Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt naukowy 1 [3005-KU6PROJEKTN] Rok akademicki 2020/21
Projekt badawczy, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Projekt naukowy 1 [3005-KU6PROJEKTN]
Zajęcia: Rok akademicki 2020/21 [2020] (zakończony)
Projekt badawczy [PRO-BAD], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Sylwia Siedlecka
Literatura:

1. Cyrk w świecie widowisk, red. G. Kondrasiuk, Lublin 2017.

2. Cirkus pictus: zázračná krása a ubohá existence : výtvarné umění a literatura 1800-1950, red. T. Winter, Praha 2017.

3. B. Assael, The Circus and Victorian Society, University of Virginia Press 2005.

4. D. Kałwa, Kozetka historyka: oral history w badaniach życia prywatnego, w: Rodzina – prywatność – intymność. Dzieje rodziny polskiej w kontekście europejskim, red. D. Kałwa, A. Walaszek, A. Żarnowska, Warszawa 2006, s. 181-191.

5. M. Kierzkowski, Jakiej historii potrzebuje Europa Środkowo-Wschodnia?

Szanse historii mówionej, "Porównania" nr 7/2010, s. 48–56.

6. P. Filipkowski, Historia mówiona jako historia faktyczna, albo jak "odantropologizować" opowieści o przeszłości?, "Rocznik Antropologii Historii", tom V, nr 1 (8), 2015, s. 1–18.

7. P. Filipkowski, Historia mówiona jako historia ratownicza: doświadczenie, opowieść, egzystencja, "Teksty Drugie" nr 5/2014, s. 27–46.

Zakres tematów:

Celem projektu realizowanego we współpracy z Ośrodkiem Karta i Domem Spotkań z Historią w Warszawie jest przygotowanie, realizacja, a następnie popularyzacja wyników projektu z zakresu tzw. historii mówionej (oral history).

Tematem wiodącym będą historie rodzin cyrkowych w Europie Środkowo-Wschodniej od 1945 roku do czasów współczesnych. Wywiady z przedstawicielami społeczności cyrkowych kilku pokoleń pozwolą na prześledzenie przemian zarówno w obrębie praktyk widowisk (cyrk zwierzęcy, egzotyzacja, ekspozycja "dziwów natury"), jak i szeroko rozumianego życia cyrkowego, przez stulecia związanego z nomadycznym sposobem życia, rodzinnym modelem uprawiania zawodu, strategii rozumienia "dziedzictwa" w obrębie cyrkowych tradycji.

W trakcie pierwszego roku projektu przewidywane jest wypracowanie w grupie wspólnego harmonogramu, celów i założeń badawczych oraz teoretyczne przygotowanie do praktycznej części projektu, m.in.:

-określenie miejsca cyrku w świecie widowisk

-wykład kustosza muzeum sztuki cyrkowej w Julinku (lub zależnie od sytuacji epidemicznej wyjazd do muzeum w Julinku) o źródłach, historii i językach widowisk cyrkowych

-warsztaty przygotowujące do przeprowadzenia wywiadu oral history, realizowane we współpracy z ośrodkiem Karta

- możliwość uczestnictwa (zależnie od sytuacji epidemicznej w kraju) w spektaklu tzw. nowego cyrku w Instytucie Teatralnym w Warszawie (październik 2020)

Drugi rok zajęć będzie już związany z praktyczną realizacją projektu, czyli pracą terenową, w trakcie której uczestnicy, w grupach lub indywidualnie, przeprowadzą (w ustalonej wcześniej formie) wywiady ze świadkami historii, a następnie dokonają opracowania i dokumentacji uzyskanego materiału. Efektem końcowym będzie prezentacja i popularyzacja wyników projektu (etap realizowany we współpracy z Domem Spotkań z Historią).

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupie, wykład, warsztat, wywiad terenowy, dokumentacja, archiwizacja, popularyzacja wyników projektu.

Zajęcia zdalne odbywają się synchronicznie z wykorzystaniem narzędzi z pakietu G Suite.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci i studentki będą oceniani na bieżąco z realizacji poszczególnych zadań w danym roku akademickim oraz dwukrotnie uzyskają ocenę etapową - po pierwszym i po drugim roku trwania projektu naukowego.

Na ocenę po pierwszym roku składać się będzie: uczestnictwo w spotkaniach roboczych oraz bieżące przygotowanie (jeśli na dane spotkanie jest przewidziane zadanie lub lektura).

Na drugim roku, uwzględniając wcześniejsze zaangażowanie w projekt, możliwa jest trzystopniowa skala ocen, zależnie od wkładu pracy uczestnika:

dst (3) udział w spotkaniach, przygotowanie do zajęć, praca terenowa (realizacja wywiadu)

db (4) dodatkowo: opracowanie i dokumentacja wywiadu

bdb (5) dodatkowo: końcowa prezentacja wyników pracy/zaangażowanie w działania popularyzujące wyniki badań

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)