The USA and World War II (Stany Zjednoczone i II Wojna Światowa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SA001-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | The USA and World War II (Stany Zjednoczone i II Wojna Światowa) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Druga Wojna Światowa uczyniła Stany Zjednoczone supermocarstwem w skali globalnej – co najmniej do roku 1948. Kurs dotyczy tych elementów amerykańskiej sytuacji wewnętrznej i międzynarodowej, które sprawiły iż USA włączyły się do wojny i pozwoliły im odegrać decydującą rolę w jej wygraniu przez Sprzymierzonych. W oparciu o amerykańskie dokumenty, materiały prasowe oraz pamiętniki omawiane będą typowe postawy elit politycznych i wojskowych. |
Pełny opis: |
Druga Wojna Światowa uczyniła Stany Zjednoczone światowym supermocarstwem, chociaż termin ten nie był wówczas używany. Podczas tej wojny USA przeszły długą drogę od neutralności lekko proalianckiej do pełnego i decydującego w niej udziału. To amerykańskie siły zbrojne toczyły bitwy tak na lądzie, morzu jak i w powietrzu na wszystkich (z wyjątkiem Wschodniego) frontach tej wojny. Zaś od roku 1940 USA stały się, ciągle będąc państwem neutralnym, prawdziwym „Arsenałem Demokracji”, zaopatrując Sprzymierzonych we wszelkie materiały wojenne, których rozpaczliwie potrzebowali. Rolę tę Stany Zjednoczone odgrywały do samego końca działań wojennych w 1945 roku. Decydująca rola sił amerykańskich w kampaniach na Atlantyku i Pacyfiku, w Afryce Północnej, Europie Południowej i Zachodniej, jak również rola amerykańskiego „zaplecza” (w szerokim znaczeniu) uczyniły Stany Zjednoczone pierwszym wśród mocarstw alianckich. W końcówce wojny wejście w posiadanie broni atomowej obwieściło ludzkości początek ery PAX Americana. Wkrótce jednak sytuacja w tej dziedzinie miała się dramatycznie zmienić i przez następnych czterdzieści lat świat miał stać się dwubiegunowy w sensie politycznym. Kurs dotyczył będzie czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które uczyniły możliwym odegranie przez USA wspomnianej wyżej roli. Amerykańskie debaty nad neutralnością w latach 1939-41 oraz zmiany sytuacji, które spowodowały akceptację przez głównie izolacjonistyczną opinię publiczną wojny jako konieczności w 1941 r., jak i najważniejsze kampanie wojenne i polityczne będą także omawiane. Podstawę źródłową stanowią – głównie amerykańskie - materiały, takie jak dokumenty dyplomatyczne i rządowe, przemówienia polityków, artykuły prasowe, publicystka polityczna i wspomnienia. |
Literatura: |
Opracowania: Martha Byrd Hoyle – A Word In Flames. A History Of Word War II, N.York 1970 John Rey – The Second World War. A Narrative History, London 1999 Materiały źródłowe: Annals of America, (vol.16), Chicago 1976 Henry S. Commager (ed.) – Documents of American History (vol2), 9th edition, Englewood Cliffs, N.Jersey 1973 Richard and Beatrice Hofstadter (ed.) – Great Issues in American History (vol.3) N.York 1982 Michał Rozbicki i Krzysztof Michałek (ed.) – A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America, Warszawa 1994 Michi Nishiura Weglyn – Years of Infamy. The Untold Story of America’s Concentration Camps, Seattle 1996 Louis H. Brereton – The Brereton Diaries, N.York 1946 William D. Leahy – I Was There, N.York 1950 Douglas MacArthur – Reminiscences, N.York 1964 Henry Morgenthau – Germany Is Our Problem, N.York 1945 Robert Murphy – Diplomat Among Warriors, Garden City, N.York 1946 George S. Patton – War As I Knew It, N.York 1947 Joseph L. Stilwell – The Stilwell Papers, N.York 1948 Harry S. Truman – Memoirs (vol.1), N.York 1953 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA a/ Posiada wiedzę ogólną o przebiegu II wojny światowej i udziału w niej USA b/ Rozpoznaje złożoność relacji USA z innymi państwami zarówno w okresie amerykańskiej neutralności jak i po przystąpieniu do wojny c/ Potrafi analizować różne znaczenia oraz interpretacje amerykańskiego rozumienia interesu narodowego i ogólnoludzkiego 2. UMIEJĘTNOŚCI a/ Wykrywa i rozpoznaje zależności między lokalną i światową rolą i polityką głównych mocarstw oraz ich sąsiadów b/ Potrafi tłumaczyć powody kroków podejmowanych przez rząd USA podczas II wojny światowej przy wykorzystaniu nabytej wiedzy źródłowej c/ Formułuje własne sądy dotyczące interpretacji znaczenia II wojny światowej dla USA i amerykańskiego wpływu na jej przebieg wpływu 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE a/ Rozumie i docenia rolę USA w historii świata odgrywaną do dziś w następstwie II wojny światowej b/ Potrafi zająć własne stanowisko w kwestiach spornych do dziś, a związanych z ocenami posunięć amerykańskich podczas tej wojny c/ Uzupełnia i udoskonala wiedzę własną dotyczącą historii polityki zagranicznej USA od roku 1939 do dziś |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia. W razie realizacji zajęć tylko w trybie online: Aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Kwiecień | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kwiecień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.