Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Post-secularism and Religions in time of Globalization (Postsekularyzm i religie w czasie globalizacji)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SB139
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Post-secularism and Religions in time of Globalization (Postsekularyzm i religie w czasie globalizacji)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest ukazanie kulturowych implikacji wierzeń religijnych w kontekście postmodernizmu. Współczesny konteksty kulturowy uzmysławia wzajemne wpływanie na siebie głównych religii monoteistycznych w Europie, jak i coraz wyraźniejszą obecność innych wielkich systemów religijnych Dalekiego Wschodu. Postmodernizm stanowi dogodny punkt wyjścia do analizy takich procesów jak sekularyzacja, nowy ateizm i fundamentalizm religijny.

Pełny opis:

Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do krytycznego i aktywnego udziału w dynamicznie rozwijającej się debacie w ramach antropologii kulturowej. Analiza wybranych pojęć z tej dziedziny takich jak dialog, cywilizacja, religia i postmodernizm zostanie dokonana na przykładach ich historycznych realizacji. Ze względu na obfitość materiału będzie można się ograniczyć tylko do wybranych pozycji. Zakłada się, że każdy z uczestników poświęci na każde zajęcia minimum 3 godziny na samodzielną lekturę, zaś na przygotowanie zaliczeniowego eseju lub prezentacji poświęci minimum 5 godzin.

1. Wprowadzenie do zajęć

2. Dlaczego postsekularyzm

3. Sekularyzacja, desekularyzacja i prywatyzacja

4. Globalizacja jako wyzwanie dla wszystkich religii

5. P. L. Berger i pluralizacja

6. Rozmowa J. Habermasa i J. Ratzingera

7. Papież Franciszek i postsekularyzm

8. Polski katolicyzm wobec globalizacji

9. Ruch pentakostalny jako fenomen XXI wieku

10. Judaizm wobec sekularyzacji

11. Islam i postmodernizm

12. Chrześcijaństwo wobec postsekularyzmu

13. Wybrane prezentacje

14. Wybrane prezentacje

15. Wybrane prezentacje

Literatura:

Bauman Zygmunt, Globalization, Cambridge 1998.

Dillon Michele, Postsecular Catholicism, Oxford 2018.

Eck Diana L., A New Religious America. How a “Christian Country” Has Become the World’s Most Religiously Diverse Nation, San Francisco 2002.

Habermas J. Ratzinger J. (2006) , The Dialectics of Secularization: On Reason and Religion, San Francisco, 2006.

Jenkins Philipp, The Next Christendom. The Coming of Global Christianity, 2002.

Many Globalizations. Cultural Diversity in the Contemporary World, ed. P.L. Berger&S.P. Huntington, Oxford 2002.

Kevin Philips, American Theocracy, New York 2006.

Martin David, On Secularization, Burlington 2005.

Post-Secular Philosophy, London 1996.

Efekty uczenia się:

Student posiada pogłębioną wiedzę (włączając terminologię, teorię i metodologię) współczesnej filozofii, a szczególnie myśli żydowskiej, a zwłaszcza filozofii i teologii. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy). Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.

Metody i kryteria oceniania:

Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów. Zaliczeniowy esej od 8-12 stron lub końcowa prezentacja.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Obirek
Prowadzący grup: Stanisław Obirek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)