Religious Pluralism in the United States
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW223 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Religious Pluralism in the United States |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady monograficzne na studiach II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem konwersatorium jest poznanie religijnego pluralizmu współczesnego społeczeństwa amerykańskiego i jak różne tradycje religijne były głęboko przekształcane w ciągu historii. W trakcie konwersatorium zostaną poddane analizie historycznej różne rodzaje dialogu międzyreligijnego, a zwłaszcza polityczne i kulturowe implikacje ich obecności w przestrzeni publicznej w okresie globalizacji. |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest poznanie religijnego pluralizmu współczesnego społeczeństwa amerykańskiego i jak różne tradycje religijne były głęboko przekształcane w ciągu historii. W trakcie konwersatorium zostaną poddane analizie historycznej różne rodzaje dialogu międzyreligijnego, a zwłaszcza polityczne i kulturowe implikacje ich obecności w przestrzeni publicznej w okresie globalizacji. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest poznanie religijnego pluralizmu współczesnego społeczeństwa amerykańskiego i jak różne tradycje religijne były głęboko przekształcane w ciągu historii. W trakcie konwersatorium zostaną poddane analizie historycznej różne instytucje religijne USA, a zwłaszcza polityczne i kulturowe implikacje ich obecności w przestrzeni publicznej w okresie globalizacji. W zależności od zainteresowań uczestników konwersatorium zostaną rozwinięte różne wymiary religijnego aktywności Amerykanów. |
Literatura: |
Berger P.L. (1979). The Heretical Imperative. Contemporary Possibilities of religious Affirmation, New York Anchor Press/Doubleday. Berger P.L. (2014). The Many Altars of Modernity. Toward a Paradigm for Religion in a Pluralist Age, Boston/Berlin: De Gruyter. Beside Still Waters. Jews, Christians, and the Way of the Buddha, Boston: Wisdom Publications. Clooney F.X. (2010). Comparative Theology. Deep Learning Across Reli¬gious Borders, Oxford: Wiley-Blackwell. Dupuis J. (2002). Christianity and the Religions. From Confrontation to Dialogue. New York: Orbis Books. Haight R. (2002). Jesus Symbol of God. New York: Orbis Books. Knitter P. (2009). Without Buddha I Could not be a Christian, Oxford: Oneworld Publications. New Paths for Interreligious Theology. Perry Schmidt-Leukel’s Fractal Interpretation of Religious Diversity. (2019). ed. Alan Race and Paul Knitter, New York: Orbis Books. No Religion Is an Island. Abraham Yoshua Heschel and Interreligious Dialogue. (1991). New York: Orbis Books. Phan P.C. (2004). Being Religious Interreligiously. Asian Perspective on Interfaith Dialogue, New York: Orbis Books. Schmidt-Leukel P. (2017). Religious Pluralism and Interreligious Theology, New York: Orbis Books. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu zajęć student powinien być zdolny do analizy tekstów antropologicznych, rozpoznać ich wartości poznawcze, ukryte założenia ideologiczne, strategie perswazyjne. Poza tym nabędzie umiejętności krytycznego spojrzenia na język mediów publicznych, wyjaśniania dyskursu politycznego i języka religijnego, zwłaszcza jego funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami. a) wiedza Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką dialogu międzyreligijnego, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę historii i sposobów jej pamiętania w amerykańskiej kulturze. b) umiejętności Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych sposobów rozumienia dialogu międzyreligijnego, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących pamięci w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące przeszłości. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z historią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia przeszłości z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu. c) kompetencje społeczne Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu historii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów |
Metody i kryteria oceniania: |
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów. esej końcowy lub prezentacja 80% obecność i aktywność na zajęciach 20% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.