Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
3305-AKII-21 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium stanowi wprowadzenie w wybrane zagadnienia teoretyczne z zakresu antropologii kultury. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi teoriami i perspektywami analityczno-interpretacyjnymi oraz wypracowanie warsztatu umożliwiającego studentom samodzielną analizę i interpretację zjawisk kulturowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi. W celu zapoznania studentów z przykładowymi zjawiskami kulturowymi Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej na tle głównych nurtów w badaniach nad kulturą, w trakcie zajęć omawianie tekstów teoretycznych zostanie uzupełnione o przykłady zaczerpnięte z iberyjskiego obszaru kulturowego. |
|
||
3305-HAL1-21 |
![]() |
brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium obejmuje XIX-wieczną historię Ameryki Łacińskiej oraz jej relacje ze światem. Prowadzący zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się na zjawiskach społecznych, gospodarczych i kulturowych. XIX wiek dla regionu latynoamerykańskiego to okres: walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, okres modernizacji, konfliktów zbrojnych między młodymi państwami, ale także trwanie w systemie kolonialnym. Zastosowana zostanie forma wykładu i ćwiczeń z uwzględnieniem: prezentacji multimedialnych, debaty i burzy mózgu.Zajęcia opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentów, polegającej na wyszukiwaniu i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy. |
|
||
3305-HAL2-21 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest prezentacja i analiza najważniejszych procesów historycznych w Ameryce Łacińskiej XX wieku i początku XXI, które obejmują następujące przedziały czasowe: 1. Początek XX wieku 2. Od Wielkiego Kryzysu do utworzenia ONZ 3. Proces dekolonizacji 4. Konfrontacja zimnowojenna 5. Kryzys lat 80 (La década perdida) 6. Transformacja polityczna lat 90 i społeczno-gospodarcze przemiany początku XXI wieku Zajęcia podzielone zostały na część ogólną, podczas których przedstawione zostaną w sposób przeglądowy procesy polityczne, społeczne, kulturowe i demograficzne. Dzięki czemu umożliwi się studentom zrozumienie dynamiki ciągłości i zmian w regionie. W kontekście ogólnoregionalnym analizowane będą istotne dla zrozumienia tej dynamiki zagadnienia z historii poszczególnych państw, czyli tzw. case studies. |
|
||
3305-HH3-21 |
![]() |
brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W oparciu o najnowszą historiografię, zostaną przedstawione dzieje Hiszpanii dwóch ostatnich wieków od inwazji napoleońskiej do II Republiki. |
|
||
3305-HH4-21 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W oparciu o najnowszą historiografię, zostaną przedstawione dzieje Hiszpanii od wojny domowej do XXI wieku |
|
||
3305-KRHAL-21 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są zasadniczym cechom wyróżniającym kulturę hiszpańską i latynoamerykańską na tle innych kultur świata. Nacisk położony jest na powiązania kulturowe między Hiszpanią a poszczególnymi regionami Ameryki Łacińskiej i wzajemne wpływy oraz interakcje kulturowe między kontynentami. |
|
||
3305-LAL2-21 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
"Literatura Ameryki Łacińskiej II" jest przedmiotem obowiązkowym dla studentów II roku studiów licencjackich kierunku "Iberystyka: Hispanistyka". Celem kursu jest zapoznanie studentek i studentów - z historią literatury krajów Ameryki hiszpańskojęzycznej od okresu konkwisty do XIX wieku; - z wpływem literatury tego okresu na dzisiejszą kulturę; - z aktualnymi wciąż reperkusjami zdarzeń w niej opisanych. |
|
||
3305-LH2-21 |
![]() |
brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są historii hiszpańskiej poezji lirycznej od X do początków XXI wieku i koncentrują się na analizie wybranych utworów, uznanych za najbardziej reprezentatywne dla hiszpańskiego średniowiecza, renesansu, baroku; następnie od liryki romantycznej, przez przełom modernistyczny (Pokolenie ’98) obejmą najważniejsze tendencje w poezji XX wieku, aż po początek wieku XXI (Pokolenie ’27, poezja współczesna). |
|
||
3305-LH3-21 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przegląd najważniejszych nurtów, modeli i konwencji w dramacie i teatrze hiszpańskim w ujęciu chronologicznym. Analiza wybranych utworów dramatycznych uznanych za najbardziej reprezentatywne dla danej epoki, nurtu czy tendencji. |
|
||
3305-NJHdCL1-21 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Głównym celem zajęć jest rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej studentek oraz studentów w kierunku pozwalającym na swobodną analizę, interpretację i krytyczną refleksję nad tekstami kultury w języku hiszpańskim, zwłaszcza nad tekstami literackimi. Zagadnienia gramatyczno-leksykalne potraktowane zostaną jako narzędzia, których doskonalenie jest niezbędne do pogłębionego rozumienia poszczególnych aspektów literatury: treści, formy, kontekstu i problematyki, elementów struktury, wybranych środków stylistycznych, itp., oraz do konstruowania wypowiedzi na ich temat bądź z ich użyciem. Poszczególne bloki tematyczne będą realizowane z wykorzystaniem rozmaitych tekstów kultury krajów Ameryki Łacińskiej oraz Hiszpanii. |
|
||
3305-PNJH3-21 |
![]() |
brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowym celem zajęć jest dalsze aktywne rozwijanie i ugruntowanie kompleksowych sprawności językowych (wypowiedź ustna i pisemna, rozumienie przekazu ustnego i pisemnego) z zakresu języka hiszpańskiego, a w związku z tym systematyzacja i utrwalanie u studentów sprawności językowych, w ramach których powinni oni doskonalić umiejętności fonologiczne, gramatyczne i komunikacyjne i styl (w różnorodnych działach tematycznych) w zakresie wypowiedzi ustnej i języka pisanego oraz zaznajamiać się z kulturą hiszpańskiego obszaru językowego. Te sprawności kształtowane w kontekście akademickim stanowić mają podstawę do rozumienia i tworzenia tekstów i wypowiedzi w języku hiszpańskim osadzonych w programie kierunku studiów. który obejmuje również wiedzę kulturoznawczą, i rozwijane są w perspektywie przygotowania pracy licencjackiej wieńczącej pierwszy cykl nauczania. |
|
||