Elementy kultury Renesansu i Baroku [3006-EKRB-SR]
Rok akademicki 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Elementy kultury Renesansu i Baroku [3006-EKRB-SR] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 6 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Bartłomiej Czarski, Włodzimierz Olszaniec |
Literatura: |
renesans Andrzej Borowski, Renesans, Kraków 2002, s. 5–152. Peter Burke, Renesans, Kraków 2009 Eugenio Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1993 Janusz Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002, s. 57–137 Ponadto jedna pozycja bibliograficzna zaproponowana przez studenta (monografia zagadnienia lub postaci renesansu) Jerzy Axer, "Latinitas" jako składnik polskiej tożsamości kulturowej, w: Tradycje antyczne w kulturze europejskiej - perspektywa polska, Warszawa 1995. "Eseje i studia", t. 1. Jerzy Axer, "Latinitas" w historii i pamięci historycznej Europy Środkowo-Wschodniej. Paradoksy ciągłości i nieciągłości, w: Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, pod red. M. Bobrownickiej, Kraków 1996. Jan Budzyński, Horacjanizm w liryce polsko-łacińskiej renesansu i baroku, Wrocław 1985. Maciej Kazimierz Sarbiewski i jego epoka. Próba syntezy, pod red. J. Z. Lichańskiego, Pułtusk 2006. Barbara Milewska-Waźbińska, Ars epitaphica. Z problematyki łacińskojęzycznych wierszy nagrobnych, Warszawa 2006. Magdalena Piskała, Boże miłości i wstydliwe dowcipy. Studia nad epigramatyczną twórczością Macieja Kazimierza Sarbiewskiego i Alberta Inesa, Warszawa 2009. Studia Neolatina. Rozprawy i szkice dedykowane profesor Marii Cytowskiej, red. Mieczysław Mejor, Barbara Milewska-Waźbińska, Warszawa 2003. Piotr Wilczek, „Polonice et latine: studia o literaturze staropolskiej", Katowice 2007. Stefan Zabłocki, „Literatura nowołacińska: Średniowiecze-Renesans-Barok", red. nauk. Piotr Urbański, Warszawa 2010 |
Zakres tematów: |
1. Geneza wielkiego renesansu europejskiego 2. Kultura renesansu a kultura średniowiecza 3. Narodziny i rozwój ruchu humanistycznego 4. Humanizm w kulturze włoskiej i europejskiej 5. „Humanizm obywatelski” 6. Renesans a świat starożytny – drogi i sposoby recepcji 7. Wynalazek druku i jego znaczenie dla kultury renesansu 8. Dyskusje nad językiem i łacina humanistyczna 9. Współczesne interpretacje renesansu 1. Literatura drugiej połowy XVI wieku w perspektywie genologicznej – formy prozatorskie i poetyckie. 2. Kryzys formacji renesansowej. Manieryzm, barok, kontrreformacja. 3. Justus Lipsius i neostoicyzm. 4. Jezuici w Europie i Rzeczypospolitej. Łacińska twórczość szkolna w wieku XVII. 5. Maciej Kazimierz Sarbiewski – Horatius Christianus. 6. Epigramat łaciński w XVII wieku. 7. Stemmaty w późnym średniowieczu, renesansie i baroku. 8. Signum temporis – literatura okolicznościowa. 9. Poezja kunsztowna (poesis artificiosa). 10. Łaciński epos w Polsce – teoria i praktyka. Przegląd dzieł i autorów od wieku XVI do XVIII. 11. Nowożytne przekłady z języków narodowych na łacinę. 12. Łacina i twórczość nowołacińska w XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej. |
Metody dydaktyczne: |
- metody podające (objaśnienie i wyjaśnienie) - metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe) - metody problemowe (analiza zagadnień) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny Na końcową ocenę będzie się składać: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 30%, egzamin 70% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.