Dzieje Kościołów chrześcijańskich w epoce nowożytnej. Historia Kościołów chrześcijańskich z elementami historii historiografii i metodologii (blok: Historia Kościołów chrześcijańskich) (K1) [3104-WH15HKCH-MPT-OG]
Semestr zimowy 2018/19
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dzieje Kościołów chrześcijańskich w epoce nowożytnej. Historia Kościołów chrześcijańskich z elementami historii historiografii i metodologii (blok: Historia Kościołów chrześcijańskich) (K1) [3104-WH15HKCH-MPT-OG] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 39 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maciej Ptaszyński | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
O. Bartel, Jan Łaski (1999) A. Brückner, Różnowiercy polscy (1962) A. Brüning, Unio non est unitas. Polen-Litauens Weg im konfessionellen Zeitalter (1569-1648) (2008) J. Dworzaczkowa, Bracia czescy w Wielkopolsce w XVI i XVII wieku (1997) J. Dworzaczkowa, Reformacja i kontrreformacja w Wielkopolsce w XVI i XVII wieku (1995) Ewangelicy w Toruniu (XVI–XX w.). Zbiór studiów, red. J. Kłaczkow (2011) H. Gmiterek, Bracia Czescy a Kalwiniści w Rzeczypospolitej. Połowa XVI - połowa XVII w., (1987) O. Halecki, Zgoda sandomierska 1570 r. (1915) S. Huber, Polifornia tradycji. Filozofia praktyczna i teoretyczna Andrzeja Frycza Modrzewskiego (2014) A. Joubert, Od Lutra do Mohyły (1994) Th. Kaufmann, Geschichte der Reformation (2009) Kościoły luterańskie na ziemiach polskich (XVI-XX w.), red. J. Kłaczkow, 3 t. (2012) H. Kowalska, Działalność reformatorska Jana Łaskiego w Polsce 1556-1560 (1999) W. Kriegseisen, Ewangelicy Polscy i Litewscy w epoce saskiej (1696-1763) (1996) W. Kriegseisen, Stosunki wyznaniowe w relacjach państwo-kościół między reformacją a oświeceniem (Rzesza Niemiecka – Niderlandy Północne – Rzeczpospolita polsko-litewska) (2010) J. Lehmann, Konfesja sandomierska na tle innych wyznań (1937) J.T. Maciuszko, Mikołaj Rej. Zapomniany teolog ewangelicki z XVI w. (2002) H. Schilling, Martin Luther (2012) Ch. Schmidt, Auf Felsen gesät: die Reformation in Polen und Livland (2000) G. Schramm, Der polnische Adel und die Reformation 1548-1607 (1965) J. Tazbir, Państwo bez stosów. Szkice z dziejów tolerancji w Polsce XVI i XVII w (1967) S. Tworek, Działalność oświatowo kulturalna kalwinizmu małopolskiego (połowa XVI-połowa XVIII w) (1970) W. Urban, Chłopi wobec reformacji w Małopolscy w drugiej połowie XVI w. (1959) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematy wykładów: 1. Wykład wprowadzający: kryzys późnego średniowiecza czy źródła reformacji? 2. Humanizm chrześcijański i początki reformacji w Europie: Erazm z Rotterdamu i starcia ze „scholastyką” 3. Reformator – Marcin Luter 3. Wyznanie reformowane: Ulrich Zwingli i Jan Kalwin 4. Reformacja i konfesjonalizacja w państwach europejskich 5. Nieudana reformacja w Rzeczypospolitej? Krzycki, Dantyszek i książę Albrecht 6. Reformacja w czasach Zygmunta Augusta. Jan Łaski i Andrzej Frycz Modrzewski 7. Reformacja i konfesjonalizacja w Rzeczypospolitej 8. Jezuici – dzieje kontrreformacji: Stanisław Hozjusz i Piotr Skarga 9. Narcyzm małych różnic: Bracia polscy 10. Struktury i dokumenty kościelne. 11. Dialog wyznaniowy w XVI-XVII w. 12. Procesy sekularyzacji w 2. połowie XVII w. czy międzykonfesyjny pietyzm. 13. Od protestantyzmu do kapitalizmu: Oświecenie |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy oceny: krótki egzamin (test wyboru oraz 1 pytanie opisowe) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Od reformy katolickiej do wielości kultur konfesyjnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.