Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Photography in the United States (Fotografia w Stanach Zjednoczonych)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW211
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Photography in the United States (Fotografia w Stanach Zjednoczonych)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Wykłady monograficzne na studiach II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest kulturowej historii fotografii w ujęciu tematycznym i problemowym. Technologia fotograficzna (zapis i utrwalenie

obrazy przy pomocy światła) pojawiła się w Stanach Zjednoczonych krótko po jej wynalezieniu i rozpowszechnieniu w Europie w latach

trzydziestych dziewiętnastego wieku i właściwie od początku służyła jako medium dokumentujące przestrzeń Ameryki, życie jej

mieszkańców, jak również polityczne i społeczne konflikty (na przykład wojnę secesyjną). Wykład omawia nie tylko najważniejsze postaci,

idee, ruchy i instytucje, które przyczyniły się do szybkiego i wielotorowego rozwoju amerykańskiej fotografii, ale również przedstawia jej rozwój techniczny (a więc materialny) jako medium komunikacji wizualnej oraz ukazuje jej burzliwe dzieje jako dziedziny sztuki, gdzie istotną rolę odgrywają aspekty formalnego przedstawienia, kompozycji i poetyki obrazu.

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest kulturowej historii fotografii w ujęciu tematycznym i problemowym. Technologia fotograficzna (zapis i utrwalenie obrazy przy pomocy światła) pojawiła się w Stanach Zjednoczonych krótko po jej wynalezieniu i rozpowszechnieniu w Europie w latach trzydziestych dziewiętnastego wieku i właściwie od początku służyła jako medium dokumentujące przestrzeń Ameryki, życie jej mieszkańców, jak również polityczne i społeczne konflikty (na przykład wojnę secesyjną). Historycznie rzecz ujmując, materiał wykładów toczy się wokół głównych nurtów fotografii amerykańskiej od pierwszych dagerotypów po dzisiejszą fotografię kosmiczną, ale

zorganizowany jest tematycznie. I tak na przykład obejmuje między innymi następujące zagadnienia: gatunki i konwencje wczesnej fotografii amerykańskiej, fotografię etnograficzną, obrazy wojny secesyjnej i niewolnictwa, rozwój miast i powiązane problemy społeczne, krajobrazy Ameryki i ich estetyka, fotografia (post)modernistyczna i industrialna/ postindustrialna, rola fotografii w rozwoju społeczeństwa konsumerystycznego, fotografia uliczna, fotografia a konflikty społeczne, polityczne i zbrojne, obrazy życia codziennego, fotografia portretowa, fotografia artystyczna. Równolegle do tego, wykład obejmuje również przedstawienie rozwoju technicznego fotografii oraz środków jej dystrybucji, co miało wpływ na jej zastosowanie i odbiór.

Literatura:

Arbus, Diane. Diane Arbus: Revelations. New York: Random House, 2003.

Avedon, Richard. Photographs 1946-2004. Louisiana Museum of Modern Art, 2007.

Bate, David. Photography: The Key Concepts. New York: Routledge, 2019.

Berger, John. Ways of Seeing. New York and London: Penguin, 2008.

Berger, John. Understanding a Photograph. New York and London: Penguin, 2012.

Bizony, Piers. Moonshots: 50 Years of NASA Space Exploration Seen through Hasselblad Cameras. Motorbooks, 2019.

Bogre, Michelle. Documentary Photography Reconsidered: History, Theory and Practice. New York: Routledge, 2020.

Brandow, Todd, and William A. Ewing. Edward Steichen: Lives in Photography. W.W.Norton & Company, 2008.

Capa, Robert. Photographs. Aperture, 2004.

Cartier-Bresson, Henri. The Mind’s Eye: Writings on Photography and Photographers. Aperture, 2004.

Cotton, Charlotte. The Photograph as Contemporary Art. London: Thames and Hudson, 2014.

Cruz, Amanda. Cindy Sherman: Retrospective. London: Thames and Hudson, 1997.

Demos, T.J. Against the Anthropocene. Visual Culture and Environment Today. Sternberg Press, 2017.

Eggleston, William. William Eggleston’s Guide. New York: The Museum of Modern Art, 1976.

Eggleston, William. The Democratic Forest. Selected Works. Steidl, 2016.

