The Unruly Bodies of American Film and Fiction (Nieposłuszne ciała w amerykańskim filmie i literaturze)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW209 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | The Unruly Bodies of American Film and Fiction (Nieposłuszne ciała w amerykańskim filmie i literaturze) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady monograficzne na studiach II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zbadanie ról i znaczeń powiązanych z różnymi formami ucieleśnienia w kulturze amerykańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem kina i literatury. Ciało, szczególnie w swojej najbardziej nieposłusznej, transgresywnej i nienormatywnej formie, jest soczewką, dzięki której studentki będą mogły krytycznie ocenić skomplikowane (intra-akcje i) połączenia pomiędzy takimi kategoriami jak rasa, płeć kulturowa, klasa, nie/pełnosprawność i technologia. |
Pełny opis: |
Połączenie tradycyjnej formy wykładu z dyskusjami w trakcie zajęć oraz aktywnością online pozwoli studentom zapoznać się z tym w jaki sposób nieposłuszne ciała są używane w mediach. Teksty krytyczne będą ułatwiać dyskusje grupowe skupiające się na takich pojęciach jak biowładza, postczłowiek, nekropolityka, ufreakowienie, antropocen, zoe/bios, urasowienie, etc. Tematy: 1. Wstęp: zbliżając sie do społecznego ciała 2. Dyscyplinowanie opornego ciała 3. Trybiki w wielkiej maszynie: ciała klasy pracującej 4. Ufreakowienie ciała 5. Upłciowione kulturowo i biologicznie ciała 6. Ciała nie/reprodukcyjne 7. Sprawne ciała: sprawne po co? 8. Ciała urasowione: konstrukcja norm 9. Ciała na wojnie: Wojna z Terrorem 10. Piekna i bestia? Ciała utowarowione 11. Ciała cyborgów: hybrydy i sfragmentowane "ja" 12. Posthumanistyczne i postantropocentryczne ucieleśnienia 13. Obiecujące potwory? |
Literatura: |
Wybrane materiały: Opowiadania (m.in.): N.K. Jemisin, H.P. Lovecraft, Caitlin R. Kiernan, China Mieville, Octavia E. Butler, Alyssa Nutting Filmy/inne media: Texas Chainsaw Massacre (1974) The Killing Joke (1988) + Joker (2019) MCU movies/shows Prevenge (2016) Us (2019) eXistenZ (1999) Lemonade (2016) Wybrane teksty krytyczne: Arnold, Sarah. Maternal Horror Film: Melodrama and Motherhood. Palgrave, 2013. Balsamo, Anne. Technologies of the Gendered Body: Reading Cyborg Women. Duke University Press Books, 1995. Braidotti, Rosi. The Posthuman. Cambridge: Polity Press, 2013. Butler, Judith. Frames of War: When Is Life Grievable? London: Verso, 2009. Cohen, Jeffrey Jerome, ed. Monster Theory: Reading Culture. University Of Minnesota Press, 1996. Deleuze, Gilles and Felix Guattari. A Thousand Plateaus. Capitalism and Schizophrenia II. University of Minnesota Press, 1987. Garland-Thomson, Rosemary, ed. Freakery: Cultural Spectacles of the Extraordinary Body. New York: New York University Press, 1996. Halberstam, Judith Jack. Skin Shows: Gothic Horror and the Technology of Monsters. Durham: Duke University Press, 1995. Levina, Marina, and Diem-My T. Bui, eds. Monster Culture in the 21st Century: A Reader. Bloomsbury Academic, 2013. MacCormack, Patricia. Posthuman Ethics: Embodiment and Cultural Theory. Farnham, England: Ashgate, 2012. Moore, Lisa Jean and Mary Kosut (eds.). The Body Reader: Essential Social and Cultural Readings. New York University Press, 2010. Morrison, Toni. Playing in the Dark. Harvard University Press, 1992. Rabinow, Paul (ed.). The Foucault Reader. Pantheon Books, 1984. Rothblum, Esther and Sondra Solovay (eds.) The Fat Studies Reader. NYU Press, 2009. Shildrick, Margrit. Embodying the Monster: Encounters with the Vulnerable Self. Sage, 2002. Steven, Mark. Splatter Capital. Repeater Books, 2017. Niektóre materiały mogą ulec zmianie. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po skończeniu kursu student a. potrafi zdefiniować różne użycia cielesności w amerykańskiej kulturze b. ma zaawansowaną wiedzę na temat różnych sposobów obrazowania ciała i tematów związanych z ciałem c. potrafi wyjaśnić ograniczenia polityki tożsamościowej w odniesieniu do reprezentacji ciała UMIEJĘTNOŚCI Po skończeniu kursu studentka: a. potrafi krytycznie zastosować takie pojęcia jak polityka tożsamościowa, dyscyplina, biowładza, urasowienie, etc. b. potrafi sformułować krytyczne argumenty dotyczące reprezentacji ciała c. potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy obrazów ciała KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po skończeniu kursu student: a. rozumie zależności między rasą, klasą, płcią kulturową, nie/pełnosprawnością a ucieleśnieniem b. zdaje sobie sprawę z wagi podejścia intersekcjonalnego w krytycznej analizie tekstów kultury c. potrafi zaplanować i przeprowadzić badania zakończone dłuższym esejem analitycznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania - udział w zajęciach (w klasie i poprzez aplikację Discord) 30% - test końcowy 70% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.