Problems in the US-Cuban Relations (Problem kontaktów USA z Kubą)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SG030-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problems in the US-Cuban Relations (Problem kontaktów USA z Kubą) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Skrócony opis: |
Omawiane będą miejsce i rola Kuby w doktrynach i praktyce amerykańskiej polityki zagranicznej na tle dziejów wzajemnych stosunków obu krajów. Analizowany będzie specyficzny charakter tych kontaktów od schyłku XVIII wieku, gdy Kuba była jeszcze kolonią Hiszpanii, po stan konfrontacji politycznej, ideologicznej, a czasem militarnej, trwający między niepodległą Republiką Kuby i USA od lat 60-tych wieku XX. Podstawa dyskusji bedą pamiętniki, dokumenty dyplomatyczne i urzedowe, publicystyka oraz ustawy - głównie amerykańskie. |
Pełny opis: |
Omawiane będzie miejsce i rola Kuby w doktrynach i praktyce amerykańskiej polityki zagranicznej na tle historii wzajemnych kontaktów. Szczególny charakter tych więzi analizowany będzie od schyłku XVIII stulecia po stan konfrontacji politycznej i militarnej istniejący między obu państwami od lat 60-tych XX wieku. Podstawę dyskusji stanowić będą amerykańskie dokumenty rządowe, publicystyka i pamiętniki. Treści kształcenia: Analiza miejsca i roli Kuby w amerykańskiej myśli politycznej oraz doktrynach i praktyce polityki zagranicznej USA. Etapy dziejów kontaktów i relacji wzajemnych obu krajów od początków istnienia Stanów Zjednoczonych aż po czasy obecne. Dyskusja nad powodami trwające go od ponad czterdziestu lat stanu ostrej konfrontacji politycznej oraz ideologicznej pomiędzy obu państwami oraz nad perspektywami ich przyszłości. Zakres tematów zajęć: - Dlaczego właśnie Kuba? Początki amerykańskiego zainteresowania wyspą 1799-1823 - USA i problem Kuby między Rewolucją Latynoamerykańską i Wojną Secesyjną 1823-1861 - O wolność Kuby? Geneza i przebieg wojny hiszpańsko-amerykańskiej 1898 roku - Wspaniałe własne… imperium kolonialne? Pokój 1898 r. z Hiszpanią i jego wpływ na stosunki amerykańsko-kubańskie - Gruba Pałka i Kuba – stosunki Waszyngtonu z Hawaną 1901-1931 - Era Dobrego Sąsiedztwa w stosunkach USA-Kuba 1933-1958 - Narodziny Kuby Fidela Castro i reakcje Amerykańskie 1956-1960 - Zatoka Świń 1961 – pierwsza konfrontacja zbrojna - Kubański kryzys rakietowy 1962 roku - Kto interweniował? Amerykańskie i kubańskie interwencje zimnowojenne po 1962 roku - Konfrontacja na zawsze? Poglądy amerykańskich Lewicowców lat 1980-tych - Ludzki wymiar konfrontacji – uciekinierzy i emigranci |
Literatura: |
"Annals of America" Chicago 1976 "Documents of American Diplomacy. From the American Revolution to the Present" ed. by Michael E. Gambone; Westport, Conn. 2002 "Historical Encyclopedia of US Presidential Use of Force, 1789-2000" ed. by Karl R. DeRouen et al.; Westport, Conn.-London 2001 Robert F. Kennedy "Thirteen Days. A Memoir of the Cuban Missile Crisis" N.York 1968 James E. Nathan (ed.) "The Cuban Missile Crisis Revisited" N.York 1992 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA a/posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą miejsca i roli Kuby oraz innych krajów Basenu Karaibskiego w polityce zagranicznej USA b/ Rozpoznaje złożone relacje między Stanami zjednoczonymi i Kubą w przekroju historycznym od schyłku XVIII wieku do dziś c/ Analizuje różnorodne role odgrywane wzajemnie przez USA i Kubę w historii owocujące istnieniem szczególnych stosunków między nimi 2. UMIEJĘTNOŚCI a/ Wykrywa i rozpoznaje wzajemne zależności między światowym mocarstwem i niewielką wyspiarską republiką, której rola nie raz okazała się nieproporcjonalnie duża b/ Potrafi tłumaczyć w oparciu o źródła fenomen przetrwania państwa komunistycznego na Kubie mimo wrogiego otoczenia politycznego i militarnego c/ Formułuje własne sądy w nadal kontrowersyjnych kwestiach dotyczących współistnienia USA i Kuby w naszych czasach 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE a/ Rozumie i docenia rolę spraw kubańskich we współczesnej polityce zagranicznej i wewnętrznej USA b/ Potrafi zająć własne stanowisko w sporach dotyczących możliwych dróg rozwoju krajów Ameryki Łacińskiej oraz rzeczywistej i potencjalnej roli USA w tych procesach c/ Uzupełnia i udoskonala swą wiedzę o historii kontaktów Stanów Zjednoczonych z państwami Karaibów i Ameryki Środkowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia. W razie realizacji zajęć tylko w trybie online: Aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.