Procesy integracyjne w Europie [4003-111PIE]
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Procesy integracyjne w Europie [4003-111PIE] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jadwiga Nadolska | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
K.A. Wojtaszczyk (red.) Integracja europejska, Warszawa 2006. J. Czaputowicz, Teorie integracji europejskiej, Warszawa 2018. P.J. Borkowski, Polityczne teorie integracji międzynarodowej, Warszawa 2007. J. Ruszkowski, Wstęp do studiów europejskich, Warszawa 2007. K. Popowicz, Rozwój podstaw prawnych Unii Europejskiej, Warszawa 2010. J. Łukaszewski, Cel Europa. Dziewięć esejów o budowniczych jedności europejskiej, Warszawa 2002. K. Popowicz, Dynamika integracji europejskiej, Warszawa 2004. K. Łastawski, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2006. J. Barcz (red.), Pięć lat członkostwa Polski w UE. Zagadnienia polityczno-ustrojowe, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2009. K.A.Wojtaszczyk (red.), Prawno-ustrojowy wymiar ratyfikacji traktatów wspólnotowych, ASPRA- JR, Warszawa 2007. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- Pojęcie integracji. Teorie i podejścia teoretyczne. Federalizm w dyskursie nad kształtem integracji europejskiej. Funkcjonalizm i neofunkcjonalizm, teorie międzyrządowe, instytucjonalizm. - Myśl i praktyka jednoczenia i integrowania Europy w dwudziestoleciu międzywojennym. Koncepcja Paneuropy. Europejska Unia Federalna. - Pierwsze instytucje integracji europejskiej po II wojnie światowej Powstanie Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali Powstanie Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej Powstanie Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej Skutki wprowadzenia Traktatów Rzymskich - Projekty integracji na płaszczyźnie militarnej i politycznej państw zachodnioeuropejskich. Plany utworzenia Europejskiej Wspólnoty Obronnej i Europejskiej Wspólnoty Politycznej. Problem remilitaryzacji RFN a plany utworzenia armii europejskiej. - Dyskurs o integracji europejskiej w latach 60. XX w. Interes narodowy w procesie integracji europejskiej – Francja gen. Ch. de Gaulle’a, Republika Federalna Niemiec K. Adenauera. Nowe inicjatywy rozwoju politycznego – plan Foucheta. - Horyzontalny wymiar procesu integracji. Rozszerzenie Wspólnot Europejskich na północ w latach 70. XX wieku. Rozszerzenie Wspólnot Europejskich na południe w latach 80. XX wieku. Rozszerzenie UE o państwa EFTA w latach 90. XX wieku. Rozszerzenie UE na wschód (dokończenie jednoczenia Europy). Wertykalny wymiar procesu integracji Kryzys lat 80. XX w. – „euroskleroza”. Jednolity Akt Europejski z 1986r. Integracja w kierunku utworzenia Unii Europejskiej – dyskusja wokół Traktatu z Maastricht. - Dyskusja i prace nad Traktatem Lizbońskim Prace nad Traktatem Reformującym (Traktat z Amsterdamu i Traktat z Nicei). Kontrowersje wokół Traktatu Konstytucyjnego/ Traktatu Lizbońskiego. Ratyfikacja Traktatu Lizbońskiego. Polska a Traktat Lizboński. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności. Student ma prawo do maksymalnie dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Każda kolejna nieobecność powoduje konieczność zaliczenia opuszczonych zajęć w trakcie indywidualnej rozmowy z prowadzącym przedmiot na dyżurze. Osoby nieobecne na ponad połowie zajęć nie będą klasyfikowane. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, referat w formie prezentacji multimedialnej przygotowany we współpracy z osobą z grupy zajęciowej, realizowane indywidualnie domowe zadania pisemne, zadania do indywidualnej i grupowej realizacji w trakcie zajęć, kolokwium sprawdzające zdobytą na zajęciach wiedzę). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.