Psychologia [2500-ZNP-ROM-4]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia [2500-ZNP-ROM-4] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Alicja Niedźwiecka | ||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie. Jaki nauczyciel ma szansę odnieść sukces w współczesnej szkole? (1) Szkoła jako system, ukryty program szkoły, oczekiwania Nauczycieli Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35-50). Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW. Kolber, M. (2014). Zastosowanie psychologii pozytywnej w edukacji. Przegląd Pedagogiczny, 2, 156-165. 2. Jaki nauczyciel ma szansę odnieść sukces w współczesnej szkole? (2) Bezradność intelektualna, rola Nauczyciela i dylematy z nią związane, zjawisko wypalenia zawodowego Marten, Z. (2007). Stres w pracy nauczyciela. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas. Muchacka-Cymerman, A., Tomaszek, K. (2017). Syndrom wypalenia w zawodzie nauczyciela i w roli ucznia. Przegląd literaturowy. Forum Oświatowe, 30(2), 95–115. Pobrano z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/526 Stefańska-Klar, R. Psychologiczne aspekty pracy nauczyciela. [W:] A. Górniok-Naglik (red.): Rekomendacje w zakresie teoretycznego przygotowania studentów do wykonywania zawodu nauczyciela. Bielsko-Biała. 3. Co to znaczy, że Uczeń jest aktywnym podmiotem uczenia się? (1) Uczenie się w ujęciu koncepcji poznawczych, konstruktywistyczne ujęcie uczenia się, perspektywa socjokulturowa, wiedza deklaratywna i proceduralna, strategie poznawcze i metapoznawcze Filipiak, E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. [W:] Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 17–-4). Red. E. Filipiak. Bydgoszcz: Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego. Maciąg, J. (2018). Konstruktywistyczna perspektywa wspierania dziecka w procesie uczenia się. Konteksty Pedagogiczne, 10(1), 25-36. 4. Co to znaczy, że Uczeń jest aktywnym podmiotem uczenia się? (2) Pamięć, uwaga, funkcje wykonawcze Brzezińska, A. I., Nowotnik, A. (2012). Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Edukacja, 1(117), 61-73. 5. Co Nauczyciel powinien wiedzieć o rozwoju psychicznym? (1) Okresy kryzysowe w rozwoju dziecka Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. W: D. Doliński, J. Strelau, Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2 (str. 122-133). Gdańsk: GWP. Siegel, D. J. (2016). Burza w mózgu nastolatka. Potencjał okresu dorastania. Podkowa Leśna: MiND. Dążenie do nagrody: impulsywność, podatność na uzależnienia, hiperracjonalność (s.63-68). Przebudowa mózgu: przycinanie i mielinizacja (s. 75-78 i 82-85). 6. Co Nauczyciel powinien wiedzieć o rozwoju psychicznym? (2) Rozwój poznawczy, teoria Piageta, rozwój pojęć; różnice indywidualne: styl poznawczy, styl działania Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdział 6. 7. Co Nauczyciel powinien wiedzieć o rozwoju psychicznym? (3) Rozwój osobowości Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: WUJ. Str. 138-165) Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Str. 183-189. 8. Czy wszyscy uczniowie są tacy sami? Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych; zachowania problemowe Półtorak, M. (2016). Wybrane uwarunkowania trudności i niepowodzeń w nauce w opiniach uczniów i nauczycieli. Konteksty Pedagogiczne, 7(2), 97-110. Borkowska, A. (2006). ADHD - Zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi. W: A. Borkowska, Ł. Domańska (red.) Neuropsychologia kliniczna dziecka – wybrane zagadnienia (s. 177-196). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rybakowski, F., Białek, A., Chojnicka, I., Dziechciarz, P., Horvath, A., Janas-Kozik, M., Sykut-Cegielska, J. (2014). Zaburzenia ze spektrum autyzmu-epidemiologia, objawy, współzachorowalność i rozpoznawanie. Psychiatria Polska, 48(4), 653-355. Wolańczyk, T., Komender, J. (2013). