"Voyages of the Self": Parallels in American Painting and Literature
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW212 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | "Voyages of the Self": Parallels in American Painting and Literature |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady monograficzne na studiach II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Głównym założeniem cyklu jest zbudowanie intersemiotycznej perspektywy porównawczej między dziełem malarskim a utworem literackim w odniesieniu do sztuki i literatury amerykańskiej XIX i XX stulecia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematem cyklu wykładów jest prezentacja i analiza związków między malarstwem amerykańskim od końca wieku XVIII do połowy wieku XX a wybranymi utworami, poetyką i światopoglądem wybitnych twórców kultury i literatury amerykańskiej od Jonathana Edwardsa poprzez mi.n. Ralpha Waldo Emersona, Walta Whitmana, Emily Dickinson i Stephena Crane'a, do Charlesa Reznikoffa, Franka O'Hary i Charlesa Olsona. Podstawową inspiracją cyklu jest studium Barbary Novak "Voyages of the Self. Pairs, Parallels, and Patterns in American Art and Literature", lecz proponowany przez Autorkę zakres porównań, jak również horyzont metodologiczny, zostały istotnie rozszerzone. W rezultacie powstała rozległa panorama związków malarsko-literackich ukazująca zarówno związki możliwe dziś do odczytania przez odbiorcę, jak i bezpośrednie relacje osobiste, zwłaszcza między malarzami a poetami XX wieku. Każdy wykład będzie zawierał materiał ikonograficzny. |
Pełny opis: |
Program zajeć: 1. Wprowadzenie 2. John Singleton Copley i Jonathan Edwards 3. Washington Allston jako pisarz i malarz 4. John Quidor i Washington Irving 5. Thomas Cole i William Cullen Bryant 6. Fitz Hugh Lane i Ralph Waldo Emerson 7. Fitz Hugh Lane, sztuka Indian i Henry David Thoreau 8. Frederic Edwin Church i Walt Whitman 9. Winslow Homer i William James 10. Thomas Eakins i Stephen Crane 11. Albert Pinkham Ryder i Emily Dickinson 12. Edward Hopper i Charles Reznikoff 13. Larry Rivers i Frank O'Hara 14. Jackson Pollock i Charles Olson 15. Test zaliczeniowy |
Literatura: |
David Blelejac, "Millenial Desire and the Apocalyptic Vision of Washington Allston." Washington, D.C.-London: Smithsonian Institution P, 1988. Sarah Burns, "Painting on the Dark Side. Art and the Gothic Imagination in Nineteenth-Century America." Berkeley-Los Angeles-London: U of California P, 2004. Michael Fried, "Realism, Writing, Disfiguration. On Thomas Eakins and Stephen Crane." Chicago: U of Chicago Press, 1987. David Lehman, "The Last Avant-Garde. The Making of the New York School of Poets." NY: Anchor,1998. David C. Miller, ed. "American Iconology. New Approaches to Nineteeth-Century Art and Literature." New Haven-London: Yale UP, 1993. Barbara Novak, "American Painting of the Nineteenth Century. Idealism, Realism, and the American Experience." Oxford-NY: Oxford UP, 1980. Barbara Novak, "Nature and Cuture. American Landscape and Painting 1825-1875." Oxford-NY: Oxford UP, 1980. Barbara Novak,"Voyages of the Self. Pairs, Parallels, and Patterns in American Art and Literature." Oxford-NY: Oxford UP, 2007. Marjorie Perloff, "Frank O'Hara: Poet Among Painters." Chicago: U of Chicago Press, 1977. Bryan Jay Wolf, "Romantic Re-Vision. Culture and Consciousness in Nineteenth-Century American Painting and Literature." Chicago: U of Chicago Press, 1982. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka posiada wiedzę na temat zróżnicowania malarstwa amerykańskiego w wieku XIX i XX Student/ka rozumie związki między malarstwem a literaturą jako różnymi dziedzinami sztuki Student/ka zna terminologię analizy obrazu i tekstu literackiego Student/ka potrafi analizować obrazy i teksty literackie w ich powiązaniu Student/ka umie dostrzec ciągłość rozwoju sztuki i literatury w długiej perspektywie |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowy test zaliczeniowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.