Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot wybieralny IV [3302-PW3sz4-Z] Semestr zimowy 2023/24
Seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przedmiot wybieralny IV [3302-PW3sz4-Z]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/24 [2023Z] (zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala 1.223
Budynek Dydaktyczny - Dobra 55 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 9
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Waldemar Czachur
Literatura:

Bartmiński Jerzy, Panasiuk Jolanta (1993): Stereotypy językowe. W: Bartmiński Jerzy (red.): Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski. Wrocław, 363–387.

Klein Josef (1998): Linguistische Stereotypbegriffe. Sozialpsychologische vs. semantiktheoretischer Traditionsstrang und einige frametheoretische Überlegungen. In: Heinemann Margot (red.): Sprachliche und soziale Stereotype. Frankfurt am Main, 25–46.

Piekot Tomasz (2007): Językowa i wizualna reprezentacja stereotypu (rekonesans badawczy). W: Szpila Grzegorz (red.): Język polski XXI wieku: analizy, oceny, perspektywy. Kraków, 61–70.

Maliszewski Bartłomiej (2022): Opozycja swój - obcy w wizualno-werbalnych metaforach publicystycznych, "Poradnik Językowy" 2022, z. 10, s. 147-163.

Opiłowski Roman (2011): Ethnostereotype konfrontativ. Deutsche und Polen in der Werbewelt. In: Grotek Edyta, Just Anna (red.): Im deutsch-polnischen Spiegel. Sprachliche Nachbarschaftsbilder. Frankfurt am Main, 81–95.

Leuschner Torsten (2013). Der deutsche ‚Drang nach Osten‘: Plädoyer für eine linguistisch fundierte historische Stereotypenforschung. Muttersprache 123, 273–289.

Reisigl Martin (2007). Stereotyp. In: Historisches Wörterbuch der Rhetorik (HWRh). B. 8. Hg. v. G. Ueding unter Mitwirkung v. zahlreichen Fachgelehrten, s.. 1368–1389.

Ziem Alexander (2022): Die Vierdimensionalität von Stereotypen als linguistische Herausforderung. In: Fábián Annamaria., Owzar, A., Trost, I. (eds) Auto- und Heterostereotypie im Europa des 19. Jahrhunderts. Linguistik in Empirie und Theorie. Stuttgart.

Czachur Waldemar (2020): Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy. Wrocław.

Pappert Steffen, Czachur Waldemar (2019): Visueller Populismus: Eine Analyse multimodaler Praktiken anhand von Wahlplakaten aus Deutschland und Polen, w: Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST) Heft 95/2019: Populismus und Sagbarkeiten in öffentlich-politischen Diskursen, red. David Römer & Constanze Spieß, s. 103-127.

Zakres tematów:

Przewodnim tematem zajęć będzie refleksja nad stereotypami językowymi w relacjach polsko-niemieckich. Osoby uczestniczące w seminarium zapoznają się z następującymi kwestiami:

- w jaki sposób funkcjonuje język, że w znaczeniach poszczególnych słów i konstrukcji zapisane są stereotypy?

- jakie i w jaki sposób kształtowały się stereotypy w sąsiedztwie polsko-niemieckim?

- jakie i w jaki sposób ujawniają się w obecnym dyskursie medialnym w Polsce i w Niemczech stereotypy?

- Jakimi instrumentami dysponuje współczesna lingwistyka, by móc badać stereotypy etniczne, a także względem mniejszości.

Metody dydaktyczne:

Seminarium podzielone będzie na dwie części:

- w pierwszej części będą dominowały wykłady, praca nad krótkimi tekstami naukowymi oraz dyskusje,

- w drugiej części dominowały będą metody projektowo-warsztatowe: praca z krótkimi tekstami (posty na FB, Twitterze, okładki czasopism, teksty prasowe itd.), praca w grupach nad mini projektem naukowym z zakresu tematu zajęć oraz prezentacja wyników.

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach,

- jakość przeprowadzonej analizy w ramach projektu,

- jakość prezentacji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)