Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Topics in African American Culture

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD197
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Topics in African American Culture
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Topics in African American Culture to interdyscyplinarny kurs zorganizowany wokół grup tematycznych związanych z afroamerykańską historią, tożsamością, kulturą, polityką i reprezentacją Afroamerykanów w kulturze USA.

Pełny opis:

Topics in African American Culture to interdyscyplinarny kurs zorganizowany wokół grup tematycznych związanych z afroamerykańską historią, tożsamością, kulturą, polityką i reprezentacją Afroamerykanów w kulturze USA. Każda z grup tematycznych jest oparta o zróżnicowane źródła: teksty historyczne, notatki prasowe, literaturę, film, muzykę i teorię/krytykę. Celem kursu jest pokazanie studentom jak dany temat, zjawisko, mit, lub aspekt estetyki funkcjonuje równocześnie w wielu sferach kultury, często na przestrzeni wielu dekad/wieków. Studenci są dziś zazwyczaj świetnymi czytelnikami informacji wizualnej—form takich jak wideoklipy, film, czy fotografia. Kurs wykorzystuje te umiejętności w celu przybliżenia studentom wybranych tematów związanych z kulturą Afroamerykanów i ułatwienia wprowadzenia trudniejszych tekstów literackich i teoretycznych. Celem kursu jest pokazanie, że kultura zawsze jest usytuowana w konkretnym historycznym, społecznym i politycznym kontekście. Kultura Afroamerykanów oferuje szczególnie dobrą ilustrację tej tezy—estetyka afroamerykańska jest nieodłącznie związana z warunkami konkretnych czasów i miejsc.

Literatura:

Wybór tekstów:

Phillis Wheatley

Frederick Douglass

Sojourner Truth

Harriet Jacobs

Booker T. Washington

W.E.B. Dubois

Ida B. Wells

Alain Locke

Langston Hughes

Countee Cullen

Claude McKay

Angelina Weld Grimké

Nella Larsen

Zora Neale Hurston

Jean Toomer

Richard Wright

Ralph Ellison

James Baldwin

Malcolm X

Martin Luther King Jr.

Mari Evans

Audre Lorde

Alice Walker

Toni Morrison

John Edgar Wideman

Ntozake Shange

Amiri Baraka

Gwendolyn Brooks

June Jordan

Michael Harper

Rita Dove

Harryette Mullen

Essex Hemphill

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Knowledge:

The student

- s familiar with the genres of African American music.

- Is familiar with significant texts of contemporary African American culture

- Utilizes critical concepts such as, for example, representation, identity politics, community, agency, voice, heritage.

Skills:

- Utilizes critical concepts such as, for example, representation, identity politics, , community, agency, voice, heritage.

- Utilizes acquired knowledge in analyzing other phenomena in U.S. culture.

Social skills:

- Conscious of the scale on which race determines social life, the student is able to critically use the acquired knowledge to analyze not only contemporary American reality, but also the situation of people of color in the contemporary world (including their country of residence)

- Utilizes the acquired knowledge to become a conscious participant of social life in his/her community/environment

- Utilizes acquired knowledge to be a conscious consumer of culture.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i udział w zajęciach

Krótkie komentarze do przeczytanych tekstów

Prowadzenie jednej dyskusji na zajęciach

Esej końcowy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)