Filozofia społeczna [3501-FSP18-F]
Rok akademicki 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Filozofia społeczna [3501-FSP18-F] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2018/19 [2018]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala 112 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Halina Walentowicz |
Literatura: |
Deklarując otwartość na wszelkie sugestie lekturowe uczestników zajęć, proponuję omówienie fragmentów następujących tekstów: 1. Platon, „Państwo”, „Teajtet”, „Gorgiasz”; 2. K. Popper, „Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie”, H. Arendt, „Polityka jako obietnica’, rozdz. „Sokrates”; 3. Arystoteles, „Polityka”; 4. Św. Augustyn: „O Państwie Bożym”, Św. Tomasz z Akwinu, „O władzy”, „O kupnie i sprzedaży na kredyt”; 5. N. Machiavelli, „Książę”; 6. T. Morus, „Utopia”; 7. T. Hobbes, „Elementy filozofii”; 8. B. Spinoza, „Traktat polityczny”; 9. J. Locke, „Dwa traktaty o rządzie”; 10. J. J. Rousseau, „Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi”; 11. J. J. Rousseau, „Umowa społeczna”; 12. I. Kant, „O porzekadle...”, „Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym” (w innym przekładzie: „Idea powszechnej historii w aspekcie kosmopolitycznym”); 13. Ernst Cassierer, ”Rousseau, Kant, Goethe”; 14. F. Schiller, „Co to jest historia powszechna i po co ją studiujemy” , „Listy o estetycznym wychowaniu człowieka”; 15. A. de Tocqueville, „O demokracji w Ameryce”, J. Rifkin, „Europejskie marzenie”; 16. G. W. F. Hegel, „Wykłady z filozofii dziejów”; 17. G. W. F. Hegel, „Zasady filozofii prawa”; 18. K. Marks, F. Engels, „Dzieła”; 19. K. T. Veblen, „Teoria klasy próżniaczej”; 20. G. Simmel, „Filozofia pieniądza”, M. Weber, „Etyka protestancka a duch kapitalizmu”; 21. J. Ortega y Gasset, „Bunt mas”; 22. E. Fromm, „Ucieczka od wolności”, „Mieć czy być?”, „Zdrowe społeczeństwo”; 23. M. Horkheimer, „Krytyka instrumentalnego rozumu”, M. Horkheimer, T. W. Adorno, „Dialektyka oświecenia”; 24. H. Marcuse, „Eros i cywilizacja”, „Człowiek jednowymiarowy”; 25. M. Foucault, „Nadzorować i karać”, „Nietzsche, genealogia, historia”, „Trzeba bronić społeczeństwa; 26. Z. Bauman, „Globalizacja”, „Razem osobno”; 27. H-P. Martin, H. Schumann, „Pułapka globalizacji. Atak na demokrację i dobrobyt”, B. Barber, „Dżihad kontra Mcświat”, J. Rifkin, „Koniec pracy”; 28. I. Wallerstein, „Utopistyka”, S. Amin, „Zmurszały kapitalizm”; 29. U. Beck, Społeczeństwo światowego ryzyka; 30. F. Fukuyama, „Koniec człowieka”, J. Habermas, „Przyszłość natury ludzkiej”; M. Sandel, „Przeciwko udoskonalaniu człowieka”; 31. B. R. Barber, „Skonsumowani; jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli”. |
Zakres tematów: |
Zajęcia będą poświęcone analizie kluczowych pojęć i głównych problemów z zakresu filozofii społecznej i historiozofii, przy uwzględnieniu rozlicznych powiązań tych dziedzin z antropologią filozoficzną, filozofią kultury, filozofią polityki oraz teorią historii. Przedmiotem naszych rozważań będą w szczególności zagadnienia takie, jak: -- genealogia i mechanizmy socjalizacji, socjalizacja i indywidualizacja, historyczna zmienność form uspołecznienia, typy więzi społecznej — wspólnota i stowarzyszenie, tryby rozwoju społecznego – ewolucja i rewolucja w procesie historycznym; -- teorie historiozoficzne: statyczne, zamknięte oraz dynamiczne, otwarte ujęcia procesu historycznego, idee dziejowego postępu i regresu; -- geneza i funkcja państwa, relacja między społeczeństwem i państwem, typologia ustrojów, formy władzy, trybalizm, ksenofobia, kosmopolityzm; -- warianty prawa natury i umowy społecznej, wykładnie prawa stanowionego; koncepcje wolności i zniewolenia, wyzysku, wykluczenia, alienacji i emancypacji; -- rola pracy, własności i pieniądza w ludzkim życiu, urzeczowienie i fetyszyzm towarowy; -- status i rola kultury w życiu społecznym, relacja między kulturą a naturą, natura/kondycja ludzka, społeczna funkcja mitu, religii, ideologii, modele racjonalności; -- specyfika utopii, utopijność a realizm; -- społeczne znaczenie techniki i biotechnologii; -- płeć biologiczna i kulturowa, relacja płci, poddaństwo kobiet i feminizm; -- perspektywy globalizacji. Wskazane zagadnienia będą rozpatrywane w porządku chronologicznym w oparciu o klasyczne pozycje filozoficzno- społeczne i historiozoficzne najsłynniejszych autorów od starożytności po współczesność. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia będzie regularna obecność i aktywny udział w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.