Stosunki międzynarodowe i współczesne systemy polityczne (Specjalizacja nauczycielska - WOS) [3104-M2SNSMG]
Semestr letni 2018/19
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Stosunki międzynarodowe i współczesne systemy polityczne (Specjalizacja nauczycielska - WOS) [3104-M2SNSMG] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Kroll | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Ostaszewski P., Międzynarodowe stosunki polityczne, Warszawa 2008 Bartlett Ch., Konflikt globalny. Międzynarodowa rywalizacja wielkich mocarstw w latach 1880-1990, Wrocław 1997 Dobrzycki W., Stosunki międzynarodowe w Ameryce Łacińskiej. Historia i współczesność, Warszawa 2000 Haliżak E., Stosunki międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku, Warszawa 1999 Kukułka J., Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945 – 2000, Warszawa 2001 Parzymies S., Stosunki międzynarodowe w Europie 1945 – 1999, Warszawa 1999 Stosunki międzynarodowe. Geneza, struktura, dynamika, pod red. E. Haliżaka, R. Kuźniara, Warszawa 2000 Sur Serge, Stosunki międzynarodowe, Warszawa 2012 Łoś-Nowak Teresa (red.), Współczesne stosunki międzynarodowe, Wrocław 2010 Mingst Karen, Podstawy stosunków międzynarodowych, Warszawa 2006 Współczesne systemy polityczne, pod red. M. Żmigrodzkiego i B. Dziemidok-Olszewskiej, Warszawa 2013 |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 - wstępne, przedstawienie tematyki i zakresu zajęć, zasad zaliczenia, omówienie podstawowej literatury. Cześć I: Stosunki międzynarodowe Zajęcia 2 - Państwo jako uczestnik stosunków międzynarodowych - Aspekty ilościowe populacji państw - Czynniki tożsamościowe (państwa narodowe, wielonarodowe, narody bez państw - Wewnętrzna organizacja struktury państwowej - Suwerenność państwa - Powstanie i upadek państw Literatura Sur Serge, Stosunki międzynarodowe, s. 189-246 Łoś-Nowak Teresa (red.), Współczesne stosunki międzynarodowe, s. 57-62 Mingst Karen, Podstawy stosunków międzynarodowych, Warszawa 2006, s. 110-122 Zajęcia 3 - Pokój i bezpieczeństwo międzynarodowe - Wojna, przemoc, konflikt - Pojęcie pokoju i bezpieczeństwa - Systemy bezpieczeństwa międzynarodowego - ONZ jako system bezpieczeństwa zbiorowego Literatura Sur Serge, Stosunki międzynarodowe, s. 457-482, 501-556. Zajęcia 4 – Europa w stosunkach międzynarodowych - geneza i rola Unii Europejskiej - rola polityczna ZSRR/Rosji - system paneuropejski (KWBE/OBWE) - obszary aktywności w rejonie Europy Środkowej (Grupa Wyszehradzka, Rada Państw Morza Bałtyckiego, Inicjatywa Środkowoeuropejska) Zajęcia 5 – Afryka we współczesnych stosunkach międzynarodowych - przebieg i skutki dekolonizacji - problemy polityczne, gospodarcze i społeczne współczesnej Afryki - konflikty Zajęcia 6 - Region Azji i Pacyfiku w stosunkach międzynarodowych - specyfika regionu i główni gracze polityczni - rola Chin - konflikty Zajęcia 7 – Ameryka Łacińska w stosunkach międzynarodowych - Ameryka po II wojnie światowej - ekonomiczny potencjał i zróżnicowanie regionu - współpraca w regionie i jej instytucjonalizacja Część II – Systemy polityczne Zajęcia 8 - Instytucje demokratycznych systemów politycznych. Funkcjonowanie tych instytucji w państwach niedemokratycznych. Literatura: Współczesne systemy polityczne, pod red. M. Żmigrodzkiego i B. Dziemidok-Olszewskiej, Warszawa 2013, s. 35-56. Zajęcia 9 - Systemy polityczne V Republiki Francuskiej i Federacji Rosyjskiej Literatura - Współczesne systemy polityczne, pod red. M. Żmigrodzkiego i B. Dziemidok-Olszewskiej, Warszawa 2013, s. 57-76; 127-164. Zajęcia 10 – System polityczny Republiki Federalnej Niemiec Literatura - Współczesne systemy polityczne, s. 103-124 Zajęcia 11 – System polityczny Szwajcarii Literatura - Współczesne systemy polityczne, s. 169-186 Zajęcia 12 - System polityczny Stanów Zjednoczonych Literatura - Współczesne systemy polityczne, s. 148-166 Zajęcia 13 - System polityczny Wielkiej Brytanii. Podsumowanie zajęć. Literatura - Współczesne systemy polityczne, s. 197-213 |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody: wykład, prezentacje |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest: - obecność w zajęciach – Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność; pierwszej nieobecności nie trzeba zaliczać, w przypadku kolejnej zaliczyć trzeba również pierwszą. Zajęcia, na których student był nieobecny lub nieprzygotowany, trzeba zaliczyć indywidualnie na dyżurach, - aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusjach, wykazanie się umiejętnością argumentowania, - zaliczenie wszystkich prac, które mogą zostać zadane w trakcie trwania semestru (np. prezentacji) Efekty kształcenia Po zaliczeniu zajęć student: - wymienia i analizuje najczęściej stosowane metody rozwiązywania sporów między państwami; - porównuje sytuację w państwach globalnego Południa i globalnej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność; - analizuje przyczyny konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie; - opisuje konflikty, którym towarzyszy terroryzm; przyczyny, motywy i sposoby działania terrorystów; strategie zwalczania terroryzmu; - określa cele i metody działania ONZ oraz charakteryzuje kompetencje jej organów (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Rada Gospodarcza i Społeczna); - charakteryzuje współczesne systemy polityczne na przykładzie wybranych państw - opisuje funkcjonowanie i znaczenie instytucji demokratycznych systemów politycznych. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr P. Kroll |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.