Hebrajczycy, Judejczycy, Żydzi [3104-LJS-HJZ-C]
Semestr letni 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Hebrajczycy, Judejczycy, Żydzi [3104-LJS-HJZ-C] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krystyna Stebnicka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zob. zakres tematów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Zajęcia wstępne (omówienie planu zajęć w I semestrze, warunków zaliczenia, prezentacja pomocy naukowych do zajęć) II. Przyczyny wybuchu powstania Machabeuszy tradycja i przekaz źródłowy (2 kolejne zajęcia) Źródła: I ks. Machabejska, 1.10-64; II ks. Machabejska 3.1-5.26 Literatura: A. Zółkowski, Starożytność, Warszawa 2009, 631-638; J.J. Collins, Introduction to the Hebrew Bible, Minneapolis 2004, 573-579 (książka w depozycie); Problematyka: 1. Czas powstania, autorstwo i charakter Ksiąg Machabejskich. 2. Arcykapłani w Jerozolimie przed wybuchem powstania. Stronnictwo tzw. hellenistów. 3. Polityka Antiocha IV wobec Żydów – mit i rzeczywistość. 4. Porównanie przekazu obu Ksiąg Machabejskich. III Grupa z Qumran – fragmenty „Reguły Zrzeszenia” (2 zajęcia). Źródła: Rękopis 4QSa-j w: P. Muchowski, Rękopisy znad Morza Martwego, Kraków 1996, od 4Q 255 do 4Q264, ss. 179-192. Literatura: L.H. Schiffman, Qumran and Jerusalem, Grand Rapids 2010 [syg. w lektorium XXII a 370/1]. ss. 98-111; 136-159 (ta część bezpośrednio dotyczy 1QS). Problemy: 1. Datowanie dokumentu 4QS i jego stan zachowania. 2. Dopuszczenie kandydata do wspólnoty religijnej. 3. Reguły zachowania hierarchicznej grupy i jej wewnętrzny podział. 4. Qumrańczycy i świat zewnętrzny. IV. Synagoga i jej funkcje w świecie żydowskim (3 kolejne zajęcia) Źródła: Dzieje Apostolskie, rozdz. 13-17; wybór inskrypcji synagogalnych (teksty będą rozdane uczestnikom w tłumaczeniu na j. polski); źródła archeologiczne (uczestnicy zajęć zostaną podzieleni na grupy do opracowania i prezentacji na zajęciach konkretnych zabytków). Literatura: L.I. Levine, The Ancient Synagogue, New Haven-London 2005 (2 wyd.), 21-44; 252-257; 260-266. Problematyka: 1. Kiedy i gdzie synagoga pojawiła się w świecie żydowskim – przegląd hipotez. 2. Synagogi w diasporze w Dziejach Apostolskich – podróże misyjne Pawła z Tarsu. 3. Przełożeni synagog i struktura funkcji synagogalnych. 4. Pozostałości synagog antycznych na wybranych przykładach. V. Ketuwa z archiwum Babaty: prawo żydowskie czy greckie? 1 zajęcia) Źródła: tłumaczenie P. Yadin 18 z tzw. archiwum Babaty (tekst w: N. Lewis, The Documents from the Bar-Kokhba Period in the Cave of Letters: Greek Papyri, Jerusalem 1989, nr 18, przekład na j. angielski i komentarz; uczestnicy dostaną przekład dokumentu z j. greckiego na język polski) Literatura: wstęp N. Lewisa do wydania dokumentów greckich; Problematyka: 1. Archiwum Babaty – papirusy znad Morza Martwego. Osadnictwo żydowskie w Arabii. 2. Stosunki rodzinne Babaty: małżeństwa, dziecko, majątek. 3. Czy w tekstach papirusowych Babaty występują instytucje żydowskie? 4. Ketuwa Szelamzion – analiza. VI. Zburzenie Świątyni Jerozolimskiej w relacji Józefa Flawiusza (2 zajęcia); Źródła: Józef Flawiusz, Wojna żydowska, ks. VI 236-270; ks. VII 121-162; relief wewnętrzny na Łuku Tytusa w Rzymie Problemy: 1. Udział cesarza w pacyfikacji Świątyni – ideologia dziejów Flawiusza. 2. Upadek Świątyni. 3. Triumf w Rzymie po stłumieniu powstania Żydów. VII. Powstanie Bar Kochby (2 kolejne zajęcia) Źródła: Kasjusz Dion, Historia Romana LXIX 12-15; Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna IV. 6 [w:] Imperium Romanum. Wybór źródeł , Warszawa 2003, ss. 57-58; wybór listów powstańców oraz monety powstańcze [w:] Imperium Romanum..., 59-60; 145-146. Literatura: E. M. Smallwood, The Jews under Roman Rule (2 wyd.), 428-467 Problematyka: 1. Powstanie w oczach historyków greckich. 2. Postać przywódcy Bar Kochby. 3. Zasięg powstania. 4. Ideologia powstańców. VIII. Żydzi w państwie chrześcijańskim: ustawodawstwo rzymskie dotyczące religijnych instytucji żydowskich zawarte w XVI księdze Kodeksu Teodozjusza. Źródła: XVI ks. Kodeksu, po polsku: Kodeks Teodozjusza. Księga szesnasta, Poznań 2014. Literatura: M. Stachura, “Wstęp”, tamże, ss. XI-XXXXVIII. Problemy: 1. Jakimi teminami jest określana żydowska religia? 2. Przywileje “kleru” żydowskiego. 3. Ochrona budynków synagogalnych przez państwo. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- praca z różnymi typami źródeł pisanych, numizmatycznych oraz archeologicznych; - wspólne komentowanie tekstu źródłowego; - referaty studentów przygotowywane na podstawie podanej literatury przedmiotu |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest 1. obecność na zajęciach (każdy ma prawo do jednej nieobecności, pozostałe muszą być zaliczone w czasie indywidualnej rozmowy na dyżurze) oraz 2. przygotowanie do zajęć oraz udział w dyskusji na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. K. Stebnicka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.