Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filozofii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2023 | 2024Z | 2024L | 2024 | |||||
3800-TEC24-S |
"Thick" Ethical Concepts (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Since the middle of the 20th century, a number of prominent moral philosophers have been pointing out that the conditions of modern life favour the use of “thin”, purely evaluative ethical concepts, like “good” and “bad”, “right” and “wrong”, at the expense of “thick”, descriptive-evaluative concepts like “generous”, “cowardly”, or “kind”. This is, they have argued, a cause for concern; while “thin” concepts are universal and culturally neutral, they carry no information on their own application. “Thick” concepts, on the other hand, have the advantage of allowing their competent users to draw normative conclusions from observable facts, arguably making them capable of genuine moral knowledge. The aim of this seminar will be to examine the idea of “thick” ethical concepts, in order to try to establish if their gradual loss is indeed inevitable, or whether there could be ways to keep this kind of concepts alive. |
|
||
3800-AKSLW23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium ma charakter badawczy i wpisuje się w działalność Centrum Badań nad Tradycją Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (slw.uw.edu). Celem seminarium jest zbadanie aktywności akademickiej kobiet z kręgu Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (SLW). Jedną z najważniejszych cech tej szkoły jest „równouprawnienie płci” na skalę niespotykaną w tamtym czasie w żadnym innym ośrodku filozoficznym. Do najwybitniejszych przedstawicielek SLW należą Izydora Dąmbska, Eugenia Ginsberg, Daniela Gromska, Janina Hosiasson-Lindenbaum, Maria Kokoszyńska, Janina Kotarbińska, Seweryna Łuszczewska-Rohmanowa, Maria Ossowska, Helena Rasiowa, Milena Rudnicka i Helena Słoniewska. Kobiety z kręgu SLW mają na swoim koncie doniosłe osiągnięcia z zakresu wszystkich dyscyplin filozoficznych, logiki matematycznej i psychologii. Głównym zadaniem seminarium jest rekonstrukcja dorobku naukowego przedstawicielek SLW. Celem pobocznym jest prześledzenie ich życiorysów i – na podstawie zachowanych dokumentów i korespondencji. |
|
|||
3800-ANK24-S |
Aktywność naukowa kobiet w Szkole Lwowsko-Warszawskiej (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3800-AMOR24-S |
Analizy metafizyczne: odmiany antyrealizmu (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie wybranych odmian antyrealizmu filozoficznego. |
|
||
3800-AMR24-S |
Analizy metafizyczne: realizm metafizyczny i naukowy (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie wybranych odmian realizmu metafizycznego i naukowego. |
|
||
3800-AMU23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie wybranych zagadnień metafizycznych związanych z pojęciem uprawdziwiania. |
|
|||
3800-FSC24-S |
Czas i świadomość (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Tematem seminarium będzie doświadczenie przepływu czasu w ujęciu Edmunda Husserla. Na zajęciach będziemy czytać jego słynne „Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu”, które wywarły silny wpływ na kolejne pokolenia fenomenologów i filozofów m.in. na M. Heideggera, M. Merleau-Ponty’ego, J. Derride, a także na współczesne kognitywistyczne koncepcje umysłu. Kontekst do lektury dostarczą nam pokrewne koncepcje W. Jamesa i F. Brentano, którymi inspirował się Husserl. |
|
||
3800-CZK23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Karol Marks nie ma szczęścia do swoich współczesnych, powszechnie w Polsce uznanych interpretatorów. Jego lektury bywają zazwyczaj pobieżne, żeby nie powiedzieć, prostackie. Jednocześnie, jest to autor, który w przestrzeni filozoficznej Zachodu odgrywa niezwykle istotną rolę, podkreślaną nie tylko przez jego admiratorów, lecz również zajadłych krytyków. Wydaje się, że nadszedł czas, aby z dala od pozafilozoficznych emocji, pochylić się nad lekturą jednego z jego najistotniejszych tekstów. |
|
|||
3800-CZK24-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Karol Marks nie ma szczęścia do swoich współczesnych, powszechnie w Polsce uznanych interpretatorów. Jego lektury bywają zazwyczaj pobieżne, żeby nie powiedzieć, prostackie. Jednocześnie, jest to autor, który w przestrzeni filozoficznej Zachodu odgrywa niezwykle istotną rolę, podkreślaną nie tylko przez jego admiratorów, lecz również zajadłych krytyków. Wydaje się, że nadszedł czas, aby z dala od pozafilozoficznych emocji, pochylić się nad lekturą jednego z jego najistotniejszych tekstów. |
