Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do filozofii [3800-KOG-WF] Semestr letni 2022/23
Konwersatorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wstęp do filozofii [3800-KOG-WF]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45
sala 00.187
Budynek CeNT I - Banacha 2C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 18
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marek Pokropski
Literatura:

Wybrana literatura:

Austin J. L., Zmysły i dane zmysłowe, wykład III i IV

R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii

J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (fragm.)

T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych (fragm.)

J. Mackie, Zło a wszechmoc, w: Filozofia religii, red. Chwedeńczuk, Warszawa 1997

C. Popper Wiedza hipotetyczna. Moje rozwiązanie problemu indukcji

Platon, Eutyfron

M. Horkheimer, Społeczna funkcja filozofii.

B. Russell, Prawda i fałsz, w: tegoż, Problemy filozofii.

R. Sokolowski, Wprowadzenie do fenomenologii, rozdz. 1-4

F. Bacon – Novum Organum (fragm)

C. G. Hempel Filozofia nauk przyrodniczych (fragm.), rozdz. 2-3.

Wybrana literatura pomocnicza:

B. Russell, "Problemy filozofii", Warszawa 2003.

J. Hospers, „Wprowadzenie do analizy filozoficznej”, Warszawa 2001.

K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii", Antyk 2003.

T. Nagel, "Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii", Warszawa 1993.

K. Szymanek Sztuka argumentacji

Pełna lista lektur zostanie podana na zajęciach.

Zakres tematów:

Zajęcia będą wprowadzeniem do lektury tekstów filozoficznych i dyskusji nad stawianymi w filozofii od wieków pytań ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych. Głównym celem zajęć jest wykształcenie umiejętności: interpretacji, argumentacji, dyskusji, stawiania pytań, krytyki.

Na zajęciach omówione zostaną główne problemy i koncepcje filozoficzne, które w dużym stopniu ukształtowały współczesny dyskurs naukowy. W wyborze tematów zajęć zostanie położony nacisk na problemy związane z szeroko rozumianym problemem poznania i umysłu.

W ramach zajęć studenci będą czytać zarówno teksty historyczne, przedstawiające problemy i koncepcje filozoficzne, jak i prace współczesne zawierające krytykę stanowisk historycznych oraz ukazujące aktualny horyzont danego zagadnienia.

Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (w sali) + 45h pracy własnej.

Wybrane tematy zajęć:

1. Czym jest filozofia? - wprowadzenie

2. Język a świat:

a) B. Russell, Prawda i fałsz, w: tegoż, Problemy filozofii.

3. Dyskusja i definiowanie:

a) Platon, Eutyfron,

4. Argumentacja (na podstawie M. Tokarz, Argumentacja, Perswazja, Manipulacja; K. Szymanek Sztuka argumentacji; T. Hołówka Kultura logiczna w ćwiczeniach)

5. Argumentacja 2

6. Spory Filozoficzne: Argumenty za istnieniem Boga oraz problem zła

a) J. Mackie, Zło a wszechmoc, w: Filozofia religii, red. Chwedeńczuk, Warszawa 1997

b) R. Swinburne, Wiedza z doświadczenia a zagadnienie zła, tamże.

7. Spory Filozoficzne. Źródła wiedzy: racjonalizm

a) Kartezjusz, Medytacje o filozofii pierwszej

8. Spory Filozoficzne. Źródła wiedzy: empiryzm

a) J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (fragm.): T.1, Ks. I: Rozdz. I-III; Ks. II Rozdz.: I, II, III, IV, VI, VIII, IX, XI

9. Argumentacja 3: debata oksfordzka na wybrany temat

10. Jak działa nauka: hipotezy, testowanie, wyjaśnianie

a) F. Bacon – Novum Organum, s.66-69

b) C. G. Hempel Filozofia nauk przyrodniczych (fragm.), rozdz. 2-3.

11. Jak działa nauka: paradygmaty i rewolucje

a) T. Kuhn. Struktura rewolucji naukowych, rozdz. II, III, IX, X.

12. Filozofia – metody i cele. Analiza językowa

a) Austin J. L., Zmysły i dane zmysłowe, wykład III i IV

13. Filozofia – metody i cele. Fenomenologia

a) R. Sokolowski, Wprowadzenie do fenomenologii, rozdz. 1-4

14. Filozofia – metody i cele. Szkoła krytyczna

a) M. Horkheimer Społeczna funkcja filozofii

15. Pisanie eseju argumentacyjnego – warsztaty

Metody i kryteria oceniania:

a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: zadania domowe, praca pisemna

b) Składowe oceny końcowej i ich waga: praca pisemna 50%, prace domowe 50%

c) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2

d) Skala ocen: 5! – 95% pkt., 5 (bdb.) – od 90%, 4+ (db. plus) – od 82%, 4 (db.) – od 75%, 3+ (dst. plus) - od 68%, 3 – (dst.) od 60%, 2 – (ndst.) mniej niż 60%

e) warunki dopuszczenia do poprawy: obowiązuje jeden termin pracy pisemnej, brak możliwości poprawy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)