Podstawy metodologii historii [3104-L2METW]
Semestr letni 2018/19
Wykład,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy metodologii historii [3104-L2METW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Paweł Żmudzki | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
J. Trynkowski, „Geto-Daki, nadwiślańskich i naddnieprskich Polan przodkowie.” Z dziejów pewnej koncepcji, [w:] Antyk i barbarzyńcy, Księga dedykowana Profesorowi Jerzemu Kolendo w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. A. Bursche, R. Ciołek, Warszawa 2003, s. 353-360. K. Modzelewski, Trzy modele historiografii, „Nauka”, 2/2009, s. 15-21 http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_209_02_Modzelewski.pdf . F. Braudel, Historia i trwanie, tłum. B. Geremek, wyd. II, Warszawa 1999, s. 5-89 (B. Geremek, W. Kula, Przedmowa; F. Braudel, Odnowa historii; Historia i nauki społeczne: długie trwanie). T. Wiślicz, Krótkie trwanie. Problemy historiografii francuskiej lat dziewięćdziesiątych XX wieku, Warszawa 2004. Ch. Winberg, Kilka uwag o antropologii historycznej, „Rocznik Antropologii Historii”, 2014, IV, nr 1(6), s. 195-229. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Szczegółowy wykaz tematów i lektur: 1. Średniowieczne badania początków Polski: Anonim tzw. Gall, Kronika polska, tłum. R. Grodecki, M. Plezia, (wiele wydań), przedmowa, ks. I, rozdz. 1; Mistrz Wincenty Kadłubek, Kronika polska, tłum. B. Kürbis, (wiele wydań), ks. I, rozdz. 1-11; Kronika Dzierzwy, wyd. K. Pawłowski, MPH, s. II, t. XV, Kraków 2013, s. 1-2; Kronika Wielkopolska, tłum. K. Abgarowicz, Warszawa 1965, s. 45-54; Jan Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego królestwa polskiego, red. J. Dąbrowski, ks. I, Warszawa 1962, s. 136-137, 205. 2. Narodziny historiografii krytycznej w Polsce: J. Kochanowski, O Czechu i Lechu historyja naganiona, [w:] idem, Dzieła wszystkie, Wydanie sejmowe, t. VII, cz. 2, Proza, opr. B. Kreja, B. Otwinowska, M. Szymański, Wrocław-Warszawa-Kraków 1997, s. 202-213, 348-365; Gotfridi Lengnich Historia Polona a Lecho ad Augusti II mortem, Lipsk 1740, Praefatio i s. 1-2 http://www.polona.pl/item/11629032/22/ 3. Metoda pozytywistyczna: Rocznik kapituły poznańskiej, MPH s.n., t. VI, wyd. B. Kürbis, Warszawa 1962, [92] 1259 r., s. 45; Kronika Wielkopolska, tłum. K. Abgarowicz, Warszawa 1965, rozdz. 126, s. 265-266; J. Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, ks. VII, 1259 r., s. 152-153 https://polona.pl/item/jana-dlugosza-roczniki-czyli-kroniki-slawnego-krolestwa-polskiego-ks-7-ks-8-1241-1299,MzgzNDc5MDc/157/#item J. Szymczak, Walki o kasztelanię lędzką w połowie XIII w., „Rocznik Kaliski”, 7, 1974, s. 24-29; M. Hlebionek, Bolesław Pobożny i Wielkopolska jego czasów, Kraków 2010, s. 83-84. 4. Marksizm: Rocznik Traski, MPH, t. II, s. 848, http://www.polona.pl/item/508894/451/ http://www.polona.pl/item/508894/452/ J. Bardach, G. Labuda, [w:] Historia Polski, red. H. Łowmiański, t. I, cz. 1, Warszawa 1958, s. 419-423. 5. Szkoła „Annales”: B. Geremek, Świat „opery żebraczej”. Obraz włóczęgów i nędzarzy w literaturach europejskich XV-XVII wieku, Warszawa 1989, s. 5-9 (wstęp) i s. 60-79 (Zwierciadło szarlatanów i korporacje żebracze). 6. Antropologia historii: K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004, s. 5-45. 7. Historia kulturowa: R. Darnton, Wielka masakra kotów i inne epizody francuskiej historii kulturowej, tłum. D. Guzowska, s. 11-21, 93-124. 8. Mikrohistoria: C. Ginzburg, Ser i robaki. Wizja świata pewnego młynarza z XVI w., tłum. R. Kłos, Warszawa 1989, s. 7-24, 70-106. 9. Gender & mikrohistoria: B. Klich-Kluczewska, Przypadek Marii spod Bochni. Próba analizy mikrohistorycznej procesu o aborcję z 1949 r., „Rocznik Antropologii Historii”, 2012, 1(2), s. 195-209. 10. Komparatystyka, strukturalizm, narratywizm, postmodernizm: Mistrz Wincenty, Kronika, ks. I, rozdz. 9-12; K. Ślaski, Wątki historyczne w podaniach o początkach Polski, Poznań 1968, s. 60-69; J. Banaszkiewicz, Podanie o Lestku Złotniku Mistrza Wincentego Kronika polska I 9, 11, „Rocznik Antropologii Historii”, II, 2012, 2(3), s. 221-238. R. Chartier, Cztery pytania do Haydena White'a, tłum. M. Loba; H. White, Odpowiedź na cztery pytania profesora Chartiera, tłum. M. Wilczyński, [w:] H. White, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000, s. 319-350. 11. Biografia: J. Le Goff, Święty Ludwik, Wstęp, tłum. K. Marczewska, Warszawa 2001, s. 11-22. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja nad problemami wynikającymi z lektur. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkami zaliczenia zajęć są: uczęszczanie na nie oraz aktywny i merytorycznie celny udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Uczestnicy zajęć muszą liczyć się z koniecznością napisania krótkiej pracy pisemnej na temat związany z programem zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. Paweł Żmudzki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.