Evans, Jessica, and Stuart Hall (eds.). Visual Culture: The Reader. SAGE Publications, 1999.

Evans, Walker. American Photographs. New York: The Museum of Modern Art, 2012.

Finnegan, Cara A. Making Photography Matter. A Viewer’s History from The Civil War to The Great Depression. Urbana, Chicago, and

Springfield: University of Illinois Press, 2015.

Frank, Robert. The Americans. Steidl, special edition, 2014.

Gardner, Alexander. Gardner’s Photographic Sketch Book of the Civil War. New York: Dover Publications, 2003.

Greenough, Farah. Alfred Stieglitz. Callaway Editions. 1984.

Greenough, Sara, Sara Kennel and Sally Mann. Sally Mann: A Thousand Crossings. Abrams, 2018.

Gross, Frederick. Diane Arbus’s 1960s: Auguries of Experience. Chicago: University of Minnesota Press, 2012.

Hamill, Pete. Vietnam: The Real War: A Photographic History by the Associated Press. Abrams, 2013.

Hill, John T., and Alan Trachtenberg. Walker Evans: Lyric Documentary. Steidl, 2006.

Hine, Lewis W. Children at Work. Prestel, 2000.

Hoffman, Katherine. Alfred Stieglitz: A Legacy of Light. Yale University Press, 2011.

Ireland, Deborah. Hasselblad & The Moon Landing. Ammonite Press, 2018.

Kaplan, Louis. The Strange Case of William Mumler Spirit Photographer. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.

Kasher, Steven. The Civil Rights Movement: A Photographic History, 1954-68. Abbeville Press, 1996.

Lardinois, Brigitte. Magnum Magnum. London and New York: Thames and Hudson, 2009.

Maclear, Michael. Vietnam: A Complete Photographic History. Tess Press, 2007.

Martineau, Paul. Robert Mapplethorpe: The Photographs. Getty Publications, 2016.

Maratineau, Paul. Imogen Cunningham: A Retrospective. Getty Publications, 2020.

McLaren, Stephen. Magnum Streetwise: The Ultimate Collection of Street Photography. London and New York: Thames and Hudson,

2019.

Meister, Sarah Hermanson, and Max Kozloff. Arbus/ Friedlander/ Winogrand: New Documents, 1967. New York: The Museum of Modern

Art, 2017.

Meyerowitz, Joel. Aftermath: World Trade Center Archive. Phaidon Press, 2006.

Miller, Sally. Contemporary Photography and Theory: Concepts and Debates. New York: Routledge: 2020.

Mirzoeff, Nicholas (ed.). The Visual Culture Reader. New York and London: Routledge: 2012

Misrach, Richard. Richard Misrach on Landscape and Meaning. Aperture, 2021.

Misrach, Richard and Karen Orff. Petrochemical America. Aperture, 2012.

Moynihan, Michael, et al. American Grotesque: The Life and Art of William Mortensen. Feral House, 2014.

Nagatani, Patric and Eugenia Parry Janis. Nuclear Enchantment. University of New Mexico Press, 1991.

Newhall, Beaumont. The History of Photography: From 1839 to the Present Day. New York: The Museum of Modern Art, 1949.

Morris Hambourg, Maria, et al. (eds.). Irving Penn: Centennial. New York: Metropolitan Museum of Art, 2017.

Newhall, Beaumont. The Daguerreotype in America. Third Revised Edition. New York: Dover Publications, 1975.

Pardo, Alona, and Jilke Golbach (eds.). Dorothea Lange: Politics of Seeing. Prestel, 2018.

Pauli, Lori. Manufactured Landscapes: The Photographs of Edward Butrynsky. Yale University Press, 2009.

Pitts, Terence and Manfred Heiting. Edward Weston.Taschen, 2017.

Roberts, Pam. Alfred Stieglitz: Camera Work: The Complete Photographs 1903-1917. Taschen, 2008.

Rosenheim, Jeff. Photography and the American Civil War. The Metropolitan Museum of Art, 2013.

Silverman, Kaja. The Miracle of Analogy or The History of Photography. Stanford: Stanford University Press, 2015.

Sontag, Susan. On Photography. New York and London: Penguin, 1979.

