Historia Polski po 1945 r. [3104-L3H20PL2]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia Polski po 1945 r. [3104-L3H20PL2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marcin Zaremba |
Literatura: |
Literatura zalecana do zaliczenia przedmiotu: Andrzej Paczkowski, Pół wieku dziejów Polski 1939 – 1989, minimum str. 289 – 391; Jerzy Eisler, Polski rok 1968, Piotr Osęka, Marzec’68. |
Zakres tematów: |
Nasze studia i rozmowy będą poświęcone wydarzeniom Marca ’68. Spojrzymy na nie pod różnym kontem, będzie nas interesowała: kampania antysemicka i antyinteligencka. Jeśli chodzi o genezę, cofniemy się do roku 1963. Będziemy czytać m.in. wykład Leszka Kołakowskiego, wygłoszony w sali nr 17 IH UW w październiku 1966 roku. Spróbujemy zrozumieć co się wydarzyło i dlaczego. Wszystko to w oparciu o zróżnicowaną paletę źródeł i opracowań. Rewolta studencka w marcu 1968 r. oraz towarzysząca im kampania antysemicka i antyinteligencka to jedne z najważniejszych wydarzeń w powojennej historii Polski. Miały wpływ na delegitymizację wśród polskiej inteligencji i młodzieży rządów Władysława Gomułki, ich konsekwencją była emigracja tysięcy polskich Żydów. Co tak naprawdę się stało? I jakie były korzenie tych wydarzeń? – odpowiedzi na te pytania ciągle budzą spory i dyskusje. Podczas zajęć prześledzimy najważniejsze mechanizmy systemu komunistycznego, zastanowimy się nad mentalnością Władysława Gomułki i idiosynkrazjami Zenona Kliszki. Marzec ’68 został poprzedzony wstrząsami zapowiadającymi: Listem 34, obchodami Milenium Chrztu Polski, wojną sześciodniową. „Pójdziemy” do teatru Narodowego, by prześledzić spektakl Kazimierza Dejmka. Spróbujemy odpowiedzieć, czemu służyła kampania antysemicka i co to dziś znaczy dla historii Polski. Na pierwszych zajęciach będziemy rozmawiać o Władysławie Gomułce. Źródło: Referat Władysława Gomułki na XIII Plenum (skan), Opracowanie: Robert Spałek, Pragmatyk orbitujący. Zawodowy i prywatny portret charakterologiczny Władysława Gomułki, w: Yesterday. Studia z historii najnowszej, red. J. Olaszek, A. Dudek, Ł. Kamiński, K. Kosiński i inni, Warszawa 2017. Kolejne dwa zajęcia będą poświęcone sytuacji gospodarczej lat 60. i Listowi 34. Skany i literatura będą przekazywane sukcesywnie. Wymagania wstępne (w tym formalne): Student powinien mieć wstępną wiedzę na temat systemu komunistycznego w Polsce. Efekty kształcenia: Umiejętności: uczestnicy zajęć będę wdrażani do historii rozumiejącej, wielowątkowego, pogłębionego interpretowania rzeczywistości historycznej. Kompetencje: dobra znajomość historii drugiej połowy lat 60. w Polsce. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstu źródłowego,, dyskusja w grupie, wprowadzające, krótkie referaty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywna obecność na zajęciach |
Uwagi: |
dr hab. Marcin Zaremba - Marzec ’68. Geneza, przebieg, interpretacje |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.