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PWL. Rozdział 15. 9. Czy klasa jest grupą społeczną? Grupa społeczna: jej cele, struktura, role; socjometria; style kierowania klasą: skutki doraźne i trwałe Cichocki, A. (2009). Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej [W:] J. Izdebska, J. Szymanowska (red.). Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa (s. 351-367). Białystok: Trans Humana. Jaskulska S., Poleszak W. (2015). Wykluczenie rówieśnicze. [W:] J. Pyżalski (red. ), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 155-175). Łódź: The Q Studio. Paszkiewicz, A. (2013). Pozycja ucznia w grupie rówieśniczej. Scientific Bulletin of Chełm-Section of Pedagogy, 1, 159-167. 10. Jak przebiega proces porozumiewania się w sytuacjach szkolnych? Komunikacja werbalna i niewerbalna, defensywna i podtrzymująca, znaczenie zgodności i spójności; aktywne słuchanie; źródła zakłóceń i barier w procesie komunikowania się; klimat emocjonalny Bąk, O. (2011). Informacje zwrotne przekazywane przez nauczycieli w percepcji uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Psychologia Rozwojowa, 16(2), 67-82. Węgrzyn-Białogłowicz, K. (2017). Psychologiczne uwarunkowania relacji nauczyciel–uczeń. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 103-116. 11. Jak Nauczyciel poznaje Ucznia? (1) Rola spostrzegania interpersonalnego, deformacje w spostrzeganiu; atrakcyjność interpersonalna i autoprezentacja Seul, S. (2001). Poznawanie ucznia i interakcja z nim. Psychological Review, 108(4), 814-834. Trusz, S. (2011). Rozwój poznawczo-społeczny dziecka w świetle oczekiwań interpersonalnych rodziców i nauczycieli. Psychologia Rozwojowa, 16(2), 21-32. Turska, D. (2018). Efekt oczekiwań interpersonalnych w edukacji. Implikacje dla nauczycieli. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 31(3), 121-132. 12. Jak Nauczyciel poznaje Ucznia? (2) Stereotypy i uprzedzenia, oczekiwania i samospełniająca się przepowiednia Bilewicz, M. (2006). Kiedy kontakt osłabia uprzedzenia? Kategoryzacje społeczne i temporalne jako warunki skuteczności kontaktu międzygrupowego. Psychologia społeczna, 1(2), 164-175. Ścigaj, P. (2017). Psychologiczne podstawy konfliktów społecznych: wokół dyspozycyjnych i sytuacyjnych mechanizmów wrogości i uprzedzeń. Wrocławskie Studia Politologiczne, 22, 108-134. 13. Czy Nauczyciel może wpływać na motywację uczniów do uczenia się? Edytuj nazwę tematu Rodzaje i funkcje motywacji, teoria Maslowa, teoria atrybucji, koncepcja Dweck Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Str. 473-483. Młodzianowska, P., Olszyńska, P. (2019). Potrzeby młodych osób w świetle wybranych teorii motywowania. Akademia Zarządzania, 3(1), 106-118. 14. Jak nawiązać satysfakcjonująca współpracę z psychologiem szkolnym (i z psychologiem z poradni) oraz z rodzicami? Frąckowiak, T. (2016). Rola i zadania psychologa szkolnego. Relacje. Studia z nauk społecznych, 1, 37-49. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia odbywają się online, synchronicznie w poniedziałki o godz. 11.30 na platformie Kampus https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=2472 Podczas zajęć Studenci będą wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia indywidualnie oraz w grupach, będziemy prowadzić dydkusje w odniesienu od tekstów oraz rozważać praktyczne aspekty dyskutowanych zagadnień. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia 1. Obecność podczas spotkań online. Dozwolone 2 nieobecności. Każda kolejna nieobecność oznacza niezaliczenie zajęć. 2. Wykonanie wszystkich ćwiczeń online. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.