Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Akademia Polskiego Filmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 8119-APF-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Akademia Polskiego Filmu
Jednostka: Filmoteka Narodowa
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Filmoteki Narodowej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Strona przedmiotu: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Przedmiot Akademia Polskiego Filmu będzie uznawany jako przedmiot równoważny przedmiotom ogólnouniwersyteckim

Skrócony opis:

Karnety: 150 zł za semestr

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33.

Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego kina. Program, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą wyboru filmów były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych.

W semestrze I pokazane zostaną filmy z lat 1907 - 1958. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz, jeżeli to możliwe, spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu.

Pełny opis:

Karnety: 150 zł za semestr

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33.

Dla osób zarejestrowanych w I turze rejestracji (5-30 czerwca) karnety zarezerwowane będą do 4 września. 4 września zostanie otwarta sprzedaż karnetów dla wolnych słuchaczy. Zarejestrowani w I turze studenci, którzy nie wykupią karnetów, będą mogli wyrejestrować się z zajęć w II turze (4 września – 16 października). Karnety są sprzedawane do wyczerpania miejsc.

Osoby, które będą chciały zarejestrować się w II turze, powinny PRZED REJESTRACJĄ kupić karnet. Sprzedaż dla osób niezarejestrowanych otwarta będzie od 4 września do wyczerpania miejsc. Rejestracja w USOS w II turze nie wiąże się z rezerwacją karnetu.

Osoby, które kupią karnet MAJĄ GWARANCJĘ DOPISANIA DO USOS (NAWET W PRZYPADKU BRAKU MIEJSC W SYSTEMIE, będziemy dopisywać ręcznie do USOS po rozpoczęciu zajęć po zgłoszeniu się mailowym). Osoby, które zarejestrują się w II turze, nie zakupiwszy wcześniej karnetu, nie mają gwarancji uczestnictwa w zajęciach (może nie starczyć dla nich karnetów – w tym przypadku będą musiały wyrejestrować się z zajęć przed końcem II tury rejestracji).

Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności.

Kontakt do koordynatorki zajęć:

Natalia Chojna

apfwarszawa@fn.org.pl

tel. 695 363 342

( od poniedziałku do piątku w godzinach 10-17)

Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego. Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Obecnie zajęcia odbywają się w 5 miastach: Warszawie, Łodzi, Kielcach, Krakowie, Wrocławiu. Uczestniczy w nich ponad 2000 studentów rocznie.

„Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa.

Program Akademii, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów.

Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Zależało nam na takim ich wyborze, który nie byłby czysto formalny. Najlepiej, gdy ogólna wiedza łączy się z przywiązaniem narratora do konkretnego przedmiotu: twórcy, dzieła, okresu czy stylu.” [dr Rafał Marszałek]

W semestrze I pokazane zostaną filmy z lat 1907 - 1958. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu.

SEMESTR I

3 października 2017 POCZĄTKI KINA NA ZIEMIACH POLSKICH

Wykładowca: prof. Małgorzata Hendrykowska

PRUSKA KULTURA, 1908 r., 8 min

BESTIA, 1917

LUDZIE BEZ JUTRA, prod. Sfinks, rok prod. 1919

10 października 2017 KINO NIEME. MODEL UPOLITYCZNIONY

Wykładowca: Michał Pieńkowski

CUD NAD WISŁĄ, Ryszard Bolesławski

PAN TADEUSZ, 1928 r., Ryszard Ordyński, 123 min

17 października 2017 KINO NIEME. MODEL LUDYCZNY

Wykładowca: dr hab. Natasza Korczarowska

ZEW MORZA, reż. Henryk Szaro, 1927 lub

MOCNY CZŁOWIEK, 1929 r., Henryk Szaro,78 min

24 października FILMY HISTORYCZNO-PATRIOTYCZNE

Wykładowca: dr Rafał Marszałek

DZIESIĘCIU Z PAWIAKA, 1931, reż. Ryszard Ordyński

MŁODY LAS, reż. Józef Lejtes, 1934

31 października KINO GATUNKÓW

Wykładowca: prof. Marek Hendrykowski

PIĘTRO WYŻEJ, reż. Trystan, 1937

ZNACHOR, reż. Michał Waszyński, 1937

7 listopada PRÓBY AWANSU KINA ARTYSTYCZNEGO

Wykładowca: dr Joanna Ostrowska

DZIEWCZĘTA Z NOWOLIPEK, Lejtes, 1937, 97 min

STRACHY, Cękalski, Szołowski, 1938 r., 94 min

14 listopada KINO JIDYSZ

Wykładowca: dr Joanna Preizner

JUDEŁ GRA NA SKRZYPCACH, Józef Green, 1936

DYBUK, M. Waszyński, 1937 r., 100 min

21 listopada INTER ARMA SILENT MUSAE?

Wykładowca: mgr Natalia Chojna

POWSTANIE WARSZAWSKIE, 2014, 83 min

WZYWAMY PANA SMITHA, Themersonowie

WIELKA DROGA, Michał Waszyński, 1946

5 grudnia 2017 KINO PO WOJNIE cz. I.

Wykładowca: prof. Piotr Zwierzchowski

ZAKAZANE PIOSENKI , 1946, L. Buczkowski, 97 min

SKARB, 1948, reż. Leonard Buczkowski

12 grudnia 2017 KINO PO WOJNIE cz. II

Wykładowca: prof. Katarzyna Mąka-Malatyńska

OSTATNI ETAP, Wanda Jakubowska 1947 r., 104 min

ULICA GRANICZNA, Aleksander Ford 1948

19 grudnia SOCREALIZM

Wykładowca: dr Paulina Kwiatkowska

PRZYGODA NA MARIENSZTACIE, Leonard Buczkowski 1953 r., 93 min

CELULOZA, Jerzy Kawalerowicz 1954 r., 120 min

9 Stycznia 2018 PRZEŁAMYWANIE SOCREALIZMU

Wykładowca: red. Tadeusz Sobolewski

POKOLENIE, 1954, Andrzej Wajda

CZŁOWIEK NA TORZE, Andrzej Munk 1956, 80 min

16 Stycznia 2018 KINO EPOKI PAŹDZIERNIKA

Wykładowca: mgr Miłosz Stelmach

ZIMOWY ZMIERZCH, S. Lenartowicz, 1956 r., 87 min

BAZA LUDZI UMARŁYCH, Cz. Petelski, 1958 r., 104 min

Literatura:

Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego, Kraków 2015 r., rozdziały:

X: PO STANIE WOJENNYM. SOLIDARNOŚĆ OSOBNYCH (1982-1989)

XI: KINO WOLNOŚĆ (1990-2005)

wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student zna najważniejsze filmy polskie z lat 1907 - 1958. Rozpoznaje reżyserów, aktorów, scenarzystów i operatorów. Wyjaśnia specyfikę nurtów, które pojawiły się z tym okresie polskiej kinematografii, analizuje znaczenie ważnych scen, symboli.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny – 1,5 h

Kilkanaście pytań otwartych, wymagających krótkich odpowiedzi, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, opisania zakończenia danej sceny (przewidujemy pokaz fotosów i fragmentów filmów podczas egzaminu), a także nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)