Akademia Polskiego Filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 8119-APF-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.4
|
Nazwa przedmiotu: | Akademia Polskiego Filmu |
Jednostka: | Filmoteka Narodowa |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Filmoteki Narodowej Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Strona przedmiotu: | http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Przedmiot Akademia Polskiego Filmu będzie uznawany jako przedmiot równoważny przedmiotom ogólnouniwersyteckim |
Skrócony opis: |
Karnety: 150 zł za semestr Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33. Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego kina. Program, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą wyboru filmów były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. W semestrze I pokazane zostaną filmy z lat 1907 - 1958. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz, jeżeli to możliwe, spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu. |
Pełny opis: |
Karnety: 150 zł za semestr Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33. Dla osób zarejestrowanych w I turze rejestracji (5-30 czerwca) karnety zarezerwowane będą do 4 września. 4 września zostanie otwarta sprzedaż karnetów dla wolnych słuchaczy. Zarejestrowani w I turze studenci, którzy nie wykupią karnetów, będą mogli wyrejestrować się z zajęć w II turze (4 września – 16 października). Karnety są sprzedawane do wyczerpania miejsc. Osoby, które będą chciały zarejestrować się w II turze, powinny PRZED REJESTRACJĄ kupić karnet. Sprzedaż dla osób niezarejestrowanych otwarta będzie od 4 września do wyczerpania miejsc. Rejestracja w USOS w II turze nie wiąże się z rezerwacją karnetu. Osoby, które kupią karnet MAJĄ GWARANCJĘ DOPISANIA DO USOS (NAWET W PRZYPADKU BRAKU MIEJSC W SYSTEMIE, będziemy dopisywać ręcznie do USOS po rozpoczęciu zajęć po zgłoszeniu się mailowym). Osoby, które zarejestrują się w II turze, nie zakupiwszy wcześniej karnetu, nie mają gwarancji uczestnictwa w zajęciach (może nie starczyć dla nich karnetów – w tym przypadku będą musiały wyrejestrować się z zajęć przed końcem II tury rejestracji). Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności. Kontakt do koordynatorki zajęć: Natalia Chojna apfwarszawa@fn.org.pl tel. 695 363 342 ( od poniedziałku do piątku w godzinach 10-17) Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego. Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Obecnie zajęcia odbywają się w 5 miastach: Warszawie, Łodzi, Kielcach, Krakowie, Wrocławiu. Uczestniczy w nich ponad 2000 studentów rocznie. „Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa. Program Akademii, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów. Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Zależało nam na takim ich wyborze, który nie byłby czysto formalny. Najlepiej, gdy ogólna wiedza łączy się z przywiązaniem narratora do konkretnego przedmiotu: twórcy, dzieła, okresu czy stylu.” [dr Rafał Marszałek] W semestrze I pokazane zostaną filmy z lat 1907 - 1958. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu. SEMESTR I 3 października 2017 POCZĄTKI KINA NA ZIEMIACH POLSKICH Wykładowca: prof. Małgorzata Hendrykowska PRUSKA KULTURA, 1908 r., 8 min BESTIA, 1917 LUDZIE BEZ JUTRA, prod. Sfinks, rok prod. 1919 10 października 2017 KINO NIEME. MODEL UPOLITYCZNIONY Wykładowca: Michał Pieńkowski CUD NAD WISŁĄ, Ryszard Bolesławski PAN TADEUSZ, 1928 r., Ryszard Ordyński, 123 min 17 października 2017 KINO NIEME. MODEL LUDYCZNY Wykładowca: dr hab. Natasza Korczarowska ZEW MORZA, reż. Henryk Szaro, 1927 lub MOCNY CZŁOWIEK, 1929 r., Henryk Szaro,78 min 24 października FILMY HISTORYCZNO-PATRIOTYCZNE Wykładowca: dr Rafał Marszałek DZIESIĘCIU Z PAWIAKA, 1931, reż. Ryszard Ordyński MŁODY LAS, reż. Józef Lejtes, 1934 31 października KINO GATUNKÓW Wykładowca: prof. Marek Hendrykowski PIĘTRO WYŻEJ, reż. Trystan, 1937 ZNACHOR, reż. Michał Waszyński, 1937 7 listopada PRÓBY AWANSU KINA ARTYSTYCZNEGO Wykładowca: dr Joanna Ostrowska DZIEWCZĘTA Z NOWOLIPEK, Lejtes, 1937, 97 min STRACHY, Cękalski, Szołowski, 1938 r., 94 min 14 listopada KINO JIDYSZ Wykładowca: dr Joanna Preizner JUDEŁ GRA NA SKRZYPCACH, Józef Green, 1936 DYBUK, M. Waszyński, 1937 r., 100 min 21 listopada INTER ARMA SILENT MUSAE? Wykładowca: mgr Natalia Chojna POWSTANIE WARSZAWSKIE, 2014, 83 min WZYWAMY PANA SMITHA, Themersonowie WIELKA DROGA, Michał Waszyński, 1946 5 grudnia 2017 KINO PO WOJNIE cz. I. Wykładowca: prof. Piotr Zwierzchowski ZAKAZANE PIOSENKI , 1946, L. Buczkowski, 97 min SKARB, 1948, reż. Leonard Buczkowski 12 grudnia 2017 KINO PO WOJNIE cz. II Wykładowca: prof. Katarzyna Mąka-Malatyńska OSTATNI ETAP, Wanda Jakubowska 1947 r., 104 min ULICA GRANICZNA, Aleksander Ford 1948 19 grudnia SOCREALIZM Wykładowca: dr Paulina Kwiatkowska PRZYGODA NA MARIENSZTACIE, Leonard Buczkowski 1953 r., 93 min CELULOZA, Jerzy Kawalerowicz 1954 r., 120 min 9 Stycznia 2018 PRZEŁAMYWANIE SOCREALIZMU Wykładowca: red. Tadeusz Sobolewski POKOLENIE, 1954, Andrzej Wajda CZŁOWIEK NA TORZE, Andrzej Munk 1956, 80 min 16 Stycznia 2018 KINO EPOKI PAŹDZIERNIKA Wykładowca: mgr Miłosz Stelmach ZIMOWY ZMIERZCH, S. Lenartowicz, 1956 r., 87 min BAZA LUDZI UMARŁYCH, Cz. Petelski, 1958 r., 104 min |
Literatura: |
Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego, Kraków 2015 r., rozdziały: X: PO STANIE WOJENNYM. SOLIDARNOŚĆ OSOBNYCH (1982-1989) XI: KINO WOLNOŚĆ (1990-2005) wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student zna najważniejsze filmy polskie z lat 1907 - 1958. Rozpoznaje reżyserów, aktorów, scenarzystów i operatorów. Wyjaśnia specyfikę nurtów, które pojawiły się z tym okresie polskiej kinematografii, analizuje znaczenie ważnych scen, symboli. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny – 1,5 h Kilkanaście pytań otwartych, wymagających krótkich odpowiedzi, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, opisania zakończenia danej sceny (przewidujemy pokaz fotosów i fragmentów filmów podczas egzaminu), a także nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.