Nauki społeczne: socjologia, konwersatorium, sem. I [3104-LZ1NSSOCK1]
Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Nauki społeczne: socjologia, konwersatorium, sem. I [3104-LZ1NSSOCK1] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Darmas | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Na początku było Polis. Czyli, co o społeczeństwie myśleli Grecy? - Arystoteles (2005) Polityka, PWN Warszawa, Ks. I, II i IV, s. 25-76, 106-132. - Szacki, J. (2002) Historia myśli socjologicznej, s. 20-27. - Voegelin, E. (2011) Arystoteles, Teologia Polityczna, rozdz. III, s. 87-153. Z okularem socjologicznym na nosie. Czyli, nauka patrzenia na świat - Berger, P. (1988) Zaproszenie do socjologii, PWN Warszawa, rozdz. 1,2 i 3, s. 9-72. - Comte, A. (1961) Metoda pozytywna w 16 wykładach, PWN Warszawa, s. 206-270. Vocabularium. Czyli, kanoniczne pojęcia socjologiczne - Weber, M. (2003) Gospodarka i społeczeństwo, PWN Warszawa: Podstawowe pojęcia socjologiczne, 1. Definicja socjologii, s. 6; 2. Pojęcie działania społecznego (s. 17-18, 18-20). - Durkheim, E. (2002) Zasady metody socjologicznej, Warszawa PWN, rozdz. 1 Co to jest fakt społeczny?, rozdz. 2 Zasady obserwacji faktów społecznych. Świat jest teatrem. Czyli, interakcjonizm symboliczny - Blumer, H. (1984) Społeczeństwo jako symboliczna interakcja, w: Mokrzycki, E. (red.) Kryzys i schizma, t. 1, Warszawa, s. 71-86. Goffman, E (1981) Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa, rozdziały: Występy (s. 54-122) i Zespoły (s. 123-155). Co nas wyróżnia? Czyli, prestiż i stratyfikacja społeczna - Mokrzycki, E. (1994) Nowa klasa średnia, Studia Socjologiczne, nr 1/1994, s. 37-72. - Ossowski, S. (1982) O strukturze społecznej, PWN Warszawa, Stratyfikacja społeczna, s. 19-39. - Veblen, T. (1974) Teoria klasy próżniaczej, PWN Warszawa, rozdz. 1, 2 i 3, s. 3-62. W rodzinie siła. Czyli, podstawowa instytucja społeczna - Bojar, H. (1991) Rodzina i życie codzienne, [w:] Marody, M. (red.) Co nam zostało z tych lat… Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn. - Giza-Poleszczuk, A. (1993) Rodzina i system społeczny, Studia Socjologiczne nr 2/1993. DNA i pamięć społeczeństwa. Czyli, socjologia kultury - Kłoskowska, A. (1983) Socjologia kultury, PWN Warszawa, s. 11-37. Mead, M. (2000) Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PIW Warszawa. Kto nami rządzi? Czyli, socjologia władzy Weber, M. (1975) Trzy czyste typy prawomocnego, PWN Warszawa. Arendt, H. (2010) Nieposłuszeństwo obywatelskie, Aletheia Warszawa, s. 129-203. Ojczyznę kochać, trzeba i szanować? Czyli, różnica między patriotyzmem a nacjonalizmem - Gellner, E. (1991) Narody i nacjonalizm, s. 30-80 - Stróżewski, W. O pojęciu patriotyzmu. s. 291-301. Matka socjologii. Czyli, filozofia Machiavelli, N. (1984) Książę, PIW Warszawa. Courtois, S. (1999) Dlaczego? [w:] Czarna księga komunizmu, s. 681-707. Siostra socjologii. Czyli, antropologia - Znaniecki, F. (2003) Narzędzie rozumienia: współczynnik humanistyczny, [w:] Antropologia kultury, s. 561-565. Hall, T. E. (2003) Ukryty wymiar, [w:] Antropologia kultury, s. 163-181. Eliade, M. (2003) Czas święty i mity, [w:] Antropologia kultury, s. 105-115. Zmierzyć opinię. Czyli, świadomość społeczna i opinia publiczna Sztompka, P. (2004) Socjologia, Znak Kraków, rozdz. 12 Sułek, A. (1996) Socjologia a badania opinii publicznej, Przegląd socjologiczny, t. 65, s. 39-56 Nowotny, S. (2000) Opinia publiczna, [w:] Encyklopedia socjologii, t.3, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 16-22. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Na początku było Polis. Czyli, co o społeczeństwie myśleli Grecy? Z okularem socjologicznym na nosie. Czyli, nauka patrzenia na świat Vocabularium. Czyli, kanoniczne pojęcia socjologiczne Świat jest teatrem. Czyli, interakcjonizm symboliczny Co nas wyróżnia? Czyli, prestiż i stratyfikacja społeczna W rodzinie siła. Czyli, podstawowa instytucja społeczna DNA i pamięć społeczeństwa. Czyli, socjologia kultury Kto nami rządzi? Czyli, socjologia władzy Ojczyznę kochać, trzeba i szanować? Czyli, różnica między patriotyzmem a nacjonalizmem Matka socjologii. Czyli, filozofia Siostra socjologii. Czyli, antropologia Zmierzyć opinię. Czyli, świadomość społeczna i opinia publiczna |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstu źródłowego, referat oraz dyskusja w grupie |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności, przygotowanie referatu oraz esej końcowy |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Marcin Darmas |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.