Topics in African American Culture
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD197 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Topics in African American Culture |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Topics in African American Culture to interdyscyplinarny kurs zorganizowany wokół grup tematycznych związanych z afroamerykańską historią, tożsamością, kulturą, polityką i reprezentacją Afroamerykanów w kulturze USA. |
Pełny opis: |
Topics in African American Culture to interdyscyplinarny kurs zorganizowany wokół grup tematycznych związanych z afroamerykańską historią, tożsamością, kulturą, polityką i reprezentacją Afroamerykanów w kulturze USA. Każda z grup tematycznych jest oparta o zróżnicowane źródła: teksty historyczne, notatki prasowe, literaturę, film, muzykę i teorię/krytykę. Celem kursu jest pokazanie studentom jak dany temat, zjawisko, mit, lub aspekt estetyki funkcjonuje równocześnie w wielu sferach kultury, często na przestrzeni wielu dekad/wieków. Studenci są dziś zazwyczaj świetnymi czytelnikami informacji wizualnej—form takich jak wideoklipy, film, czy fotografia. Kurs wykorzystuje te umiejętności w celu przybliżenia studentom wybranych tematów związanych z kulturą Afroamerykanów i ułatwienia wprowadzenia trudniejszych tekstów literackich i teoretycznych. Celem kursu jest pokazanie, że kultura zawsze jest usytuowana w konkretnym historycznym, społecznym i politycznym kontekście. Kultura Afroamerykanów oferuje szczególnie dobrą ilustrację tej tezy—estetyka afroamerykańska jest nieodłącznie związana z warunkami konkretnych czasów i miejsc. |
Literatura: |
Wybór tekstów: Phillis Wheatley Frederick Douglass Sojourner Truth Harriet Jacobs Booker T. Washington W.E.B. Dubois Ida B. Wells Alain Locke Langston Hughes Countee Cullen Claude McKay Angelina Weld Grimké Nella Larsen Zora Neale Hurston Jean Toomer Richard Wright Ralph Ellison James Baldwin Malcolm X Martin Luther King Jr. Mari Evans Audre Lorde Alice Walker Toni Morrison John Edgar Wideman Ntozake Shange Amiri Baraka Gwendolyn Brooks June Jordan Michael Harper Rita Dove Harryette Mullen Essex Hemphill |
Efekty uczenia się: |
(tylko po angielsku) Knowledge: The student - s familiar with the genres of African American music. - Is familiar with significant texts of contemporary African American culture - Utilizes critical concepts such as, for example, representation, identity politics, community, agency, voice, heritage. Skills: - Utilizes critical concepts such as, for example, representation, identity politics, , community, agency, voice, heritage. - Utilizes acquired knowledge in analyzing other phenomena in U.S. culture. Social skills: - Conscious of the scale on which race determines social life, the student is able to critically use the acquired knowledge to analyze not only contemporary American reality, but also the situation of people of color in the contemporary world (including their country of residence) - Utilizes the acquired knowledge to become a conscious participant of social life in his/her community/environment - Utilizes acquired knowledge to be a conscious consumer of culture. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i udział w zajęciach Krótkie komentarze do przeczytanych tekstów Prowadzenie jednej dyskusji na zajęciach Esej końcowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.