• Artur Adamczyk and Przemyslaw Dubel. 2014. Poland and Turkey in Europe: Social, Economic and Political Experiences and Challenges. Warsaw: Centre for Europe, University of Warsaw.

•Artur Adamczyk and Przemyslaw Dubel. 2012. Poland in the European Union: Adjustment and Modernisation. Warsaw: 2012, Centre for Europe, University of Warsaw, and Lviv: Faculty of International Relations, Ivan Franko National University of Lviv.

• Stephen E. Ambrose and Douglas G. Brinkley, Rise to Globalism: American Foreign Policy Since 1938 (8th edition) (Penguin Books, 1997)

• George Athan Billias. 2011. American Constitutionalism Heard Round the World, 1776-1989: A Global Perspective. New York: New York University (NYU) Press.

• Barry Buzan. 1983. People, States and Fear: The National Security Problem in International Relations. Charlotte: University of North Carolina Press.

• Barry Buzan, Morten Kelstrup, Pierre Lemaitre, Elzbieta Tromer, and Ole Waever. 1990. The European Security Order Recast: Scenarios for the Post-Cold War Era. London: Cassell Pinter Publishers, Ltd.

• Barry Buzan. 1991. People, States and Fear: An Agenda for International Security Studies in the Post Cold War Era. Wivenhoe Park (UK): European Consortium for Political Research (ECPR) Press.

• Barry Buzan, Charles Jones, and Richard Little. 1993. The Logic of Anarchy: Neo-Realism to Structural Realism. New York: Columbia University Press.

• Barry Buzan, Ole Waever, and Jaap de Wilde. 1998. Security: A New Framework for Analysis. Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers.

• Barry Buzan, and Eric Herring. 1998. The Arms Dynamic in World Politics. Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers.

• Barry Buzan, and Richard Little. 2000. International Systems in World History: Remaking the Study of International Relations. New York: Oxford University Press USA.

• Barry Buzan, and Ole Waever. 2003. Regions and Powers: The Structure of International Security. Cambridge: University of Cambridge Press.

• Barry Buzan. 2004. From International to World Society: English School Theory and the Social Structure of Globalisation. Cambridge: University of Cambridge Press.

• Barry Buzan. 2009. The Evolution of International Security Studies. Cambridge: University of Cambridge Press.

• Barry Buzan, and Michael Cox. “China and the U.S.: Comparable Cases of ‘Peaceful Rise’?” The Chinese Journal of International Politics 6:2, 109-132 (Summer 2013). http://cjip.oxfordjournals.org/content/6/2/109.full.

• Daniel S. Cheever and H. Field Haviland, Jr., American Foreign Policy and the Separation of Powers. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1952.

• Nisha Desai Biswal. “U.S. Foreign Policy in South Asia: A Vision for Prosperity and Security.” Washington: U.S. Department of State (16 April 2014). http://www.state.gov/p/sca/rls/rmks/2014/224914.htm.

• Raluca Csematoni. “The Asia-Pacific Security Complex – Rewriting the Regional Security Architecture,” International Security and Information Service (ISIS) (17 April 2014). http://isiseurope.wordpress.com/2014/04/17/the-asia-pacific-security-complex-rewriting-theregional-security-architecture/

• Glenn P. Hastedt, American Foreign Policy: Past, Present, Future. Pearson PLC, 6th ed. 2005 ISBN 0130975176.

• Glenn P. Hastedt, American Foreign Policy Annual Editions Series 05/06. Dushkin 11th ed. 2005. ISBN 007312866X

• Gabriel Kolko, The Politics of War: The World and U.S. Foreign Policy, 1941-1945 (New York: Pantheon Books, 1990).

• Seymour Martin Lipset, American Exceptionalism: A Double Edged Sword (New York: W.W. Norton, 1996)

• Dariusz Milczarek, Artur Adamczyk, Kamil Zajączkowski (eds.), Introduction to European Studies. A New Approach to Uniting Europe. Warsaw: 2013, Publishing Programme of Centre for Europe University of Warsaw, s. 770

• Benjamin Miller, States, Nations, and the Great Powers: The Sources of Regional War and Peace. Cambridge: 2007, Cambridge University Press.

• Thomas G. Patterson, J. Garry Gifford, and Kenneth J. Hagan, American Foreign Policy: A History, 2d ed. (Lexington, Mass.: D.C. Heath, 1983)

• Michael J. Sandel, Democracy's Discontent: America in Search of a Public Philosophy (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1996)

• Donald M. Snow and Eugene Brown, Beyond the Water's Edge: An Introduction to U.S. Foreign Policy (New York: St. Martin's Press, 1997).

• Anders Stephanson, Manifest Destiny: American Expansion and the Empire of Right (New York: Hill and Wang, 1995)

• Gregory F. Treverton, Making American Foreign Policy (Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1994).

