Wstęp do badań historycznych [3104-L2WBH]
Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [3104-L2WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grzegorz Myśliwski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
zob. „Zakres tematów” |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1 zajęcia – omówienie sylabusa, odpowiedź na pytania i ewentualne wątpliwości uczestników zajęć przez prowadzącego; I. O NAUCE HISTORYCZNEJ WSTĘPNIE zagadnienia: czym jest historia, historiografia ? typologia faktów; fakt–zjawisko–proces ; człowiek a środowisko przyrodnicze; typologia działów historiografii lit. przedm.: M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991, Wstęp, s. 7–13; B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych (W-wa – Poznań 1985): a. z cz. III (Nauka historyczna), z roz. 1 (Przedmiot nauki hist.), s. 87–94; 98–100; b. cz. VII (Periodyzacja dziejów społeczeństwa), s. 251–263; W. Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, W-wa 1963, s. 629–654, 673–681 (wybrane zagadnienia); II. ŹRÓDŁO HISTORYCZNE zagadnienia: pojęcie i definicje źródła historycznego, krytyka źródła historycznego, ustalanie faktów, typy źródeł, czynniki źródłotwórcze, źródła tradycyjne i nowe, źródła w internecie; lit. przedm.: M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991, s. 17–25, 64–76, 82–84; J. Szymański, Nauki Pomocnicze Historii, W-wa Wwal – dowolne wydanie z lat 1983–2006 (strony wg wyd. z 2006), s. 28–69 (wybiórczo – dokładnie s. 28–34, roz. Klasyfikacja źródeł historycznych, Struktura źródła historycznego oraz fragment nr 2.3.1.; s. 34–69: do przejrzenia); W. Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, W-wa 1963), s. 95–171 (czynniki źródłotwórcze, ważniejsze typy źródeł); A. Wyrobisz , Nazwy ulic, placów i dzielnic w miastach polskich: nośniki informacji – źródła historyczne – zabytki kultury, „Przegląd Historyczny”, t. 90, 1999, z. 4, s. 511–524; III. OPRACOWANIA – część 1 (książki) zagadnienia: typy opracowań naukowych i ich charakterystyka, podobieństwa i różnice, prezentacja wybranych przykładów przez prowadzącego zajęcia; gatunki pograniczne, jak czytać i oceniać tekst naukowy ? lit. przedm.: M. Pawlak, J. Serczyk , Literatura naukowa, Literatura historyczna ( typy opracowań historycznych ), Bydgoszcz 1991, s. 13–16; III. OPRACOWANIA – część 2 (ulubione pozycje naukowe) zagadnienia: uczestnicy zajęć zaprezentują wybraną przez siebie pozycję naukową wykorzystując wiedzę z poprzednich zajęć; III. OPRACOWANIA – część 3 (artykuły) zagadnienia: pojęcie artykułu naukowego, typologia artykułu; cel pisania artykułu, prezentacja wybranych artykułów; B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, W-wa – Poznań 1985 –> Czasopisma naukowe, s. 184–188; III. OPRACOWANIA – część 4 (czasopisma) zagadnienia: wybrane/ zadane: czasopisma zagraniczne, czasopisma polskie; omówienie – czas powstania, profil, zawartość (typy artykułów, recenzje, notki, przemiany; strony czasopism w Internecie; uwaga: uczestnicy zajęć otrzymają po jedynym czasopiśmie obcym i po jednym polskim do opracowania i wygłoszenia 10. minutowego referatu; IV. BIBLIOTEKI TRADYCYJNE I INTERNETOWE BAZY DANYCH J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2006 i n. –> roz. Biblioteka w rozwoju historycznym (s. 419–422); M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991, –> roz. Biblioteki (s. 25–34); strony internetowe Biblioteki Narodowej, BUW, Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy, katalogu NUKAT i in.; V. PRZYPISY zagadnienia: pojęcie przypisu, cel robienia przypisów, zawartość przypisów; typy przypisów; uwaga: uczestnicy będą zobowiązani wykorzystać wiedzę, którą nabyli w trakcie zajęć o źródłach i opracowaniach; prowadzący zajęcia przedstawi typy przypisów; V. KARTOGRAFIA zagadnienia: historia kartografii, typologia i konstrukcja mapy i atlasu historycznego; zawartość atlasów i ich podział; zalety i ograniczenia; użyteczność dla badacza historii; kartografia prywatna; tryb zajęć: dyskusja nad problematyką zawartą w zadanej literaturze przedmiotu; prezentacja atlasów; lit. przedm.: J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, W-wa – dowolne wydanie z lat 1983–2006 (strony wg wyd. z 2006), s. 223–231 (roz. Podstawowe wiadomości o mapie, Konstrukcja mapy historycznej); VI. TECHNIKA UTRWALANIA WIEDZY zagadnienia: gromadzenie wiedzy; kserokopie czy notatki ? notatki własne – wypisy z opracowań i źródeł; notatki do egzaminów epokowych; notatki do pracy rocznej i pracy magisterskiej i pracy naukowej; wykorzystanie komputera i internetu; lit. przedm.: M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991, s. 61–62 (o fiszce ); J. S. Matuszewski, M. Kopczyński, O możliwościach i nieodzownej potrzebie zastosowania w naukach historycznych maszyny zwanej komputerem [w:] Tradycje i perspektywy nauk pomocniczych historii w Polsce, red. M. Rokosz, Kraków 1993, s. 254–271; VIII. POMOCE NAUKOWE – cz. 1 (encyklopedie ) zagadnienie: główne encyklopedie polskie i obce; zawartość, użyteczność dla badacza historii; lit. przedm.: