Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Revolutions in American History (Rewolucje w historii amerykańskiej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW208
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Revolutions in American History (Rewolucje w historii amerykańskiej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Wykłady monograficzne na studiach II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne

Założenia (opisowo):

Zajęcia poświęcone punktom zwrotnym w historii USA na przestrzeni wieków. Ich głownym celem jest wyjaśnienie i analiza ich przyczyn, przebiegu, skutków i znaczenia wydarzeń i procesów zmieniających sytuację wewnętrzną, a czasem zewnętrzną STanów ZJednocznych począwszy od czasów kolonialnych do wspólczeności. Omawiana będą zjawiska polityczne, społeczne i kulturowe.

Skrócony opis:

Zajęcia omawiać będą rewolucje i zmiany, jakie zachodzą w społeczeństwie amerykańskim i starać się znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego i jak one zachodzą, jak wygląda ich mechanizm i w jakim stopniu są one rewolucyjne, a w jakim konserwatywne i zachowawcze. Kluczem do analiz rewolucji jest ich powtarzalność i ciągłość. Rewolucje należy także rozumieć w szerszym kontekście ciągłości i zmiany społecznej w USA. Przyjrzymy się także rewolucjom w innych krajach. Stanowić one będą punkt odniesienia do dyskusji nad charakterem przemian zachodzących w USA.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest pokazanie ewolucji amerykańskiego społeczeństwa i polityki poprzez pryzmat rewolucji mających miejsce w USA co mniej więcej 50 lat. Analizowane będą przyczyny i przebieg rewolucji przy jednoczenym położeniu nacisku na ich skutki w perspektywie porównawczej. Poszukiwać będziemy nie tylko odpowiedzi na pytania dlaczego dane wydarzenia miały miejsce, ale przede wszystkim na obszary, na których wystąpiły i na kierunek, w którym w ich rezultacie przesunęła się polityka i społeczeństwo amerykańskie. Analiza każdej z rewolucji oparta będzie na tekstach tłumaczących chronologię podstawowych wydarzeń oraz źródłach umożliwiających zrozumienie ich założeń i filozofii. Postaramy się pokazać rewolucje w perspektywie porównawczej, szukając podobieństw i różnic między nimi uwzględniając ich pokojowy i postępowy charakter. Zwrócimy także uwagę na charakter rewolucji i ich poszerzający się zasięg społeczny. Zajęcia zasadniczo dotyczyć będą historii społecznej USA, ale zwracać będziemy także uwagę na wydarzenia polityczne i gospodarcze jako stanowiące ważną cześć zmian, które Stany Zjednoczone przeszły na przestrzeni lat.

Tematy:

1. Wyjaśnienie celu i założeń zajęć, wprowadzenie do nich. Wyjaśnienie znaczenia i chararkteru rewolucji amerykańskich.

2. Rewolucja purytańska - społeczeństwo, zasady, ideologia.

3. Rewolucja 1763 - 1783/1787 i jej skutki.

4. Rewolucja Jacksonowska

5. Rewolucje społęczne i gospodarcze połowy XIX wieku.

6. Rewoucja progresywna i jej skutki

7. Łady - Równy, Nowy i Sprawiedliwy

8. Rewolucja liberalna lat 60-tych

9. Rewolucja reaganaowska

10. Czasy Clintona i Obamy

11. Rewolucja konserwatywna czasów Busha i Trumpa

12. Inne rewolucje - ekonomiczne i społeczne 19 wieku.

13. Nieudane rewolucje w XX wieku.

14. Rewolucje amerykańskie na tle innych - angielskiej, francuskiej, bolszewickiej.

15. Zaliczenie.

Literatura:

Teksty źródłowe, z ktorych będziemy korzystać znajdują się tu:

http://www.ushistory.org/documents/,

http://www.vlib.us/amdocs/

https://teachingamericanhistory.org/collections/50-core-documents/

Przykładowe dokumenty, które będziemy omawiać:

1) The Declaration of Independence

2) The U.S. Constitution

3) The Bill of Rights

4) The Emancipation Proclamation

5) The 19th Amendment to the Constitution

6) The 13th Amendment to the Constitution

7) The Gettysburg Address

8) The Civil Rights Act

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

w dziedzinie wiedzy

1. posiada wiedzę dotyczącą zjawisk społecznych w USA u

2. rozumie rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na zmianę społeczną

3. wyjaśnia zależności pomiędzy tymi czynnikami

4. potrafi przedstawić kierunki rozwoju, ewolucję i charakter rewolucji i zmian w Stanach Zjednoczonych w wymiarze krajowym i perspektywie historycznej i społecznej

w dziedzinie umiejętności:

1. potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu stworzenia spójnego obrazu przemian społecznych w USA

2. umie porównywać i uzasadniać charakter zmian, zjawisk i procesów w USA

3. formułuje własne sądy dotyczące różnorakich przemian społecznych i politycznych w USA

4. posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przeprowadzenia oceny zmian zachodzących w danym okresie

5. potrafi dokonywać interdyscyplinarnej analizy zjawisk i procesów społecznych w USA w XIX wieku

w dziedzinie kompetencji:

1. jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie społeczeństwa USA

2. rozumie i docenia rolę czynników wewnętrznych dla przedstawienia wydarzeń związanych ze zmianą zachodząca w USA

3. jest świadomy roli czynników społecznych dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych

4. rozumie rolę ważności różnic kulturowych dla zrozumienia zjawisk społecznych w USA

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach i obecność na nich (50%);

nie mniej niż jedna prezentacja z zakresu kursu uzgodniony z prowadzącym (10%);

krótka praca pisemna - 5 stron - na temat uzgodniony z prowadzącym (10 %)

pisemne zaliczenie w sali - 30%

skala ocen:

0-60 - 2

61-68 - 3

69-76 - 3,5

77-84 - 4

85-92 - 4,5

93-100 - 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Batóg
Prowadzący grup: Włodzimierz Batóg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład monograficzny - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)