Lektury zalecane

• Richard K. Betts, Conflict After the Cold War: Arguments on the Causes of War and Peace (New York: Macmillan, 1994)

• Michael E. Brown, Sean M. Lynn-Jones, and Steven E. Miller, eds., The Perils of Anarchy: Contemporary Realism and International Security (Cambridge, Mass.: MIT Press, 1995)

• James Fallows, Looking At the Sun: The Rise of the New East Asian Economic and Political System (New York: Pantheon Books, 1994

• Paul Kennedy, Preparing for the Twenty-First Century (New York: Random House, 1993)

• G. John Ikenberry, "The Myth of Post-Cold War Chaos," Foreign Affairs 75 (May/June 1996): 79-91

• Robert O. Keohane, Joseph S. Nye, and Stanley Hoffmann, eds., After the Cold War: International Institutions and State Strategies in Europe, 1989-1991 (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1993)

• Henry Kissinger, Diplomacy (New York: Simon & Schuster, 1994)

• Paul Krugman, "Competitiveness: A Dangerous Obsession," Foreign Affairs 73 (March/April 1994): 28-44

• Clyde V. Prestowitz, Jr., et al., "The Fight over Competitiveness," Foreign Affairs 73 (July/August 1994): 186-203

• Jim Rohwer, Asia Rising: Why America Will Prosper as As Economies Boom (New York: Simon & Schuster, 1995)

• Melvin Small, Democracy and Diplomacy: The Impact of Domestic Politics on U.S. Foreign Policy, 1789-1994 (Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1996)

• Lester Thurow, Head to Head: The Coming Economic Battle Japan, Europe, and America (New York, Warner Books, 1993)

• Ole Waever, Barry Buzan, Morten Kelstrup, and Pierre Lemaitre. 2003. Identity, Migration and the New Security Agenda in Europe. London: Palgrave Macmillan

• Jiangli Wang and Barry Buzan. 2014. “The English and Chinese Schools of International Relations: Comparisons and Lessons,” The Chinese Journal of International Politics 7:1, 1-46 (Spring). http://cjip.oxfordjournals.org/content/7/1/1.full.pdf+html.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu studenci rozumieć będą cele polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych w kontekście historycznym, od roku około 1620 do XXI wieku. W pojęciu "polityki zagranicznej" zawarte są cele dyplomatyczne, gospodarcze i militarne, tak jak różnie rozumiane były przez różne administracje różnych prezydentów i tak jak powiązane były z ważnymi celami polityki wewnętrznej w okresie wojny i pokoju.

Po ukończeniu tego kursu, każdy student powinien:

1. Być świadomym różnych reguł konkurujących ze sobą teorii stosunków międzynarodowych i tego jak implementowane są one przez państwa w różnych regionach świata i w różnuch celach.

2. Znać wkład Amerykanów i naturalizowanych Amerykanów w rozwój teorii stosunków międzynarodowych i ich zastosowania w dziedzinie kultury, dyplomacji, gospodarki, wywiadu, wojska i handlu.

3. Umieć zidentyfikować podobieństwa i różnie pomiędzy konkurencyjnymi teoriami stosunków międzynarodowych i proponowanymi przez nie politykami.

4. Posiadać praktyczną wiedzę o wymiarze kulturowym konkurenci pomiędzy teoriami stosunków międzynarodowych.

5. Rozpoznawać złożoność prób praktycznego zastosowania w polityce konkurencyjnych teorii stosunków międzynarodowych.

6. Szczegółowa wyjaśniać, używając języka dyplomatycznego, dynamikę aplikacji teorii w praktyce polityki międzynarodowej i związki każdej teorii z innymi teoriami.

7. Wskazywać na praktyczne zastosowanie teorii stosunków międzynarodowych w toku faktycznych relacji pomiędzy państwami, wykazując podstawowe zrozumienie natury i celu tych teorii.

8. Formułować krytyczne sądy uwzględniające słabe strony, mocne strony, szanse i zagrożenia związane z każdą ważną polityką międzynarodową stosowaną przez Stany Zjednoczone Ameryki w perspektywie historycznej

9. Porównywać realistyczne i idealistyczne podejście do teorii stosunków międzynarodowych identyfikując każde z nich w perspektywie historycznej w polityce Stanów Zjednoczonych Ameryki pod rządami różnych prezydentów w wieku XX i XX1.

10. Projekt z pewnego wyrafinowania główne zmiany, które mogą być wykonane w polityce zagranicznej Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza w polityce gospodarczej, przez 45. prezydenta Stanów Zjednoczonych Donald J. Trump, począwszy od 2017 roku.

11. Konkretne zmiany 45. prezydenta Stanów Zjednoczonych, Donald J. Trump, należy dokonać w tym, lecz nie ograniczając się do zmian w polityce zagranicznej Stanów Zjednoczonych gospodarczych ustabilizować kurs po bezczynności baraku Obamy prezydencji.

12. Szczegółowe reakcje przywódców światowych i światowego powszechnej opinii do konkretnych zmian w polityce zagranicznej Stanów Zjednoczonych w tym zagranicznych polityki gospodarczej, które zostaną zaproponowane i wdrożone przez 45. prezydenta Stanów Zjednoczonych, Donald J. Trump, ponieważ rozwijać.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zależeć będzie od wyniku pojedynczego egzaminu, zgodnie z zasadami panującymi na Uniwersytecie. Prowadzący zastrzega sobie prawo do podniesienia oceny końcowej z kursu z każdego istotnego powodu, włączając całkowitą lub prawie całkowitą obecność, tak aby osiągnąć sprawiedliwą skalę ocen.

Egzamin będzie składał się z pytań obiektywnych ("prawda czy fałsz" i/lub "wielokrotnego wyboru") jak i subiektywnych ("esej").

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)