Akademia Polskiego Filmu FABUŁA III semestr
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 8119-APFFcz.III-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.4
|
Nazwa przedmiotu: | Akademia Polskiego Filmu FABUŁA III semestr |
Jednostka: | Filmoteka Narodowa |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Filmoteki Narodowej Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Strona przedmiotu: | http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Przedmiot Akademia Polskiego Filmu FABUŁA III semestr będzie uznawany jako przedmiot równoważny przedmiotom ogólnouniwersyteckim |
Skrócony opis: |
Zajęcia płatne 100 zł za semestr Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego kina. Program, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą wyboru filmów były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. W semestrze III pokazane zostaną filmy z lat t 1969–1982. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz, jeżeli to możliwe, spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu. |
Pełny opis: |
Karnety: 100 zł za semestr Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest zakup karnetu. Informacja o sprzedaży karnetów pojawi się wkrótce na stronie www.akademiapolskiegofilmu.pl. Karnety będą sprzedawane do wyczerpania miejsc. Kontakt do koordynatorki zajęć: Klaudia Rachubińska apfwarszawa@fina.gov.pl Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego. Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Obecnie zajęcia odbywają się w 5 miastach: Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi. Uczestniczy w nich ponad 2000 studentów rocznie. „Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa. Program Akademii, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów. Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Zależało nam na takim ich wyborze, który nie byłby czysto formalny. Najlepiej, gdy ogólna wiedza łączy się z przywiązaniem narratora do konkretnego przedmiotu: twórcy, dzieła, okresu czy stylu.” [dr Rafał Marszałek] W semestrze III pokazane zostaną filmy z lat 1969–1982. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz, jeżeli to możliwe, spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu. KINO MŁODEJ KULTURY I KINO DZIEDZICTWA (1969-1975) KINO MORALNEGO NIEPOKOJU (1976-1981) 1. 20.10.2020: KINO MŁODEJ KULTURY – ZANUSSI Wykład – dr Piotr Kurpiewski STRUKTURA KRYSZTAŁU, K. Zanussi, 1969 r., 74 min ILUMINACJA, K. Zanussi, 1972 r., 87 min 2. 27.10.2020: KINO MŁODEJ KULTURY – GROTESKA i KREACJA Wykład – mgr Diana Dąbrowska TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ, J. Morgenstern 1972, 92 min NA WYLOT, G. Królikiewicz 1972 r., 70 min 3. 3.11.2020: KINO DZIEDZICTWA – ŚLĄSK KUTZA Wykład – prof. Andrzej Gwóźdź SÓL ZIEMI CZARNEJ, K. Kutz, 1969 r., 98 min PERŁA W KORONIE, K. Kutz, 1971 r., 111 min 4. 10.11.2020: KINO DZIEDZICTWA – ADAPTACJE WAJDY cz. I Wykład – dr Anna Taszycka WESELE, A. Wajda, 1972 r.,102 min PANNY Z WILKA, A. Wajda, 1979, 116 min 5. 17.11.2020: KINO DZIEDZICTWA – ADAPTACJE WAJDY cz. II Wykład – dr hab. Piotr Kletowski ZIEMIA OBIECANA, A. Wajda, 1974 r., 179 min 6. 24.11.2020: KRESOWA APOKALIPSA Wykład – dr hab. Barbara Głębicka-Giza TRZECIA CZĘŚĆ NOCY, A. Żuławski 1971 r., 101 min JAK DALEKO STĄD, JAK BLISKO, T. Konwicki, 1971 r., 93 min 7. 1.12.2020: WYRAFINOWANE ADAPTACJE Wykład – dr hab. Justyna Jaworska ZAKLĘTE REWIRY, J. Majewski, 1975 r., 95 min DZIEJE GRZECHU, W. Borowczyk, 1974 r., 124 min 8. 8.12.2020: OBRAZY KOŃCA DAWNEJ KULTURY Wykład – mgr Katarzyna Wajda SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ, W. J. Has, 1973 r., 119 min ARIA DLA ATLETY, F. Bajon, 1979 r., 99 min 9. 15.12.2020: KINO MORALNEGO NIEPOKOJU cz. I Wykład – dr Karolina Kosińska BARWY OCHRONNE, K. Zanussi, 1976 r., 96 min CZŁOWIEK Z MARMURU, A. Wajda 1976 r., 153 min 10. 22.12.2020: KINO MORALNEGO NIEPOKOJU cz. II Wykład – dr Paulina Kwiatkowska WODZIREJ, F. Falk, 1977 r., 104 min AMATOR, K. Kieślowski, 1979 r., 117 min 11. 12.01.2021: OBRZEŻA KINA MORALNEGO NIEPOKOJU Wykład – red. Andrzej Bukowiecki CO MI ZROBISZ, JAK MNIE ZŁAPIESZ, S. Bareja, 1978 r., 99 min VABANK, J. Machulski, 1981 r., 104 min 12. 19.01.2021: MORALNY NIEPOKÓJ W I POŁOWIE XX WIEKU Wykład – dr Joanna Ostrowska GORĄCZKA, A. Holland, 1980 r., 116 min SZPITAL PRZEMIENIENIA, E. Żebrowski, 1978 r., 90 min 13. 26.01.2021: ROZLICZENIE ZE STALINIZMEM Wykład – mgr Natalia Chojna DRESZCZE, W. Marczewski 1981 r., 102 min PRZESŁUCHANIE, R. Bugajski 1982 r., 111 min Egzamin: 1.02.2021 r. – 14.02.2021 r. Więcej informacji: www.akademiapolskiegofilmu.pl Rejestracje wykładów oraz filmy będą udostępniane studentom do samodzielnego obejrzenia online, za pośrednictwem platformy e-learningowej UW. Zajęcia online |
Literatura: |
Cykl wykładów na podstawie książki Tadeusza Lubelskiego „Historia kina polskiego”, wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl przyporządkowane do tematów zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student zna najważniejsze filmy polskie z lat 1969–1982. Rozpoznaje reżyserów, aktorów, scenarzystów i operatorów. Wyjaśnia specyfikę nurtów, które pojawiły się z tym okresie polskiej kinematografii, analizuje znaczenie ważnych scen, symboli. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny – 1 h Test złożony z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz kilku pytań otwartych, wymagających odpowiedzi krótkich, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, lub nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.