Dydaktyka WOS w szkołach ponadpodstawowych (Specjalizacja nauczycielska, studia II stopnia, program od 2017) [3104-M2SN17-D/WOS]
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka WOS w szkołach ponadpodstawowych (Specjalizacja nauczycielska, studia II stopnia, program od 2017) [3104-M2SN17-D/WOS] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Barbara Wagner |
Literatura: |
Aktualnie obowiązujące środki dydaktyczne, zwłaszcza podręczniki szkolne. Materiały internetowe, zwłaszcza dotyczące egzaminu materialnego. „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o społeczeństwie” numery z lat 2016 – 2020. Najnowsze artykuły z prasy, fragmenty opracowań z zakresu socjologii, ekonomii, politologii – uzupełniające, zmieniające i aktualizujące treść podręczników. |
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 - 4 Wyzwania dla edukacji. Aktualnie obowiązujące pomoce dydaktyczne do wiedzy o społeczeństwie. Porównanie treści podręczników szkolnych. Zagadnienia uzupełniające treści podręczników. Wyszukiwanie źródeł do analizy – możliwej bazy egzaminy zewnętrznego. Różnice pomiędzy poziomem szkoły podstawowej a szkoły średniej, specyfika pracy w liceum. Literatura: Aktualnie obowiązujące podręczniki wiedzy o społeczeństwie. Wybrane materiały (artykuły i ikonografia) z dzienników i czasopism oraz Internetu – jako lektura do prezentacji lekcji i próbnych wykładów (lekcji) studenckich. Zajęcia 5 - 6 Newralgiczne kwestie społeczne ukazujące współczesność. Symulacja lekcji na wybrany temat. Oto możliwe tematy: a. Masz prawo do życia w czystym środowisku - ludzie i organizacje pozarządowe w obronie praw człowieka b. Działalność człowieka w środowisku zgodnie z zasadami demokracji i zrównoważonego rozwoju c. Między dwoma biegunami - zróżnicowanie społeczno-gospodarcze współczesnego świata Literatura: Artykuły z prasy codziennej, czasopism, Internetu. Zajęcia 6 -7. Specyfika edukacji obywatelskiej. Różnice pomiędzy wiedzą o społeczeństwie a edukacją obywatelską. Doświadczenia KOSS, ich wpływ/brak wpływu na współczesny kształt dydaktyki tego przedmiotu. Literatura: Lekcje on linie www.ceo.org.pl/pl/koss/online/lekcje-onlinie Ćwiczenia z tej samej strony internetowej Centrum Edukacji Obywatelskiej np. Węzeł gordyjski; z koroną czy bez korony?; Poetą się rodzi, mówcą się staje. Wybrane fragment podręczników wiedzy o społeczeństwie i edukacji obywatelskiej ( z lat 2015 - 2020). Zajęcia 8 - 10 Budowa lekcji wiedzy o społeczeństwie. Przydatność szkolnych lekcji dla maturzysty. Samokształcenie i indywidualna praca w procesie przygotowania do matury. Prezentacje wybranych lekcji przez studentów. Referaty studentów. Literatura Wybrane fragment podręczników wiedzy o społeczeństwie i edukacji obywatelskiej (z lat 2015 - 2020). Inne pomoce dydaktyczne np. wszelkie syntezy i słowniki wydawane w ostatnich latach. Zajęcia 11- 12 Zainteresowania współczesnej dydaktyki wiedzy o społeczeństwie. Związek treści programów szkolnych a aktualną wiedzą naukową z zakresu socjologii, ekonomii, polityki, polityki historycznej, psychologii społecznej. Wybrane artykuły z prasy codziennej i periodyków. Zajęcia 13 – 14. Egzamin zewnętrzny z wiedzy o społeczeństwie. Specyfika egzaminu maturalnego. Arkusz egzaminacyjny maturalny z 2019 roku. Zajęcia 15 Podsumowanie wiadomości z całego semestru. |
Metody dydaktyczne: |
Referaty i prezentacje studenckie, symulacje lekcji prowadzonych różnymi metodami. Symulacje lekcji wykonane przez studentów w oparciu o dostarczone materiały. Krótki wykład prowadzącego; dyskusja; analiza tekstów źródłowych (głównie obowiązujących programów i podręczników, propozycji dydaktycznych, materiałów do nauczania); praca w grupach. W zależności od potrzeb zajęcia mogą mieć układ zmodyfikowany w stosunku do przedstawionego wyżej podziału na jednostki ćwiczeniowe, np. mogą składać się z prezentacji studenckiej, a w drugiej części z problematyki dydaktycznej i kwestii teoretycznych. Czynnikiem wpływającym na zmiany i modernizację tematów przewidzianych w konspekcie oraz na dobór strategii metodycznej, będą zainteresowania studentów. Uwzględniane będą indywidualne zaciekawienia poszczególnych członków grupy studenckiej. W ciągu całego semestru planowane są zajęcia „w terenie”, ale są one uzależnione od możliwości organizacyjnych. |
Uwagi: |
prof. dr hab. Barbara Wagner |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.