Islam and Muslims in America (Islam i muzułmanie w Ameryce)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH188 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Islam and Muslims in America (Islam i muzułmanie w Ameryce) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia MA Zajęcia do wyboru - koszyk 2 - studia MA Zajęcia do wyboru - koszyk 3 - studia MA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie nauki studenci zapoznają się historią i współczesnością muzułmanów w USA (ich pochodzeniem, przynależnością etniczną, charakterystyką religijną, statusem prawnym itd.). |
Pełny opis: |
Zajęcia będą dotyczyć następujących zagadnień: - geograficzne rozmieszczenie mniejszości muzułmańskiej; - historyczne tło powstania amerykańskiej mniejszości muzułmańskiej z uwzględnieniem kontekstu politycznego, historycznego oraz ekonomicznego; - statystyczne dane demograficzne, ekonomiczne i społeczne - prawne aspekty obecności mniejszości muzułmańskiej oraz sytuacji imigrantów muzułmańskich w USA (azyl polityczny, zagadnienia związane z obywatelstwem, status Islamu jako religii itd.) - wpływy ideologiczne, polityka - polityka światowa i jej wpływ - życie kulturalne, publikacje (książki, gazety, czasopisma), programy radiowe i telewizyjne, edukacja - Islam w USA a zagadnienia genderowe - muzułmańska działalność w Internecie - indywidualizacja obyczajowa, stopień asymilacji i akulturacji - relacje chrześcijańsko-muzułmańskie |
Literatura: |
Abdullah, Z. 2015. ‘Malcom X, Islam and the black self’, [in:] R. Kiki Edozie, C. Stokes (ed.), Malcolm X's Michigan Worldview. An Exemplar for Contemporary Black Studies, East Lansing, 205-226. Ameri A., Lockwood Y. 2001. Images of Arab Americans in Metro Detroit. A Pictorial History. Chicago. Afsaruddin, A. 2015. Contemporary Issues in Islam, Edinburgh. Barret, P.M. 2007. American Islam. The Struggle for the Soul of a Religion, New York. Barlas, A. 2006. Amina Wadud’s hermeneutics in the Qur’an: women rereading sacred texts, [in:] S. Taji-Farouki (ed.), Modern Muslim Intellectuals and the Qur’an, Oxford-New York, 97–123. Barlas, A., 2002., Believing Women: Unreading Patriarchal Interpretations of the Qur’an, Austin. Curtis, E.E. 2009. Muslims in America. A Short History, Oxford. Geaves, R. Aspects of Islam, London. Guhin, J. 2018. ‘Colorblind Islam: The Racial Hinges of Immigrant Muslims in the United States’, “Social Inclusion”, 6:2, 87-97. Haddad, Y.Y., Senzai, F., Smith, J.I. (ed.). 2009. Educating Muslims of America, Oxford. Haddad, Y.Y. (ed.). 2002. Muslims in the West. From Sojourners to Citizens, Oxford. Haddad, Y.Y., Smith J.I. (ed.). 1995. Muslim Communities in North America, Albany. Hammer, J. 2012. American Muslim Women, Religious Authority, and Activism: More Than a Prayer, Austin. Al-Hibri, A., 2006. ‘Divine Justice and the Human Order: An Islamic Perspective’, [in:] W. Schweiker, A.A. Johnson, K. Jung (ed.), Humanity Before God: Contemporary Faces of Jewish, Christian and Islamic Ethics, Minneapolis, 238–255. Al-Hibri A., 2000–2001. ‘Muslim Women’s Rights in the Global Village: Challenges and Opportunities’, “Journal of Law and Religion”, 15, 37–66. Hidaytatullah, A.A., 2014. Feminist Edges of the Qur’an, Oxford. Howell, S. 2014. Old Islam in Detroit. Rediscovering the Muslim American Past, Oxford. Kabir. N.. A. 2014. Young American Muslims. Dynamics of Identity, Edinburgh. Nielsen, J.S. 2004. Muslims in Western Europe, Edinburgh. Raudvere C. 205. Islam. An Introduction, London-New York. Scharbrodt, O. et al. (ed.) 2010-2018. Yearbook of Muslims in Europe, Leiden. Strum, Ph. (ed.). 2006. American Arabs and Political Participation, Washington, DC. Strum Ph. (ed.). (2005). Muslims in the United States. Identity, Influence, Innovation, Washington, DC. Turner, R.B. 2003. Islam in the African-American Experience, Bloomington –Indianapolis. Wadud, A. 2006. Inside the Gender Jihad: Women’s Reform in Islam, Oxford. Wadud, A., 2004. ‘Qur’an, Gender, and Interpretive Possibilities’, “Hawwa”, 2:3, 316–336. Wadud, A., 1999. Qur’an and Woman: Rereading the Sacred Text from a Woman’s Perspective, Oxford. Waines, D. 2007. An Introduction to Islam, Cambridge. Westerlund D., Svanberg I. (ed.). 2011. Islam in the West, vol. 1-4, London-New York. |
Efekty uczenia się: |
Student powinien opanować wiedzę ogólną o mniejszości muzułmańskiej w USA i umieć scharakteryzować ogólnie jej pochodzenie, stan prawny, demografię, życie religijne. Wiedza - ma uporządkowaną wiedzę o historii mniejszości muzułmańskiej w USA K_W06 - ma uporządkowaną wiedzę o religii mniejszości muzułmańskiej w USA K_W07 - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych mniejszości muzułmańskiej w USA, jej sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej K_W09 - ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym mniejszości muzułmańskiej w USA K_W16 Umiejętności - posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny religii muzułmańskiej w odniesieniu do mniejszości muzułmańskiej w USA K_U03 - potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii wybranych mniejszości muzułmańskiej w USA do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnych K_U04 Kompetencje społeczne - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01 - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05 - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 30% - kontrola obecności - 20% - praca pisemna (7-10 stron z bibliografią) - 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.