Semiotyka logiczna - MISH [3501-MISH-SL]
Rok akademicki 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Semiotyka logiczna - MISH [3501-MISH-SL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Filip Kawczyński | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w podstawowe narzędzia warsztatu myślowego humanisty. Pierwszy semestr poświęcony będzie wprowadzeniu podstaw klasycznej logiki formalnej, w tym: elementów klasycznego rachunku zdań (definicje spójników logicznych, pojęcie tautologii, prawa logiki a prawa myślenia, wynikanie, dedukcja); elementów klasycznego rachunku kwantyfikatorów (język KRP a założenia metafizyczne o strukturze świata); podstaw teorii mnogości (działania na zbiorach, stosunki zakresowe między zbiorami, pojęcie relacji, własności relacji; intuicyjne pojęcie zbioru i alternatywne teorie zbiorów; zagadnienie typizacji, klasyfikacji i porządku). W drugim semestrze omówione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu semiotyki logicznej i metodologii ogólnej. Będą to: funkcje semiotyczne nazw (desygnowanie, denotowanie, rodzaje nazw, relacje pomiędzy nazwami, konotowanie, supozycje), pytań (pojęcie pytania, struktura pytań, rodzaje pytań, zawartość poznawcza pytania) oraz imperatywów (struktura imperatywów, preskrypcje i instrukcje, założenia imperatywów), anomalie semiotyczne (defekty syntaktyczne i semantyczne, interpretacja wypowiedzi), a także zarys teorii definicji, klasyfikacji i typologii oraz dyskusji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Po pierwszym i po drugim semestrze przewidywane jest kolokwium zaliczeniowe sprawdzające stopień opanowania przerobionego na zajęciach materiału (zadania sprawdzające umiejętność posługiwania się przyswojonymi narzędziami logicznymi oraz pytania sprawdzające wiedzę na temat wybranych pojęć teoretycznych). Każde z obu kolokwiów ma wagę 40% (łącznie 80%). 20% oceny całkowitej uzależnione jest od aktywności na zajęciach, wykazującej należyte opanowanie kompetencji społecznych. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.