Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The USA and World War II (Stany Zjednoczone i II Wojna Światowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SA001-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The USA and World War II (Stany Zjednoczone i II Wojna Światowa)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Druga Wojna Światowa uczyniła Stany Zjednoczone supermocarstwem w skali globalnej – co najmniej do roku 1948. Kurs dotyczy tych elementów amerykańskiej sytuacji wewnętrznej i międzynarodowej, które sprawiły iż USA włączyły się do wojny i pozwoliły im odegrać decydującą rolę w jej wygraniu przez Sprzymierzonych. W oparciu o amerykańskie dokumenty, materiały prasowe oraz pamiętniki omawiane będą typowe postawy elit politycznych i wojskowych.

Pełny opis:

Druga Wojna Światowa uczyniła Stany Zjednoczone światowym supermocarstwem, chociaż termin ten nie był wówczas używany. Podczas tej wojny USA przeszły długą drogę od neutralności lekko proalianckiej do pełnego i decydującego w niej udziału. To amerykańskie siły zbrojne toczyły bitwy tak na lądzie, morzu jak i w powietrzu na wszystkich (z wyjątkiem Wschodniego) frontach tej wojny. Zaś od roku 1940 USA stały się, ciągle będąc państwem neutralnym, prawdziwym „Arsenałem Demokracji”, zaopatrując Sprzymierzonych we wszelkie materiały wojenne, których rozpaczliwie potrzebowali. Rolę tę Stany Zjednoczone odgrywały do samego końca działań wojennych w 1945 roku. Decydująca rola sił amerykańskich w kampaniach na Atlantyku i Pacyfiku, w Afryce Północnej, Europie Południowej

i Zachodniej, jak również rola amerykańskiego „zaplecza” (w szerokim znaczeniu) uczyniły Stany Zjednoczone pierwszym wśród mocarstw alianckich. W końcówce wojny wejście w posiadanie broni atomowej obwieściło ludzkości początek ery PAX Americana. Wkrótce jednak sytuacja w tej dziedzinie miała się dramatycznie zmienić i przez następnych czterdzieści lat świat miał stać się dwubiegunowy w sensie politycznym.

Kurs dotyczył będzie czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które uczyniły możliwym odegranie przez USA wspomnianej wyżej roli. Amerykańskie debaty nad neutralnością w latach 1939-41 oraz zmiany sytuacji, które spowodowały akceptację przez głównie izolacjonistyczną opinię publiczną wojny jako konieczności w 1941 r., jak i najważniejsze kampanie wojenne i polityczne będą także omawiane. Podstawę źródłową stanowią – głównie amerykańskie - materiały, takie jak dokumenty dyplomatyczne i rządowe, przemówienia polityków, artykuły prasowe, publicystka polityczna i wspomnienia.

Literatura:

Opracowania:

Martha Byrd Hoyle – A Word In Flames. A History Of Word War II, N.York 1970

John Rey – The Second World War. A Narrative History, London 1999

Materiały źródłowe:

Annals of America, (vol.16), Chicago 1976

Henry S. Commager (ed.) – Documents of American History (vol2), 9th edition, Englewood Cliffs, N.Jersey 1973

Richard and Beatrice Hofstadter (ed.) – Great Issues in American History (vol.3) N.York 1982

Michał Rozbicki i Krzysztof Michałek (ed.) – A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America, Warszawa 1994

Michi Nishiura Weglyn – Years of Infamy. The Untold Story of America’s Concentration Camps, Seattle 1996

Louis H. Brereton – The Brereton Diaries, N.York 1946

William D. Leahy – I Was There, N.York 1950

Douglas MacArthur – Reminiscences, N.York 1964

Henry Morgenthau – Germany Is Our Problem, N.York 1945

Robert Murphy – Diplomat Among Warriors, Garden City, N.York 1946

George S. Patton – War As I Knew It, N.York 1947

Joseph L. Stilwell – The Stilwell Papers, N.York 1948

Harry S. Truman – Memoirs (vol.1), N.York 1953

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

a/ Posiada wiedzę ogólną o przebiegu II wojny światowej i udziału w niej USA

b/ Rozpoznaje złożoność relacji USA z innymi państwami zarówno w okresie amerykańskiej neutralności jak i po przystąpieniu do wojny

c/ Potrafi analizować różne znaczenia oraz interpretacje amerykańskiego rozumienia interesu narodowego i ogólnoludzkiego

2. UMIEJĘTNOŚCI

a/ Wykrywa i rozpoznaje zależności między lokalną i światową rolą i polityką głównych mocarstw oraz ich sąsiadów

b/ Potrafi tłumaczyć powody kroków podejmowanych przez rząd USA podczas II wojny światowej przy wykorzystaniu nabytej wiedzy źródłowej

c/ Formułuje własne sądy dotyczące interpretacji znaczenia II wojny światowej dla USA i amerykańskiego wpływu na jej przebieg wpływu

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

a/ Rozumie i docenia rolę USA w historii świata odgrywaną do dziś w następstwie II wojny światowej

b/ Potrafi zająć własne stanowisko w kwestiach spornych do dziś, a związanych z ocenami posunięć amerykańskich podczas tej wojny

c/ Uzupełnia i udoskonala wiedzę własną dotyczącą historii polityki zagranicznej USA od roku 1939 do dziś

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia.

W razie realizacji zajęć tylko w trybie online:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Kwiecień
Prowadzący grup: Zbigniew Kwiecień
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)