M. Pawlak, J. Serczyk, roz. Encyklopedie i słowniki, Bydgoszcz 1991, s. 50–53; Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, W-wa 1964, t. 3, hasło: Encyklopedia (s. 426–429); uwaga: wstęp ogólny i dyskusja; następnie – każdy z uczestników wybierze encyklopedię wybraną z zaproponowanego zestawu i będzie obowiązany ja scharakteryzować w 10. minutowym referacie; ponadto uczestnikom zostanie podane siedem haseł, które będą musieli sprawdzić w wybranej/ zadanej encyklopedii (czy w ogóle są i, jeśli są, to co zawierają); IX. POMOCE NAUKOWE – cz. 2 (słowniki, leksykony i bibliografie ) zagadnienia: główne słowniki (niejęzykowe), leksykony i bibliografie uwaga: wstęp ogólny i dyskusja; każdy z uczestników wybierze encyklopedię wybraną z zaproponowanego zestawu i będzie obowiązany ja scharakteryzować w 10. minutowym referacie; lit. przedm.: Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, t. 10, hasło: Słownik (s. 604 ); t. 6, hasło: Leksykon ( s. 437), t. 1, hasło: Bibliografia (s. 768–769); X. METODY BADAŃ HISTORYCZNYCH zagadnienia: A. metody badań historycznych w dziejach; zmienność i różnorodność; selekcja i kumulacja – co przetrwało, co zostało odrzucone; przykłady; wykorzystanie dotychczasowej wiedzy ćwiczeniowej (zajęcia o opracowaniach); B. interdyscyplinarność – historia a inne nauki humanistyczne (archeologia, socjologia, etnografia i antropologia kulturowa, psychologia); lit. przedm.: J. Serczyk, M. Pawlak, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991, roz. Metoda historyczna, s. 9–13; P. Burke, Historia i teoria społeczna, W-wa 2000 –> roz. Teoretycy i historycy (s. 10–33), cz. 2 Modele i metody (s. 34–59); B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych (W-wa – Poznań 1985) –> roz. Historia a archeologia, Historia a socjologia, Historia a etnografia ( s. 103–107); XI. ETYKA ZAWODU HISTORYKA zagadnienia: "po co nam etyka ?"; obiektywizm – subiektywizm – tendencyjność – kłamstwo; spory naukowe – kultura dyskusji i polemiki; nauka a presja współczesności; pokusy i zagrożenia w trakcie badań naukowych; przestępstwa "naukowe"; przeciwdziałania; przypadki niejednoznaczne; lit. przedm.: W. I. B. Beveridge, Sztuka badań naukowych, W–wa 1960 –> roz. Etyka pracy naukowej (s. 191–195), Życie pracownika nauki, Podsumowanie (199–210); [depozyt w BIH] S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, [w:] tenże, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128–142; Efekty uczenia się: Po zaliczeniu zajęć z WBH student: – zna podział nauki historycznej dokonywany wedle różnych kryteriów; – zna pojęcie źródła historycznego i typologie źródeł; – zna i odróżnia gatunki pisarstwa historycznego (książkowe i artykułowe) i umie klasyfikować konkretne prace naukowe do w.w.gatunków; – zna i umie zastosować rozmaite pomoce naukowe (zob. niżej); – zna rozmaite techniki utrwalania zdobytej wiedzy; – umie stosować przypisy oraz sporządzać opis bibliograficzny; – zna wstępnie ogólną problematykę metodologii historii; – zna i rozumie podstawowe kwestie etyki zawodu historyka. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
– dyskusja na w.w. tematy, przygotowane na podst. zadanej literatury; – referaty nt. indywidualnie zadanych/ wybranych zagadnień i dyskusja na ich temat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: – przygotowanie i przemyślenie zadanej literatury przedmiotu; – aktywność w dyskusji; – kultura dyskutowania; – sposób i jakość formułowania myśli, czyli: spostrzegawczość źródłowa, logika wywodu, precyzja sformułowań, oryginalność hipotez i tez oraz solidność argumentacji na ich rzecz, wszechstronność oglądu faktów jednostkowych oraz ujmowanie ich na tle długofalowych procesów. Sposób oceniania zajęć Uczestniczki/uczestnicy zajęć ze wstępu do badań historycznych mogą uzyskać zaliczenie po spełnieniu dwóch kryteriów: * kryterium formalne to obecność na zajęciach – dwukrotnie można je opuścić (przyczyna nie ma znaczenia), lecz każda nieobecność musi zostać odrobiona na dyżurze; w razie trzech nieobecności konieczne będzie zaliczanie całego semestru tj. wszystkich ćwiczeń; przy czterech nieobecnościach – uzyskanie zaliczenia stanie się automatycznie niemożliwe; jednakże regularne uczęszczanie na zajęcia nie gwarantuje zaliczenia ćwiczeń; do tego potrzebne jest spełnienie także kryterium merytorycznego * na kryterium merytoryczne składają się dwa zadania: pierwsze, to dobre przygotowanie i udział w dyskusji; stopień będzie zależeć od aktywności na zajęciach i twórczego w nie wkładu; przy bardzo dużej i twórczej aktywności oraz zaliczeniu wszystkich ewentualnych nieobecności (nie więcej niż dwóch) można uzyskać ocenę bardzo dobrą; drugie zadanie polega na zebraniu i poprawnym zestawieniu bibliografii opracowań na temat wybrany przez uczestniczkę/ uczestnika zajęć; uwaga 1.: istnieje możliwość niewielkich zmian w sylabusie zarówno odnośnie do pojedynczych tematów, tekstów źródłowych, jak i opracowań. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. Grzegorz Myśliwski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.