Speltz, Mark. North of Dixie: Civil Rights Photography Beyond the South. Getty Publications, 2016.

Steichen, Edward, and Carl Sandburg. The Family of Man. 30th revised edition. New York: The Museum of Modern Art, 1996.

Steichen, Edward, and Joanna Steichen. Steichen’s Legacy: Photographs, 1895-1973. Alfred and Knopf Inc, 2000.

Street Alinder, Mary. Group f.64: Edward Weston, Ansel Adams, Imogen Cunningham and the Community of Artists. Bloomsbury, 2015.

Szarkowski, John. The Photographer’s Eye. New York: The Museum of Modern Art, 2007.

Taft, Robert. Photography and the American Scene: A Social History, 1839-1889. New York: Dover Publications, 1989.

Tomkins, Calvin. Paul Strand: Sixty Years of Photographs. Aperture, 2004.

Trachtenberg, Alan. Distinctly American: The Photography of Wright Morris. Merrell Publishers, 2002.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

1. Wiedza

- posiada wiedzę dotyczącą najważniejszych nurtów i postaci amerykańskiej fotografii

- zna historię wzajemnego wpływu fotografii w Ameryce na rzeczywistość kulturową, polityczną i społeczną

- rozumie rolę fotografii jako narzędzia krytyki

- zna najważniejsze teorie związane z poetyką obrazu fotograficznego

2. Umiejętności:

- umie posługiwać się narzędziami analizy tekstu fotograficznego

- potrafi wykorzystywać wiedzę na temat historii i kultury Stanów Zjednoczonych by formułować argumenty na temat roli fotografii w

kulturze Ameryki

3. Kompetencje społeczne:

- rozumie i docenia rolę fotografii jako medium w kulturze Stanów Zjednoczonych

- jest uwrażliwiony/-a na retoryczny wymiar obrazu fotograficznego i jego roli w komunikacji społecznej

Metody i kryteria oceniania:

Ocena uzależniona jest od wyniku egzaminu. Egzamin składa się z dwóch części. Część pierwsza obejmuje znajomość ikonicznych fotografii amerykańskich omawianych na zajęciach (pula zostanie dokładnie określona). Druga część obejmuje najważniejsze zagadnienia z historii i teorii amerykańskiej fotografii omawiane na wykładach.

Skala ocen:

100-97 5!

96-91 5

90-84 4+

83-78 4

77-68 3+

67-60 3

59-0 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Lebek
Prowadzący grup: Karolina Lebek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład monograficzny - Egzamin
Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest kulturowej historii fotografii w ujęciu tematycznym i problemowym. Technologia fotograficzna (zapis i utrwalenie obrazy przy pomocy światła) pojawiła się w Stanach Zjednoczonych krótko po jej wynalezieniu i rozpowszechnieniu w Europie w latach trzydziestych dziewiętnastego wieku i właściwie od początku służyła jako medium dokumentujące przestrzeń Ameryki, życie jej mieszkańców, jak również polityczne i społeczne konflikty (na przykład wojnę secesyjną). Wykład omawia nie tylko najważniejsze postaci, idee, ruchy i instytucje, które przyczyniły się do szybkiego i wielotorowego rozwoju amerykańskiej fotografii, ale również przedstawia jej rozwój techniczny (a więc materialny) jako medium komunikacji wizualnej oraz ukazuje jej burzliwe dzieje jako dziedziny sztuki, gdzie istotną rolę odgrywają aspekty formalnego przedstawienia, kompozycji i poetyki obrazu.

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest kulturowej historii fotografii w ujęciu tematycznym i problemowym. Technologia fotograficzna (zapis i utrwalenie obrazy przy pomocy światła) pojawiła się w Stanach Zjednoczonych krótko po jej wynalezieniu i rozpowszechnieniu w Europie w latach trzydziestych dziewiętnastego wieku i właściwie od początku służyła jako medium dokumentujące przestrzeń Ameryki, życie jej mieszkańców, jak również polityczne i społeczne konflikty (na przykład wojnę secesyjną). Historycznie rzecz ujmując, materiał wykładów toczy się wokół głównych nurtów fotografii amerykańskiej od pierwszych dagerotypów po dzisiejszą fotografię kosmiczną, ale zorganizowany jest tematycznie. I tak na przykład obejmuje między innymi następujące zagadnienia: gatunki i konwencje wczesnej fotografii amerykańskiej, fotografię etnograficzną, obrazy wojny secesyjnej i niewolnictwa, rozwój miast i powiązane problemy społeczne,

