Dydaktyka historii w programie rozszerzonym szkoły ponadpodstawowej (Specjalizacja nauczycielska, studia II stopnia, program od 2017) [3104-M2SN17-DHPR]
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka historii w programie rozszerzonym szkoły ponadpodstawowej (Specjalizacja nauczycielska, studia II stopnia, program od 2017) [3104-M2SN17-DHPR] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Piotr Kroll |
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 Omówienia sylabusa zajęć oraz metod i kryteriów oceniania. Uwagi studentów do sylabusa i propozycje jego zmiany. Analiza egzaminu maturalnego – zakres wiadomości i umiejętności sprawdzanych na tym egzaminie. Zasady oceniania odpowiedzi w arkuszu maturalnym. - analiza zapisów w „Informatorze o egzaminie maturalnym”. Czego i jak powinniśmy uczyć w programie rozszerzonym szkoły ponadpodstawowej? https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Historia.pdf (strony 1-14) Zajęcia 2 Analiza i omówienie arkuszy maturalnych. - rodzaje zadań i pytań - co sprawdzają zadania zamieszone w arkuszu maturalnym - jakimi umiejętnościami powinien charakteryzować się przyszły maturzysta? - na jakie elementy wiedz i umiejętności powinien zwracać uwagę nauczyciel? (analiza arkusza z 2018 roku) http://doklasy.pl/matura-2018/#more-1209 (CKE - analiza arkusza z 2019 roku) https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2019/sprawozdanie/Sprawozdanie%202019%20-%20Historia.pdf (CKE – analiza arkusza z 2018 roku) https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2018/sprawozdanie/Sprawozdanie%202018%20-%20Historia.pdf Zajęcia 3 Planowanie pracy zgodnie z podstawą programową dla klas z maturą z historii (i dla klas, w których tylko część uczniów zdaje egzamin maturalny z historii) Lektura: - Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla 4-letniego liceum ogólnokształcącego (2018 rok) Zajęcia 4 Planowanie lekcji w klasach z historią rozszerzoną. Omówienie przykładowych scenariuszy lekcji przygotowanych przez uczestników zajęć (praca w grupach na dokumencie Google’a). Zajęcia 5 Doskonalenie i ćwiczenie umiejętności związanych z chronologią i poruszaniem się w przestrzeni historycznej. Zajęcia 6-7 Doskonalenie i ćwiczenie umiejętności związanych z analizą i interpretacją historyczną: - teksty źródłowe - ikonografia - satyra i karykatura Zajęcia 8-10 Jak nauczyć uczniów pisania wypracowań (klasowych i maturalnych) Zajęcia 11-13 Hospitacje lekcji w klasach z programem rozszerzonym i ich omówienie. Informacja na temat matury międzynarodowej. Podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Praca w grupie, metoda projektów, praca samodzielna, praca pod kierunkiem, pogadanka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć studenci będą mieli do wykonania zadania i prace, które będą podlegać ocenie prowadzącego i ocenie uczestników. Kryteria oceniania zostaną podane podczas zajęć, przed zadaniem pracy. Ocena wykonanej pracy/zadania (indywidualnej i grupowej) będzie oceną opisową, opartą o przedstawione wcześniej kryteria. Będzie możliwość poprawy pracy/zadania, aż do momentu osiągnięcia założonego przez prowadzącego celu. Ocena końcowa z zajęć jest oceną sumującą, na którą składać się będą: - samoocena studenta (propozycja) uargumentowana dwoma argumentami - ocena prowadzącego poparta dwoma argumentami - pozostałe składniki oceny końcowej z zajęć zostaną ustalone wspólnie z uczestnikami na pierwszych zajęciach. |
Uwagi: |
dr Piotr Kroll |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.