Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [3104-L2WPPU]
Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [3104-L2WPPU] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Kroll | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Allhoff D. W., Allhoff W., Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Kraków 2008 - Billingham I., Redagowanie tekstów, Warszawa 2012 - Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2007 - Gambarelli G. i Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, Kraków 2001; - Kuziak M, Rzepczyński S, Jak pisać?, Warszawa 2008 - Maćkiewicz J, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010 - Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie w tematykę i zasady oceniania. Omówienie sylabusa. 2. Tekst naukowy i jego cechy. Tekst naukowy a popularnonaukowy. Zadania na zajęcia: - lektura tekstu naukowego i popularnonaukowego wskazanego przez prowadzącego. * P. Gawron, Bitwa pod Ochmatowem 1644 * M.A. Pieńkowski, Bitwa pod Ochmatowem (30 stycznia 1644), w: Histmag 2014 https://histmag.org/Bitwa-pod-Ochmatowem-30-stycznia-1644-9010 Literatura: - U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową, s. 53-59 („Co to jest naukowość”). Zagadnienia: - styl naukowy i popularnonaukowy - po co i dlaczego piszemy? - podstawowe zasady. 3. Etapy pisania pracy naukowej – Jak wybrać temat pracy naukowej Literatura: - J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać, s. 11-28. - U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową, s. 143-182. Zagadnienia: - zasady określania tematu. Od czego zależy sposób jego formułowania. - teza i problem badawczy 4. Etapy pisania pracy naukowej – planowanie pracy (konspekt) Zagadnienia - co to jest konspekt? - dlaczego konspekt jest potrzebny - jak sporządzić konspekt - jak zbierać i porządkować materiał (różne sposoby porządkowania materiału – notatki, fiszki, itp.); Zadanie: Stworzenie konspektu pracy na jeden ze wskazanych przez prowadzącego tematów z egzaminu maturalnego z historii 5. Konstrukcja tekstu naukowego. Literatura: - J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać, część 1. Przygotowanie tekstu, s. 29-41. Zagadnienia: - części tekstu naukowego - sposoby organizacji tekstu (rozdziały, akapity). - praca w dwójkach na zajęciach: podział wybranego artykułu naukowego na części. Wskazanie tezy, wniosków oraz argumentacji - prawidłowa argumentacja i błędy w argumentacji. Zadanie: Streszczenie artykułu naukowego (do 3000 znaków ze spacjami), ze wskazaniem tezy, wniosków oraz kluczowych argumentów i zastosowanej metody 6. Aparat krytyczny (cytowanie, przypisy, bibliografia). Literatura: - U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową, s. 194-223. - analiza wybranych artykułów naukowych i fragmentów książki (przygotowana na zajęcia w domu) Zagadnienia: - przypisy: do czego służą, jak je tworzyć, najczęstsze błędy w przypisach, różne systemy tworzenia przypisów; - zasady tworzenia bibliografii, jej związek z przypisami; - zasady cytowania. 8. Redakcja tekstu i najczęstsze błędy językowe. Literatura: - U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową, s. 183-194 Zagadnienia: - co to jest styl rzeczowy i czego w nim unikać - niezręczności w pracach naukowcy - niebezpieczeństwa w pracy ze źródłem i literaturą obcą - omówienie błędów i ich rodzajów na przykładach 9. Recenzje – czemu służą i jak je napisać? Zagadnienia - Analiza opublikowanych recenzji naukowych i popularnonaukowych. - Budowa recenzji i jej cechy charakterystyczne. - Zapoznanie się artykułami polemicznymi i wskazanie różnic między nimi a recenzjami. Zadanie: Napisanie recenzji wybranego artykułu lub książki. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca w grupie na wskazanych tekstach; samodzielne przygotowanie tekstów pisemnych (streszczenie artykułu naukowego, recenzja artykułu, konspekt) i ich analiza indywidualnie z prowadzącym zajęcia; dyskusja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zależy od aktywności na zajęciach, przygotowania studenta do zajęć, zaliczenia prac pisemnych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach i nie trzeba jej odrabiać. Każda następna musi być zaliczona w formie ustnej na dyżurze lub pracy pisemnej. Ocena zajęć składa się z następujących elementów: - ocena aktywności (połączona z samooceną studenta i oceną grupy) - ocena z prac pisemnych (streszczenie, recenzja, konspekt) - samoocena studenta. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr P. Kroll |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.