krajobrazy Ameryki i ich estetyka, fotografia (post)modernistyczna i industrialna/ postindustrialna, rola fotografii w rozwoju społeczeństwa konsumerystycznego, fotografia uliczna, fotografia a konflikty społeczne, polityczne i zbrojne, obrazy życia codziennego, fotografia portretowa, fotografia artystyczna. Równolegle do tego, wykład obejmuje również przedstawienie rozwoju technicznego fotografii oraz środków jej dystrybucji, co miało wpływ na jej zastosowanie i odbiór.

Literatura:

Arbus, Diane. Diane Arbus: Revelations. New York: Random House, 2003.

Avedon, Richard. Photographs 1946-2004. Louisiana Museum of Modern Art, 2007.

Bate, David. Photography: The Key Concepts. New York: Routledge, 2019.

Berger, John. Ways of Seeing. New York and London: Penguin, 2008.

Berger, John. Understanding a Photograph. New York and London: Penguin, 2012.

Bizony, Piers. Moonshots: 50 Years of NASA Space Exploration Seen through Hasselblad Cameras. Motorbooks, 2019.

Bogre, Michelle. Documentary Photography Reconsidered: History, Theory and Practice. New York: Routledge, 2020.

Brandow, Todd, and William A. Ewing. Edward Steichen: Lives in Photography. W.W.Norton & Company, 2008.

Capa, Robert. Photographs. Aperture, 2004.

Cartier-Bresson, Henri. The Mind’s Eye: Writings on Photography and Photographers. Aperture, 2004.

Cotton, Charlotte. The Photograph as Contemporary Art. London: Thames and Hudson, 2014.

Cruz, Amanda. Cindy Sherman: Retrospective. London: Thames and Hudson, 1997.

Demos, T.J. Against the Anthropocene. Visual Culture and Environment Today. Sternberg Press, 2017.

Eggleston, William. William Eggleston’s Guide. New York: The Museum of Modern Art, 1976.

Eggleston, William. The Democratic Forest. Selected Works. Steidl, 2016.

Evans, Jessica, and Stuart Hall (eds.). Visual Culture: The Reader. SAGE Publications, 1999.

Evans, Walker. American Photographs. New York: The Museum of Modern Art, 2012.

Finnegan, Cara A. Making Photography Matter. A Viewer’s History from The Civil War to The Great Depression. Urbana, Chicago, and

Springfield: University of Illinois Press, 2015.

Frank, Robert. The Americans. Steidl, special edition, 2014.

Gardner, Alexander. Gardner’s Photographic Sketch Book of the Civil War. New York: Dover Publications, 2003.

Greenough, Farah. Alfred Stieglitz. Callaway Editions. 1984.

Greenough, Sara, Sara Kennel and Sally Mann. Sally Mann: A Thousand Crossings. Abrams, 2018.

Gross, Frederick. Diane Arbus’s 1960s: Auguries of Experience. Chicago: University of Minnesota Press, 2012.

Hamill, Pete. Vietnam: The Real War: A Photographic History by the Associated Press. Abrams, 2013.

Hill, John T., and Alan Trachtenberg. Walker Evans: Lyric Documentary. Steidl, 2006.

Hine, Lewis W. Children at Work. Prestel, 2000.

Hoffman, Katherine. Alfred Stieglitz: A Legacy of Light. Yale University Press, 2011.

Ireland, Deborah. Hasselblad & The Moon Landing. Ammonite Press, 2018.

Kaplan, Louis. The Strange Case of William Mumler Spirit Photographer. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.

Kasher, Steven. The Civil Rights Movement: A Photographic History, 1954-68. Abbeville Press, 1996.

Lardinois, Brigitte. Magnum Magnum. London and New York: Thames and Hudson, 2009.

Maclear, Michael. Vietnam: A Complete Photographic History. Tess Press, 2007.

Martineau, Paul. Robert Mapplethorpe: The Photographs. Getty Publications, 2016.

Maratineau, Paul. Imogen Cunningham: A Retrospective. Getty Publications, 2020.

