Akademia Polskiego Filmu-Kino fabularne lata 1969-1982
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 8119-APF-KFcz.III-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.4
|
Nazwa przedmiotu: | Akademia Polskiego Filmu-Kino fabularne lata 1969-1982 |
Jednostka: | Filmoteka Narodowa |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Filmoteki Narodowej Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Strona przedmiotu: | http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Przedmiot Akademia Polskiego Filmu-Kino fabularne lata 1969-1982 będzie uznawany jako przedmiot równoważny przedmiotom ogólnouniwersyteckim |
Skrócony opis: |
Publiczność przyciągały wielkie polskie widowiska. Ich serię, rozpoczętą w połowie lat sześćdziesiątych Rękopisem znalezionym w Saragossie, Faraonem i Popiołami, zamknęły w 1975 roku Noce i dnie Jerzego Antczaka. Superprodukcje nie tylko były atrakcyjne dla widzów i mobilizujące dla krytyki, potwierdzały także potęgę kinematografii zdolnej do udźwignięcia tych kosztownych przedsięwzięć. Nastroje podgrzewały dodatkowo nominacje do Oscara (które nie przyniosły jednak sukcesu u zagranicznej publiczności), kolejno dla Potopu Jerzego Hoffmana (1974), Ziemi obiecanej Andrzeja Wajdy (1974) i Nocy i dni (1975). Zrealizowane z rozmachem, ożywiane przez pełnokrwiste postacie, dzieła te na nowo wprowadzały do krwiobiegu kultury polską literaturę, wywołując dyskusję nie tylko o tradycji literackiej, ale też o jej znaczeniach i miejscu we współczesnej Polsce |
Pełny opis: |
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest zakup karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33. Akademia Polskiego Filmu to czterosemestralny cykl wykładów i projekcji filmowych. Każdy z czterech semestrów zajęć można zaliczać jako odrębny kurs. Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. „Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa. Program Akademii, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów. Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Zależało nam na takim ich wyborze, który nie byłby czysto formalny. Najlepiej, gdy ogólna wiedza łączy się z przywiązaniem narratora do konkretnego przedmiotu: twórcy, dzieła, okresu czy stylu.” [dr Rafał Marszałek] Każdy wykład jest prowadzony przez innego wykładowcę. Lista wykładowców z którymi współpracujemy: Prof. Marcin Adamczak Prof. Dobrochna Dabert Prof. Barbara Gierszewska Prof. Mariusz Guzek Prof. Małgorzata Hendrykowska Prof. Marek Hendrykowski Prof. Małgorzata Jakubowska Prof. Piotr Kletowski Prof. Tomasz Kłys Prof. Natasza Korczarowska-Różycka Prof. Krzysztof Kornacki Dr Piotr Kurpiewski Prof. Paweł Sitkiewicz Prof. Rafał Syska Prof. Tadeusz Szczepański Prof. Andrzej Szpulak Prof. Joanna Wojnicka Dr hab. Kamila Żyto Kontakt do koordynatorki zajęć: Maria Maciąg apfwarszawa@fina.gov.pl tel. 22 182 47 66 (od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16) |
Literatura: |
Tadeusz Lubelski, „Historia kina polskiego 1895–2014”, Universitas: Kraków 2015; Cykl wykładów na podstawie książki Tadeusza Lubelskiego „Historia kina polskiego”, wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl przyporządkowane do tematów zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student rozumie odniesienia do klasyki kina polskiego lat 1969-1982, oraz przekaz filmowy w kontekście danej epoki kina, zna najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z rozwojem sztuki filmowej – początki kinematografii(film niemy), zna podstawy języka filmowego. Umiejętności: przeanalizowanie filmu jako zjawiska społecznego i artystycznego w kinie lat 1969-1982, potrafi analizować oraz interpretować najważniejsze filmy z dorobku kultury polskiej lat 1969-1982, a także wskazywać na ich konteksty kulturowe i historyczne. Kompetencje społeczne: absolwent akceptuje rozmaitość filmowych upodobań, nawiązuje relacje z innymi również w oparciu o wiedzę z zakresu kinematografii polskiej lat 70tych XX wieku. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne w formie testu – 1h Kilkanaście pytań otwartych, wymagających krótkich odpowiedzi, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, opisania zakończenia danej sceny (przewidujemy pokaz fotosów i fragmentów filmów podczas egzaminu), a także nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane. Pytania do testu są ułożone na podstawie zagadnień i pytań od wykładowców prowadzących zajęcia z danego bloku tematycznego) oraz kontrola obecności (zalicza zajęcia 75% obecności studenta) Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności. Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 75 godzin, 260 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Maciąg | |
Prowadzący grup: | Michał Dondzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Karnety: 150 zł za semestr Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33. Terminy odbywania zajęć: Każdy wtorek, 17:00-22:00, sala kinowa (Sala Stolica) Miejsce odbywania zajęć: Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A Osoby, które kupią karnet MAJĄ GWARANCJĘ DOPISANIA DO USOS (NAWET W PRZYPADKU BRAKU MIEJSC W SYSTEMIE, będziemy dopisywać ręcznie do USOS po rozpoczęciu zajęć po zgłoszeniu mailowym). Osoby, które zarejestrują się w II turze, nie zakupiwszy wcześniej karnetu, nie mają gwarancji uczestnictwa w zajęciach (może nie starczyć dla nich karnetów – w tym przypadku będą musiały wyrejestrować się z zajęć przed końcem II tury rejestracji). Zarejestrowani w I turze studenci, którzy nie wykupią karnetów, będą mogli wyrejestrować się z zajęć w II turze. Karnety są sprzedawane do wyczerpania miejsc. Osoby, które będą chciały zarejestrować się w II turze, powinny PRZED REJESTRACJĄ kupić karnet. Rejestracja w USOS w II turze nie wiąże się z rezerwacją karnetu. Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności. Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności. Kontakt do koordynatorki zajęć: Maria Maciąg apfwarszawa@fina.gov.pl tel. 22 182 47 66 (od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.