Wstęp do filozofii [3800-KOG-WF]
Semestr letni 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wstęp do filozofii [3800-KOG-WF] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Pokropski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybrana literatura: Austin J. L., Zmysły i dane zmysłowe, wykład III i IV R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (fragm.) T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych (fragm.) J. Mackie, Zło a wszechmoc, w: Filozofia religii, red. Chwedeńczuk, Warszawa 1997 C. Popper Wiedza hipotetyczna. Moje rozwiązanie problemu indukcji Platon, Eutyfron M. Horkheimer, Społeczna funkcja filozofii. B. Russell, Prawda i fałsz, w: tegoż, Problemy filozofii. R. Sokolowski, Wprowadzenie do fenomenologii, rozdz. 1-4 F. Bacon – Novum Organum (fragm) C. G. Hempel Filozofia nauk przyrodniczych (fragm.), rozdz. 2-3. Wybrana literatura pomocnicza: B. Russell, "Problemy filozofii", Warszawa 2003. J. Hospers, „Wprowadzenie do analizy filozoficznej”, Warszawa 2001. K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii", Antyk 2003. T. Nagel, "Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii", Warszawa 1993. K. Szymanek Sztuka argumentacji Pełna lista lektur zostanie podana na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia będą wprowadzeniem do lektury tekstów filozoficznych i dyskusji nad stawianymi w filozofii od wieków pytań ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych. Głównym celem zajęć jest wykształcenie umiejętności: interpretacji, argumentacji, dyskusji, stawiania pytań, krytyki. Na zajęciach omówione zostaną główne problemy i koncepcje filozoficzne, które w dużym stopniu ukształtowały współczesny dyskurs naukowy. W wyborze tematów zajęć zostanie położony nacisk na problemy związane z szeroko rozumianym problemem poznania i umysłu. W ramach zajęć studenci będą czytać zarówno teksty historyczne, przedstawiające problemy i koncepcje filozoficzne, jak i prace współczesne zawierające krytykę stanowisk historycznych oraz ukazujące aktualny horyzont danego zagadnienia. Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (w sali) + 45h pracy własnej. Wybrane tematy zajęć: 1. Czym jest filozofia? - wprowadzenie 2. Język a świat: a) B. Russell, Prawda i fałsz, w: tegoż, Problemy filozofii. 3. Dyskusja i definiowanie: a) Platon, Eutyfron, 4. Argumentacja (na podstawie M. Tokarz, Argumentacja, Perswazja, Manipulacja; K. Szymanek Sztuka argumentacji; T. Hołówka Kultura logiczna w ćwiczeniach) 5. Argumentacja 2 6. Spory Filozoficzne: Argumenty za istnieniem Boga oraz problem zła a) J. Mackie, Zło a wszechmoc, w: Filozofia religii, red. Chwedeńczuk, Warszawa 1997 b) R. Swinburne, Wiedza z doświadczenia a zagadnienie zła, tamże. 7. Spory Filozoficzne. Źródła wiedzy: racjonalizm a) Kartezjusz, Medytacje o filozofii pierwszej 8. Spory Filozoficzne. Źródła wiedzy: empiryzm a) J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (fragm.): T.1, Ks. I: Rozdz. I-III; Ks. II Rozdz.: I, II, III, IV, VI, VIII, IX, XI 9. Argumentacja 3: debata oksfordzka na wybrany temat 10. Jak działa nauka: hipotezy, testowanie, wyjaśnianie a) F. Bacon – Novum Organum, s.66-69 b) C. G. Hempel Filozofia nauk przyrodniczych (fragm.), rozdz. 2-3. 11. Jak działa nauka: paradygmaty i rewolucje a) T. Kuhn. Struktura rewolucji naukowych, rozdz. II, III, IX, X. 12. Filozofia – metody i cele. Analiza językowa a) Austin J. L., Zmysły i dane zmysłowe, wykład III i IV 13. Filozofia – metody i cele. Fenomenologia a) R. Sokolowski, Wprowadzenie do fenomenologii, rozdz. 1-4 14. Filozofia – metody i cele. Szkoła krytyczna a) M. Horkheimer Społeczna funkcja filozofii 15. Pisanie eseju argumentacyjnego – warsztaty |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: zadania domowe, praca pisemna b) Składowe oceny końcowej i ich waga: praca pisemna 50%, prace domowe 50% c) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2 d) Skala ocen: 5! – 95% pkt., 5 (bdb.) – od 90%, 4+ (db. plus) – od 82%, 4 (db.) – od 75%, 3+ (dst. plus) - od 68%, 3 – (dst.) od 60%, 2 – (ndst.) mniej niż 60% e) warunki dopuszczenia do poprawy: obowiązuje jeden termin pracy pisemnej, brak możliwości poprawy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.