Gender, Populism, and the New Culture Wars: Social and Cultural Change in the Trump Era
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH192 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Gender, Populism, and the New Culture Wars: Social and Cultural Change in the Trump Era |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczy aktualnych debat wokół takich kwestii jak role płciowe, obyczaje seksualne i tożsamość genderowa. Zapoznamy się z badaniami naukowymi i znaczącymi tekstami kultury dotyczącymi genderowego wymiaru populizmu i nowej fazy tzw. wojen kulturowych w USA. Przyjrzymy się sporom dotyczącym konsensualności w sferze seksualnej, przemocy genderowa, ruchu #MeToo, kultury podrywu, mizoginii w sieci i męskich prawicowe subkultur, a także upolitycznienia tożsamości (trans)genderowej. Zjawiska te nie tylko trafiają na czołówki gazet, ale - co ważniejsze - przyczyniają się do głębokiej społecznej i kulturowej zmiany. |
Pełny opis: |
Poglądy dotyczące sfery gender stały się w ostatniej dekadzie podstawą nowych politycznych podziałów. Mizoginia Trumpa przyczyniła się, zdaniem wielu badaczy/ek, do jego politycznego sukcesu, dając jednocześnie impuls dla nowej fali feministycznego aktywizmu. Z drugiej strony ultrakonserwatywny dyskurs wokół płci jest kluczowy dla tzw. alternatywnej prawicy. Nasz kurs przygląda się debatom wokół płci i seksualności toczonym w kontekście wzrostu prawicowego populizmu. Na podstawie prac akademickich, tekstów medialnych i dzieł kultury, zbadamy znaczenie problematyki gender w tzw. nowej wojnie kulturowej. Kurs przyjmuje perspektywę interdyscyplinarną i intersekcjonalną. Zakładamy, że rasa, gender i klasa splatają się ze sobą i mają równie istotne znaczenie jako składniki tożsamości i podstawy marginalizacji. Będziemy się przyglądać zarówno społecznym jak i kulturowym wymiarom omawianych zjawisk, biorąc pod uwagę z jednej strony spory toczone w mediach i kluczowe dzieła kultury, z drugiej zaś takie czynniki jak demografia, dynamika ruchów społecznych, wpływ przemian technologicznych. Na liście lektur między innymi: Kathleen Blee, Wendy Brown, Nancy Fraser, Michael Kazin, Angela Nagle. |
Literatura: |
Blee, Kathleen M. 2003. Inside Organized Racism: Women in the Hate Movement. University of California Press. Brown, Wendy. 2015. Undoing the Demos: Neoliberalism’s Stealth Revolution. Cambridge: Zone Books. Fraser, Nancy. 2009. “Feminism, Capitalism and the Cunning of History.” New Left Review 56 (April). https://newleftreview.org/issues/II56/articles/nancy-fraser-feminism-capitalism-and-the-cunning-of-history. Garza, Alicia. 2016. A herstory of #BlackLivesMatter Movement, in: Are All the Women Still White?: Rethinking Race, Expanding Feminisms, Janell Hobson ed. State University of New York Press: New York, 23-28. Gaitskill, Mary. n.d. “‘This Is Pleasure.’” The New Yorker. Accessed May 22, 2020. https://www.newyorker.com/books/novellas/this-is-pleasure. Hartman, Andrew. A War for the Heart of America. A History of the Culture Wars. Chicago: University of Chicago Press, 2019. Jamison, Leslie. 2017. “The March on Everywhere.” Harper’s Magazine, April 1, 2017. https://harpers.org/archive/2017/04/the-march-on-everywhere/. Julian, Kate. 2020. “Why Are Young People Having So Little Sex?” The Atlantic. Accessed May 22, 2020. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2018/12/the-sex-recession/573949/. Kazin, Michael. 2016. “Trump and American Populism: Old Whine, New Bottles.” Foreign Affairs 95 (6): 17–24. Lilla, Mark. 2017. The Once and Future Liberal: After Identity Politics. 1st edition. New York: Harper. Manne, Kate. 2017. Down Girl: The Logic of Misogyny. 1 edition. New York, NY: Oxford University Press. Marantz, Andrew. 2020. Antisocial: How Online Extremists Broke America. Pan Macmillan. Nagle, Angela. 2017. Kill All Normies: Online Culture Wars From 4Chan And Tumblr To Trump And The Alt-Right. John Hunt Publishing. Prothero, Stephen. Why Liberals Win (Even When they Lose Elections). New York: Harper Collins 2016. Rickford, Russel. 2016. Black Lives Matter: Toward a Modern Practice of Mass Struggle, New Labor Forum Vol. 25(1) 34–42. Rottenberg, Catherine. 2017. “Neoliberal Feminism and the Future of Human Capital.” Signs: Journal of Women in Culture and Society 42 (2): 329–48. Roupenian, Kristen. 2017. “Cat Person” https://www.newyorker.com/magazine/2017/12/11/cat-person. Jonathan Cape. Stern, Alexandra Minna. 2019. Proud Boys and the White Ethnostate: How the Alt-Right Is Warping the American Imagination. Beacon Press. Tulathimutte, Tony. 2019. “The Feminist.” N+1, August 14, 2019. https://nplusonemag.com/issue-35/fiction-drama/the-feminist/. Twenge, Jean M. 2017. IGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy--and Completely Unprepared for Adulthood--and What That Means for the Rest of Us. Simon and Schuster. Wade, Lisa. 2017. American Hookup: The New Culture of Sex on Campus. W. W. Norton & Company. FILMY/seriale: The Red Pill (dir. 2016 Cassie Jaye) Alt-Right: Age of Rage (dir. Adam Bhala Lough, 2018) Spring Breakers (dir. Harmony Korine, 2012) Mrs. America (HBO, 2020) Contrapoints (youtube) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: WIEDZA: - zna i rozumie przebieg tzw wojen kulturowych w XXw. w USA; - zna i rozumie kluczowe pojęcia współczesnych debat dotyczących płci i seksualności (np.: panika moralna, fudamentalizm religijny, kultura podrywu, mizoginia w sieci, intersekcjonalność, niebinarność); - rozumie kontekst społeczny, kulturowy i historyczny tych sporów UMIEJĘTNOŚCI - potrafi krytycznie analizować publiczne spory i debaty na "gorące" tematy, biorąc pod uwagę ich specyficzny amerykański kontekst; - potrafi precyzyjnie wskazać kluczowe punkty niezgody pomiędzy stronami politycznego/kulturowego sporu; - potrafi samodzielnie analizować zaangażowane w spory kulturowe teksty kultury (filmy, teksty literackie) KOMPETENCJE: - jest otwarty na zróżnicowane opinie dotyczące wpływu tzw. wojen kulturowych na współczesne społeczeństwo, politykę i kulturę amerykańską; - potrafi wziąć udział w debacie; - potrafi sformułować i obronić swoje stanowisko, jednocześnie szanując opinie innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Części składowe oceny to: 1. aktywny udział w zajęciach – 20% 2. prezentacja – 30% 3. praca semestralna – 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.