Teoretyczne problemy analizy źródeł historycznych [2900-MK3-TPAZH]
Semestr letni 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne problemy analizy źródeł historycznych [2900-MK3-TPAZH] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Kuligowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura znajdzie się na platformie Kampus. Zostanie umieszczona w poszczególnych modułach zajęciowych. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia będą obejmowały następujące tematy: 1. Kontrowersje wokół źródła historycznego. Metodolodzy historii, historycy i kto jeszcze? 2. Najwcześniejsze polskie teorie źródła na początku nauki historycznej. Zagadnienia: przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu metodyki historycznej: pojęcie historii, rozróżnienie między metodyką a metodologią historii, od kiedy mówimy o historii jako nauce, czym jest propedeutyka i historyka, analiza tekstów J. Lelewela i L. Janowskiego, kontekst niemiecki i szkoła z Getyngi. 3. Teoria źródła historyków niemieckich i francuskich na przełomie XIX i XX wieku. Zagadnienia: etapy pracy historyka, metoda historyczna, dyskusja wokół naukowości historii, czym jest tzw. historia „moralna” u Droysena, analiza wskazanych fragmentów książki Droysena oraz Langlois i Segniobos. 4. Przedmarksistowskie koncepcje źródeł historycznych w Polsce w XX w. Zagadnienia: analiza i porównanie wybranych fragmentów prac M. Handelsmana, S. Kościałkowskiego i W. Konopczyńskiego. 5. Próba nowej interpretacji teorii źródła G. Labudy. Zagadnienia: Pojęcie źródła w ujęciu G. Labudy, podział źródeł w ujęciu G. Labudy, „novum” w propozycji G. Labudy w odniesieniu do wcześniejszych koncepcji źródła historycznego. 6. Pozytywizm w historiografii – pojęcie worek czy realny zarzut? Zagadnienia: pojęcie pozytywizmu w filozofii Comte’a, pozytywizm w historii – próba ujęcia definicyjnego. 7. Czym jest tzw. koncepcja źródłoznawcza Brygidy Kuerbis? Zagadnienia: pojęcie źródła B. Kuerbis na tle dotychczasowych koncepcji, czym dla B. Kuerbis jest tzw. metoda źródłoznawcza, na czym polega pojęcie źródłoznawstwa wg B. Kuerbis. 8. Zwrot narratywistyczny – koncepcje Haydena White’a Zagadnienia: pojęcie rekonstrukcji historycznej, pojęcie historiografii w ujęciu White’a, whiteowskie pojęcie fikcji w historii, narracja historyczna u White’a, źródło historyczne a prawda historyczna u White’a. 9. Nowe spojrzenie na refleksję źródłoznawczą – źródło jako „alibi” historyka. Zagadnienia: pojęcie źródła historycznego w ujęciu W. Wrzoska, pojęcie źródła jako alibi w kontekście narracji historycznej. 10. Czy etyka dotyczy historii i źródła historycznego? 11. Sprawczość rzeczy. Zagadnienia: czym jest historia nieantropocentryczna, czy rzeczy mogą być sprawcze? 12. Zwrot forensyczny – czym (i czy) jest? 13. Carceralia - "nowe" źródła do historii XX w.? Zagadnienia: czym jest epigrafika historyczna i na ile przydaje się do badania zagadnień z XX w.? co się składa na nauki pomocnicze historii XX w. i czy można je w ogóle wyodrębnić? Prowadzący zastrzega sobie możliwość zmian w sylabusie, w tym co do kolejności zajęć oraz w zakresie literatury. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja ze studentami na temat zadanych wcześniej tekstów źródłowych; elementy wykładu w celu wyjaśnienia bądź uzupełnienia trudniejszych merytorycznie kwestii. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Aleksandra Kuligowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.