McLaren, Stephen. Magnum Streetwise: The Ultimate Collection of Street Photography. London and New York: Thames and Hudson,

2019.

Meister, Sarah Hermanson, and Max Kozloff. Arbus/ Friedlander/ Winogrand: New Documents, 1967. New York: The Museum of Modern

Art, 2017.

Meyerowitz, Joel. Aftermath: World Trade Center Archive. Phaidon Press, 2006.

Miller, Sally. Contemporary Photography and Theory: Concepts and Debates. New York: Routledge: 2020.

Mirzoeff, Nicholas (ed.). The Visual Culture Reader. New York and London: Routledge: 2012

Misrach, Richard. Richard Misrach on Landscape and Meaning. Aperture, 2021.

Misrach, Richard and Karen Orff. Petrochemical America. Aperture, 2012.

Moynihan, Michael, et al. American Grotesque: The Life and Art of William Mortensen. Feral House, 2014.

Nagatani, Patric and Eugenia Parry Janis. Nuclear Enchantment. University of New Mexico Press, 1991.

Newhall, Beaumont. The History of Photography: From 1839 to the Present Day. New York: The Museum of Modern Art, 1949.

Morris Hambourg, Maria, et al. (eds.). Irving Penn: Centennial. New York: Metropolitan Museum of Art, 2017.

Newhall, Beaumont. The Daguerreotype in America. Third Revised Edition. New York: Dover Publications, 1975.

Pardo, Alona, and Jilke Golbach (eds.). Dorothea Lange: Politics of Seeing. Prestel, 2018.

Pauli, Lori. Manufactured Landscapes: The Photographs of Edward Butrynsky. Yale University Press, 2009.

Pitts, Terence and Manfred Heiting. Edward Weston.Taschen, 2017.

Roberts, Pam. Alfred Stieglitz: Camera Work: The Complete Photographs 1903-1917. Taschen, 2008.

Rosenheim, Jeff. Photography and the American Civil War. The Metropolitan Museum of Art, 2013.

Silverman, Kaja. The Miracle of Analogy or The History of Photography. Stanford: Stanford University Press, 2015.

Sontag, Susan. On Photography. New York and London: Penguin, 1979.

Speltz, Mark. North of Dixie: Civil Rights Photography Beyond the South. Getty Publications, 2016.

Steichen, Edward, and Carl Sandburg. The Family of Man. 30th revised edition. New York: The Museum of Modern Art, 1996.

Steichen, Edward, and Joanna Steichen. Steichen’s Legacy: Photographs, 1895-1973. Alfred and Knopf Inc, 2000.

Street Alinder, Mary. Group f.64: Edward Weston, Ansel Adams, Imogen Cunningham and the Community of Artists. Bloomsbury, 2015.

Szarkowski, John. The Photographer’s Eye. New York: The Museum of Modern Art, 2007.

Taft, Robert. Photography and the American Scene: A Social History, 1839-1889. New York: Dover Publications, 1989.

Tomkins, Calvin. Paul Strand: Sixty Years of Photographs. Aperture, 2004.

Trachtenberg, Alan. Distinctly American: The Photography of Wright Morris. Merrell Publishers, 2002.

Trachtenberg, Alan. Reading American Photographs: Images as History Mathew Brady to Walker Evans. Farrar, Strauss & Giroux, 1990.

Trachtenberg, Alan (ed.). Classic Essays on Photography. Leete’s Island Books, 1980.

Wallis, Brian. Weegee: Murder is My Business. Prestel, 2013.

Walther, Peter. Lewis W. Hine: America at Work. Taschen, 2018.

Weegee. Weegee’s Naked City. Damiani, 2020.

Wells, Liz. Photography: A Critical Introduction. New York and London: Routledge, 2015.

Wells, Liz (ed.). The Photography Reader: History and Theory. New York: Routledge, 2018, second edition.

Wells, Liz (ed.). The Photography Cultures Reader: Representation, Agency and Identity. New York: Routledge, 2019.

Westerbeck, Colin, and Joel Meyerowitz. Bystander: A History of Street Photography. New York: Laurence King Publishing, 2017.

Whelan, Richard. Robert Capa: The Definitive Collection. Phaidon, 2001.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)