(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 3 (course group defined by Faculty of Geography and Regional Studies)
Key
If course is offered then a registration cart will be displayed.
- you are not logged in - currently you are not allowed to register - you are allowed to register - you are allowed to unregister (or withdraw application) - you applied for registration (and you cannot widrdraw this application) - you are registered (and you cannot unregister)
Use one of the "i" icons below for additional information.
2023Z - Winter semester 2023/24 2024Z - Winter semester 2024/25 (there could be semester, trimester or one-year classes) |
Actions | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2024Z | |||||||
1900-7-IMP-FRT |
Classes
Winter semester 2023/24
Groups
Brief description
(in Polish) Kurs ma na celu omówienie głównych założeń najnowszych koncepcji rozwoju miast przyszłości, np. miast inteligentnych (ang. smart city), odpornych (ang. resilient city), zielonych (ang. green city), biofilicznych (ang. biophilic city), zrównoważonych (ang. sustainable city) czy życzliwych (ang. soft city). Powstanie owych koncepcji jest odpowiedzią na problemy, z którymi borykają się współczesne miasta świata, jak zanieczyszczenie powietrza i wód, dysproporcje społeczne, nierównomierna i niesprawiedliwa dystrybucja żywności czy ekspansja przestrzenna zabudowy. W trakcie konwersatorium na podstawie przykładów z różnych regionów świata wskazane zostaną nowoczesne rozwiązania wpisujące się w założenia poszczególnych koncepcji, a także dobre i złe praktyki oraz ich konsekwencje dla systemu miejskiego. |
|
||||||
1900-7-IPF3-FRT |
Classes
Winter semester 2023/24
Groups
Brief description
(in Polish) Na początku semestru przygotowywane są wszystkie niezbędne narzędzia, które będą zastosowane w trakcie realizacji IPF. Narzędzia te są przygotowywane przez studentów w porozumieniu z opiekunem naukowym oraz przedstawicielami instytucji otoczenia UW. Istotne jest, by podmioty zewnętrzne, we współpracy z którymi realizowany jest projekt, miały wpływ na kształt narzędzi - możliwie najlepiej dopasowanych do specyfiki problemu danej instytucji. W trakcie zajęć z opiekunem naukowym omawiane są same narzędzia, a także sposób ich zastosowania, ew. problemy w trakcie realizacji badania. Student zbiera wszystkie potrzebne dane oraz analizuje je i prezentuje w postaci raportu ze wstępnymi wynikami. |
|
||||||
1900-7-SM2-FRT |
Classes
Winter semester 2023/24
Groups
Brief description
(in Polish) W drugim semestrze seminarium zajęcia będą służyły: ostatecznej konceptualizacji pytań i hipotez badawczych, opracowaniu wszystkich dodatkowych (wychodzące poza projekt foresightowy) metod badawczych, przygotowaniu narzędzi badawczych oraz kształtowaniu uczestniczenia studentów w dyskusji. |
|
||||||
1900-7-SRGR-FRT |
Classes
Winter semester 2023/24
Groups
Brief description
(in Polish) Przedmiot jest poświęcony omawianiu realnych scenariuszy rozwoju polskich gmin i regionów, ze szczególnym uwzględnieniem: podstaw teoretycznych scenariuszy, podejść metodycznych, rozumienia związków przyczynowo-skutkowych oraz sposobów zastosowania scenariuszy tematycznych. Studenci powinni krytycznie, ale i kreatywnie podchodzić do proponowanych rozwiązań dla gmin i regionów oraz powinni umieć współuczestniczyć w budowaniu i przemodelowaniu scenariuszy. |
|
||||||
1900-7-FTAME-FRT |
Classes
Winter semester 2023/24
Groups
Brief description
(in Polish) W ramach tego przedmiotu student uczy się rozpoznawania i badania zależności między zjawiskami ekonomicznymi oraz modelowania tych zjawisk. Zapoznaje się z podstawami dotyczącymi analizy szeregów czasowych, budowania indeksów złożonych oraz badania zależności pomiędzy zmiennymi, następnie poznaje podstawowe metody prognozowania i symulacji. W czasie zajęć projektowych nabywa umiejętności doboru odpowiedniej metody do postawionego problemu, tworzenia modeli prognostycznych, stawiania prognoz i ich weryfikacji oraz interpretacji i prezentacji uzyskanych wyników. Uczy się oceny jakości prognoz, zapoznaje z możliwościami wykorzystywania konkretnych modeli oraz poznaje ograniczenia ich stosowania. |
|
||||||
1900-7-FTAMU-FRT |
Classes
Winter semester 2023/24
Groups
Brief description
(in Polish) Przedmiot składa się z dwóch uzupełniających się części – ćwiczeń i konwersatorium w równym wymiarze po 15 godzin zajęciowych na każdą część. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z możliwościami wykorzystania nowoczesnych metod, technik i narzędzi GIS na potrzeby tworzenia oraz analizy modeli i projektów urbanistycznych respektujących obowiązujące unormowania prawne oraz potrzeby w zakresie uzyskania oczekiwanych efektów projektowych i planistycznych. W części praktycznej służą one wykonaniu ćwiczeń pozwalających na opanowanie aplikacji pakietu ArcGIS, które pozwalają tworzyć dane wejściowe na potrzeby projektów i modeli urbanistycznych oraz analiz ich cech strukturalnych i funkcjonalnych, zależnie od przyjętych założeń, warunków i jakie muszą spełniać. |
|
||||||
1900-7-FTDS-FRT |
Classes
Winter semester 2023/24
Groups
Brief description
(in Polish) Konwersatorium „Foresight terytorialny - doświadczenia światowe” jest podróżą po doświadczeniach jakie mają z forsightem kraje i regiony – bliskie i dalekie. W trakcie kolejnych zajęć omawiane będą scenariusze przyszłości pisane dawniej i dzisiaj, w Europie i poza nią, także w krajach i regionach Globalnego Południa. Celem zajęć jest poznanie różnorodności sposobów rozumienia i wykorzystania projektów foresightowych. W konwersatorium kluczowym elementem będzie dyskusja i krytyczne spojrzenie na prezentowane przykłady. |
|
||||||
1900-7-FTGIS-FRT |
Classes
Winter semester 2023/24
Groups
Brief description
(in Polish) Celem [przedmiotu] jest ukształtowanie zdolności stosowania w pracy metod foresight’u terytorialnego (lub szerzej rozwoju regionalnego) z wykorzystaniem oprogramowania systemów informacji przestrzennej (GIS/SIP, komercyjnego lub open source), łącząc wiedzę przyrodniczą, geograficzną, z zakresu gospodarki przestrzennej i nauk społecznych, wiedzę na temat metod geostatystyki oraz informatyki dla kształtowania przyszłości. Po ukończeniu kursu przedmiotu student powinien posiadać wiedzę niezbędną do zrozumienia zjawisk przestrzennych w środowisku geograficznym (w szczególności na obszarach urbanizacji, suburbanizacji i wiejskich) i umiejętności gromadzenia, przetwarzania, wizualizacji, analizowania i interpretacji danych przestrzennych w celu samodzielnego lub zespołowego konstruowania różnych scenariuszy predykcyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technik teledetekcyjnych i metod komputerowych. |
|
||||||