Przedmiot wybieralny IV [3302-PW3sz4-Z]
Semestr zimowy 2023/24
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przedmiot wybieralny IV [3302-PW3sz4-Z] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 9 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Waldemar Czachur |
Literatura: |
Bartmiński Jerzy, Panasiuk Jolanta (1993): Stereotypy językowe. W: Bartmiński Jerzy (red.): Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski. Wrocław, 363–387. Klein Josef (1998): Linguistische Stereotypbegriffe. Sozialpsychologische vs. semantiktheoretischer Traditionsstrang und einige frametheoretische Überlegungen. In: Heinemann Margot (red.): Sprachliche und soziale Stereotype. Frankfurt am Main, 25–46. Piekot Tomasz (2007): Językowa i wizualna reprezentacja stereotypu (rekonesans badawczy). W: Szpila Grzegorz (red.): Język polski XXI wieku: analizy, oceny, perspektywy. Kraków, 61–70. Maliszewski Bartłomiej (2022): Opozycja swój - obcy w wizualno-werbalnych metaforach publicystycznych, "Poradnik Językowy" 2022, z. 10, s. 147-163. Opiłowski Roman (2011): Ethnostereotype konfrontativ. Deutsche und Polen in der Werbewelt. In: Grotek Edyta, Just Anna (red.): Im deutsch-polnischen Spiegel. Sprachliche Nachbarschaftsbilder. Frankfurt am Main, 81–95. Leuschner Torsten (2013). Der deutsche ‚Drang nach Osten‘: Plädoyer für eine linguistisch fundierte historische Stereotypenforschung. Muttersprache 123, 273–289. Reisigl Martin (2007). Stereotyp. In: Historisches Wörterbuch der Rhetorik (HWRh). B. 8. Hg. v. G. Ueding unter Mitwirkung v. zahlreichen Fachgelehrten, s.. 1368–1389. Ziem Alexander (2022): Die Vierdimensionalität von Stereotypen als linguistische Herausforderung. In: Fábián Annamaria., Owzar, A., Trost, I. (eds) Auto- und Heterostereotypie im Europa des 19. Jahrhunderts. Linguistik in Empirie und Theorie. Stuttgart. Czachur Waldemar (2020): Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy. Wrocław. Pappert Steffen, Czachur Waldemar (2019): Visueller Populismus: Eine Analyse multimodaler Praktiken anhand von Wahlplakaten aus Deutschland und Polen, w: Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST) Heft 95/2019: Populismus und Sagbarkeiten in öffentlich-politischen Diskursen, red. David Römer & Constanze Spieß, s. 103-127. |
Zakres tematów: |
Przewodnim tematem zajęć będzie refleksja nad stereotypami językowymi w relacjach polsko-niemieckich. Osoby uczestniczące w seminarium zapoznają się z następującymi kwestiami: - w jaki sposób funkcjonuje język, że w znaczeniach poszczególnych słów i konstrukcji zapisane są stereotypy? - jakie i w jaki sposób kształtowały się stereotypy w sąsiedztwie polsko-niemieckim? - jakie i w jaki sposób ujawniają się w obecnym dyskursie medialnym w Polsce i w Niemczech stereotypy? - Jakimi instrumentami dysponuje współczesna lingwistyka, by móc badać stereotypy etniczne, a także względem mniejszości. |
Metody dydaktyczne: |
Seminarium podzielone będzie na dwie części: - w pierwszej części będą dominowały wykłady, praca nad krótkimi tekstami naukowymi oraz dyskusje, - w drugiej części dominowały będą metody projektowo-warsztatowe: praca z krótkimi tekstami (posty na FB, Twitterze, okładki czasopism, teksty prasowe itd.), praca w grupach nad mini projektem naukowym z zakresu tematu zajęć oraz prezentacja wyników. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność na zajęciach, - jakość przeprowadzonej analizy w ramach projektu, - jakość prezentacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.