Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Many Faces of Religious Fundamentalism in the Americas (Różne oblicza fundamentalizmu religijnego w Amerykach)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SB051-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Many Faces of Religious Fundamentalism in the Americas (Różne oblicza fundamentalizmu religijnego w Amerykach)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Celem wykładu jest ukazanie kulturowych implikacji fundamentalizmmu politycznego i religijnego, który wydaje się jednym z podstawowych wymiarów współczesnej cywilizacji. Ma on również istotny wpływ na debatę publiczną zarówno w mediach jak i w instuytcjach edukacyjnych i obywatelskich.

Pełny opis:

Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do krytycznego i aktywnego udziału w dynamicznie rozwijającej się debacie w ramach antropologii kulturowej. Analiza wybranych pojęć z tej dziedziny takich jak dialog, cywilizacja, religia i fundamentalizm zostanie dokonana na przykładach ich historycznych realizacji. Ze względu na obfitość materiału będzie można się ograniczyć tylko do wybranych pozycji. Zakłada się, że każdy z uczestników poświęci na każde zajęcia minimum 3 godziny na samodzielną lekturę, zaś na przygotowanie zaliczeniowego eseju lub prezentacji poświęci minimum 5 godzin. Oznacza to, że oprócz 45 godzin zajęć dydaktycznych student poświęci indywidualnej lekturze i refleksji minimum 50 godzin.

1. Wprowadzenie do zajęć

2. Dlaczego fundamentalizm religijny

3. źródła rosnącej polaryzacji

4. dwie czy więcej kultur w jednym narodzie

5. etyczny wymiar religii i polityki

6. fundamentalism w każdej religii (The Fundamentalism Project)

7. kiedy religia dzieli?

8. ekonomiczny wymiar rosnącej polaryzacji

9. globalizacja vs glokalizacja

10. czy zderzenie cywilizacji jest nieuniknione?

11. rola mediów

12. rola szkolnictwa wyższego

13. Wybrane prezentacje

14. Wybrane prezentacje

15. Wybrane prezentacje

Literatura:

Robert D. Putman, David Campbell, American grace. How religion divides and unites us, 2012.

Thomas Frank, What's the matter with Kansas? How conservatives won the heart of America, 2005.

Religion and the New Atheism, 2010.

The Power of Religion in the Public Sphere, 2011.

Religious Fundamentalism and Political Extremism, 2004.

Freedom to do God’s Will, 2002.

Is There a Culture War? 2006.

Global Pentacostalism 2010.

B. Tibi, Political Islam,

Pippa Norris, Radical Right, 2005.

B. Tibi, Politica Islam, 2008

- Islamism and Islam, 2012.

The Fundamentalism Project (1991-95): https://www.britannica.com/topic/fundamentalism#ref883247

R. Scott Appleby, The Ambivalence of the Sacred: Religion, Violence, and Reconciliation, 2000.

Efekty uczenia się:

Student posiada pogłębioną wiedzę (włączając terminologię, teorię i metodologię) współczesnej filozofii, a zwłaszcza filozofii i teologii. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy). Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.

a) wiedza

Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką fundamentalizmu religijnego, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej interpretowania w amerykańskiej kulturze.

b) umiejętności

Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych form fundamentalizmu religijnego, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących religii w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące religii. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z religią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia religii z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.

c) kompetencje społeczne

Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu religii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów

Metody i kryteria oceniania:

Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)