Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia Polski po 1945 r. 3104-L3H20PL2
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia Polski po 1945 r. 3104-L3H20PL2
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (jeszcze nie rozpoczęty)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 2
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-02-20 13:15 : 14:45 sala 2
Budynek Pomuzealny
2020-02-27 13:15 : 14:45 sala 2
Budynek Pomuzealny
2020-03-05 13:15 : 14:45 sala 2
Budynek Pomuzealny
2020-03-12 13:15 : 14:45 sala 2
Budynek Pomuzealny
2020-03-19 13:15 : 14:45 sala 2
Budynek Pomuzealny
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marcin Zaremba
Literatura:

Literatura zalecana do zaliczenia przedmiotu:

Andrzej Paczkowski, Pół wieku dziejów Polski 1939 – 1989, minimum str. 289 – 391; Jerzy Eisler, Polski rok 1968, Piotr Osęka, Marzec’68.

Zakres tematów:

Nasze studia i rozmowy będą poświęcone wydarzeniom Marca ’68. Spojrzymy na nie pod różnym kontem, będzie nas interesowała: kampania antysemicka i antyinteligencka. Jeśli chodzi o genezę, cofniemy się do roku 1963. Będziemy czytać m.in. wykład Leszka Kołakowskiego, wygłoszony w sali nr 17 IH UW w październiku 1966 roku. Spróbujemy zrozumieć co się wydarzyło i dlaczego. Wszystko to w oparciu o zróżnicowaną paletę źródeł i opracowań.

Rewolta studencka w marcu 1968 r. oraz towarzysząca im kampania antysemicka i antyinteligencka to jedne z najważniejszych wydarzeń w powojennej historii Polski. Miały wpływ na delegitymizację wśród polskiej inteligencji i młodzieży rządów Władysława Gomułki, ich konsekwencją była emigracja tysięcy polskich Żydów. Co tak naprawdę się stało? I jakie były korzenie tych wydarzeń? – odpowiedzi na te pytania ciągle budzą spory i dyskusje. Podczas zajęć prześledzimy najważniejsze mechanizmy systemu komunistycznego, zastanowimy się nad mentalnością Władysława Gomułki i idiosynkrazjami Zenona Kliszki. Marzec ’68 został poprzedzony wstrząsami zapowiadającymi: Listem 34, obchodami Milenium Chrztu Polski, wojną sześciodniową. „Pójdziemy” do teatru Narodowego, by prześledzić spektakl Kazimierza Dejmka. Spróbujemy odpowiedzieć, czemu służyła kampania antysemicka i co to dziś znaczy dla historii Polski.

Na pierwszych zajęciach będziemy rozmawiać o Władysławie Gomułce.

Źródło: Referat Władysława Gomułki na XIII Plenum (skan), Opracowanie: Robert Spałek, Pragmatyk orbitujący. Zawodowy i prywatny portret charakterologiczny Władysława Gomułki, w: Yesterday. Studia z historii najnowszej, red. J. Olaszek, A. Dudek, Ł. Kamiński, K. Kosiński i inni, Warszawa 2017.

Kolejne dwa zajęcia będą poświęcone sytuacji gospodarczej lat 60. i Listowi 34. Skany i literatura będą przekazywane sukcesywnie.

Wymagania wstępne (w tym formalne): Student powinien mieć wstępną wiedzę na temat systemu komunistycznego w Polsce.

Efekty kształcenia:

Umiejętności: uczestnicy zajęć będę wdrażani do historii rozumiejącej, wielowątkowego, pogłębionego interpretowania rzeczywistości historycznej.

Kompetencje: dobra znajomość historii drugiej połowy lat 60. w Polsce.

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu źródłowego,, dyskusja w grupie, wprowadzające, krótkie referaty.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywna obecność na zajęciach

Uwagi:

dr hab. Marcin Zaremba - Marzec ’68. Geneza, przebieg, interpretacje

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.