University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Epigrafika grecka [3006-EPIG] Academic year 2019/20
Seminar, group no.1

Navigate to timetable selected group was highlighted
This page describes a class group. If you're looking for information on course see course homepage
Course: (in Polish) Epigrafika grecka [3006-EPIG]
Class: Academic year 2019/20 [2019] (past)
Seminar [KON], group no.1 [other groups]
Time and location: This is only approximate timeframe information. If you want to be sure, contact the lecturer. Irregularities in schedules are more frequent in case of classes taking place less often (more than a week between each other).
every Thursday, 13:15 - 14:45
room 103
(in Polish) Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 what is the address?
Nearest dates: Click on the date to see week schedule with class group meeting. All classes for this group have already took place - show all dates.
Date and locationLecturers
Number of students: 2
Places available: 10
Examination: Grading
Lecturer: Aleksander Wolicki
Bibliography: (in Polish)

Podstawowe opracowanie, które towarzyszyć będzie uczestnikom kursu przez cały semestr to część 1. i 2. rozdziału „Epigrafika”, [w:] Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II2, red. E. Wipszycka, Warszawa PWN, ss. 131-185.

Po bardziej szczegółowe informacje trzeba będzie sięgać do:

- M. Guarducci, Epigrafia greca, I-IV Roma 1967-1978

- G. Klaffenbach, Griechische Epigraphik, Göttingen 1966

- A.G. Woodhead, The Study of Greek Inscriptions, 2 ed. Cambridge 1981

Inne ważne pomoce to:

- Guide de l'épigraphiste: Bibliographie choisie des épigraphies antiques et medievales, Fr. Berard, D. Feissel, P. Petitmengin, D. Rousset & M. Sève, 3e éd. Paris 1986

- Świadectwa epigraficzne. Historia starożytna w świetle inskrypcji, red. J. Bodel, przeł. A. Baziór, Poznań 2008

- C.D. Buck, The Greek Dialects: Grammar, Selected Inscriptions, Glossary, Chicago 1955

- H. Immerwahr, Attic Script. A Survey, Oxford 1990

- L. Jeffery, The Local Scripts of Archaic Greece, revised edition with supplement by A. W. Johnston, Oxford 1989 (LSAG2)

- H.G. Liddell, R. Scott & H.S. Jones, A Greek-English Lexicon, Ninth Edition with a Revised Supplement Oxford 1996 (LSJ9)

- L. Threatte, The Grammar of Attic Inscriptions, vol. 1-2, Berlin & New York 1980-1996

[Uwaga! Rubryka nie zawiera listy będących w użyciu na zajęciach wydawnictw źródłowych takich jak korpusy inskrypcji (Inscriptiones Graecae itp.), czy komentowanych wyborów (R. Meiggs & D. Lewis, Greek Historical Inscriptions, revised ed., Oxford 1988, itp.)

List of topics: (in Polish)

1. Zajęcia wstępne (1 zajęcia).

Zapoznanie uczestników z podstawowymi pomocami epigrafika: podręczniki epigrafiki, bibliografie bieżące wydawnictw epigraficznych, słowniki, leksykony itp.

Blok 1. Materialny aspekt inskrypcji: tekst i jego nośnik (2 zajęcia).

- Typologia inskrypcji ze względu na materiał, w którym napis został wykonany

- Typologia inskrypcji z punktu widzenia narzędzi użytych do ich wykonania: napisy ryte, wyciskane, graffiti, dipinti

- Tekst w kontekście: inskrypcje na przedmiotach, pole inskrypcji, reliefy, ornamentyka itp.

Blok 2. Wydanie inskrypcji (2 zajęcia).

- Etapy pracy epigrafika: droga inskrypcji od znaleziska do publikacji (znaczenie kontekstu archeologicznego, inskrypcje nieznanego pochodzenia, falsyfikaty, edycje pojedynczych inskrypcji a edycje korpusów).

- Edycja inskrypcji a edycja tekstów zachowanych dzięki tradycji rękopiśmiennej. Podobieństwa i różnice.

Blok 3. System epigraficznych znaków edytorskich (1 zajęcia).

- Analiza na wybranym przykładzie.

- System leydeński i inne systemy siglów.

- Historyczna ewolucja siglów epigraficznych.

5. Sposób zapisu greckich inskrypcji (2 zajęcia).

Retrogradus, boustrophedon, stoichedon, kionedon, pismo “wężowe”.

6. Pismo greckie (4 zajęcia).

- Alfabety archaiczne: prymitywny, zachodni, wschodni, attycki.

- Ewolucja kształtu liter od epoki archaicznej po III w. n.e.

7. Systematyka inskrypcji z punktu widzenia treści (3 zajęcia).

- Inskrypcje publiczne i prywatne.

- Inskrypcje formularne i unikatowe.

- Typologia inskrypcji według ich treści: traktaty międzypaństwowe, dekrety, inwentarze, listy, inskrypcje wotywne, honoryfikacyjne, nagrobne, defixiones, horoi etc.

8. Rola epigrafiki greckiej w warsztacie filologa (3 zajęcia).

- Inskrypcje jako źródło historii języka greckiego

- Inskrypcje jako źródło wiedzy o dialektach greckich

- Inskrypcje literackie

9. Rola epigrafiki greckiej w warsztacie historyka (4 zajęcia).

- Inskrypcja jako źródło informacji o historii wydarzeniowej.

- Inskrypcje jako źródło informacji o historii ustrojowej

- Inskrypcje jako źródło informacji o historii mentalności

- Inskrypcje a prozopografia

10. Analiza monograficzna (6 zajęć).

- Analiza szczegółowa wybranego w porozumieniu z grupą zespołu inskrypcji wedle jednego z możliwych kluczy: tematycznego (np. inskrypcje magiczne typu katadesmoi, inskrypcje wierszowane, traktaty międzypaństwowe itd. Itp.) lub topograficznego (zespół inskrypcji z konkretnego stanowiska archeologicznego, np. a agory ateńskiej)

- Inskrypcja jako źródło masowe

- Korpus epigraficzny: typologia

- Praca z zespołem tekstów.

11. Zajęcia końcowe (1 zajęcia).

- Omówienie przygotowanych na zaliczenie inskrypcji.

- Wystawienie ocen.

Teaching methods: (in Polish)

Zajęcia są prowadzone w formie konwersatoryjnej. Poza zajęciami wstępnymi, wszystkie będą miały podobny schemat: uczestnicy otrzymują do domu zdjęcia lub przerysy kolejnych inskrypcji ilustrujących różne problemy edytorskie, na jakie napotyka epigrafik w swojej pracy (forma pisma, typ alfabetu, uszkodzenia, obudowa ikonograficzna, specyfika danej kategorii tekstów etc), a na zajęciach odbywa się ich wszechstronnie komentowana lektura. W optymistycznym wariancie rolą prowadzącego będzie sformułowanie problemów, moderowanie dyskusji i jej podsumowanie. Dla osób, które chcą się wykazać, przewidywane są krótkie referaty (sprawozdanie z lektury obcojęzycznej). Na koniec semestru każdy uczestnik otrzyma indywidualnie jedną krótką inskrypcję do przygotowania w domu (patrz wyżej „Metody i kryteria oceniania ...”).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na zaliczenie składać się będą trzy elementy: 1. Frekwencja; 2. Aktywność na zajęciach; 3. Przygotowanie w domu wydania jednej krótkiej inskrypcji, której zdjęcie każdy uczestnik zajęć otrzyma z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem pod koniec roku.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)