Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP-EM]
Semestr letni 2019/20
Warsztaty,
grupa nr 9
Przedmiot: | Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP-EM] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Wyszyńska |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Universitas, Kraków 2003, 2.Gawęda Kazimierz, Łazewski Jerzy, Uczymy się poprawnej wymowy. Ćwiczenia usprawniające mówienie, Wyd. Alfa, Warszawa 1995, 3.Łastik Aneta, Poznaj swój głos: twoje najważniejsze narzędzie pracy. Wyd. Studia Emka, Warszawa 2002, 4. Sipowicz Jolanta , Ja i mój głos, Wydawnictwo Poligraf 2009, 5. Ciecierska-Zajdel Beata, Trening głosu, Samo Sedno, Warszawa 2012, 6. Przybysz - Piwko Maria red., Emisja głosu nauczyciela- wybrane zagadnienia, ODN, Warszawa 2006, 7. Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E. red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, Łódź 2011, Literatura uzupełniająca: 8. Bednarek Janina Danuta, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy powszechnej, Wrocław 2002, 9. Linklater Kristin, Uwolnij swój głos, PWST Kraków 2011, 10. Toczyska Bogumiła, Głośno i wyraźnie, GWP 2007, 11. Toczyska Bogumiła, Elementarne ćwiczenia dykcji, Wyd. Podkowa, Gdańsk 1997 12. Toczyska Bogumiła, Kama makaka ma, Wyd. Podkowa, Gdańsk 1997, 13. Toczyska Bogumiła, Sarabanda w chaszczach, Wyd. Podkowa, Gdańsk 1997, 14. Walczak- Deleżyńska Mieczysława, Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, PWST, Wrocław 2001, 15. Mieczysław Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Wydawnictwo RM, Warszawa 2007, 16. Wieczorkiewicz Bronisław, Sztuka mówienia. Poradnik, Art. Program, Warszawa 1998. |
Zakres tematów: |
1.Budowa i funkcjonowanie układu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego. Zagrożenia wynikające z nieprawidłowej emisji głosu. Higiena pracy głosem. 2. Ćwiczenia postawy wspomagające prawidłową emisję. 3. Rozluźnianie ciała, zwiększenie jego świadomości. Techniki relaksacyjne. 4. Ćwiczenia oddechowe- obserwacja sposobu oddychania; wypracowywanie swobodnego, naturalnego, całościowego oddechu; wydłużanie fazy wydechowej, ekonomiczne zużywanie powietrza. 5. Ćwiczenia fonacyjne- swobodne, prawidłowe wydobywanie dźwięku, jego osadzenie i wzmacnianie, pobudzanie pracy rezonatorów. 6. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny-rozgrzewka artykulacyjna, 7. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe - realizowane na pojedynczych dźwiękach, słowach, zestawieniach, zdaniach i tekstach, 8. Ćwiczenia prawidłowej realizacji spółgłosek-czystość i wyrazistość dźwięku. 9. Ćwiczenia zestawień spółgłoskowych - zasady prawidłowej realizacji. 10. Ćwiczenia dykcyjne na zdaniach i tekstach. 11. Intencja wypowiedzi i intonacja. 12. Ćwiczenia rozwijające cechy głosu: skala głosu, siła, barwa, czas trwania. Wzbogacanie plastyczności głosu, poszukiwanie jego bogactwa. |
Metody dydaktyczne: |
Metody praktyczne: demonstracja i ćwiczenia, metody aktywizujące, metody podające i eksponujące: wykład z prezentacją filmów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie (wszystkie składniki): - obecności: dopuszczalne są 2 nieobecności w trakcie semestru, -przygotowania do zajęć : w trakcie ćwiczeń obowiązuje wygodny, niekrępujący ruchy strój, obuwie na płaskiej podeszwie, karimata/koc, -zaangażowania, -rozliczenia z bieżących zadań, -indywidualnej rozmowy podsumowującej, na którą student zapoznaje się z jedną z podanych lektur. |
Uwagi: |
chemia 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.