|
|||
3800-EPU23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest wprowadzenie do debaty toczącej się w dziedzinie filozoficznych podstaw kognitywistyki pomiędzy reprezentacjonizmem a enaktywizmem (poznaniem ucieleśnionym) i ujęcie jej z perspektywy ontologii/metafizyki. W szczególności będzie nas interesowała kategoria ‘poznawczego ustanowienia świata’ (enactment of a world). Jej filozoficzne znaczenie jest bowiem w literaturze przedmiotu omówione dalece niewystarczająco. W tym zakresie kurs ma ambicje twórcze. |
|
|||
3800-EDR23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „Bojaźni i drżenia” Sørena Kierkegaarda a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego. |
|
|||
3800-EPP24-S |
Epistemologia procesu psychoterapeutycznego: emocje (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3800-ERIP24-S |
Esencjalizm: od realizmu do inżynierii pojęciowej (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Podczas zajęć omówimy związki pomiędzy założeniami esencjalizmu filozoficznego a celami inżynierii pojęciowej. W szczególności przeanalizujemy różnice między realistycznymi oraz antyrealistycznymi stanowiskami wobec esencjalizmu, które postulują przyjęcie metodologii inżynierii pojęciowej do badań metafizycznych (m.in. normatywizm modalny (Amie Thomasson i Theodore Locke, konferralizm (Ásta), oraz neo-arystotelesowską metafizykę feministyczną (Asya Passinsky)). |
|
||
3800-PPE24-S |
Estetyczne problemy późnej nowoczesności (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Na seminarium będą dyskutowane filozoficzne wersje odpowiedzi na pytania o zakres i funkcje tego, co estetyczne w kontekście wiodących tendencji filozoficznych, artystycznych i kulturowych późnej nowoczesności. Podstawą do dyskusji będą najnowsze opracowania filozofów, teoretyków kultury i estetyków dotyczące powyższego zakresu zagadnień oraz prace współczesnych artystów. |
|
||
3800-ENHA24-S |
Ethics and non-human animals (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3800-EELI23-S-BE | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest: (1) Dostarczenie uczestnikom wiedzy teoretycznej, aparatu pojęciowego oraz narzędzi metodologicznych przydatnych do zrozumienia i poddania krytycznej analizie zagadnień moralnych pojawiających się w praktyce opieki nad pacjentami terminalnie chorymi; (2) Wykształcenie umiejętności dokonywania analizy normatywnej, formułowania ocen oraz doboru argumentów na rzecz określonego sposobu postępowania w przypadku terminalnie chorych pacjentów; (3) Uwrażliwienie uczestników na potrzeby pacjentów znajdujących się w terminalnej fazie choroby; (4) Uzmysłowienie założeń, praktycznej realizacji oraz ograniczeń medycyny paliatywnej jako formy opieki sprawowanej nad umierającymi pacjentami. |
|
|||
3800-EMPC23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest omówienie problemów związanych z ideą praw człowieka. Problemy te będą dyskutowane nie tylko w kontekście krajowym, ale i międzynarodowych, ponieważ nie sposób dziś analizując takie kwestie jak zdrowie pominąć interakcje zachodzące w coraz bardziej zglobalizowanym świecie. Zajęcia będą dotyczyły analizy wybranych przypadków np. epidemii, międzynarodowej surogacji itp. z perspektywy ochrony praw człowieka, ale też szerzej z perspektywy teorii globalnych sprawiedliwości. Na zajęciach będziemy starali się również zdiagnozować silne i słabe strony dyskursu praw człowieka. Przydatna będzie bierna znajomość j. angielskiego. |
|
|||
3800-ESI24-S |
Etyka sztucznej inteligencji (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Czy sztuczna inteligencja jest rasistą? Czy problem dyskryminacji algorytmicznej można rozwiązać poprzez mierzalne metryki sprawiedliwości? Czy AI narusza prawa autorskie innych twórców? Czy chatbot może zastąpić przyjaciela? Kiedy wyłączenie maszyny byłoby morderstwem? Celem zajęć jest omówienie wybranych etycznych wyzwań związanych z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji. Przedmiotem dyskusji będą zarówno aktualne, najbardziej palące społeczne problemy związane z rozwojem AI, jak i fundamentalne, od dawna dyskutowane, filozoficzne pytania etyki AI. |
|
||
3800-ES23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone filozoficznym aspektom stosunku człowieka do przyrody oraz obowiązkom człowieka wobec przyrodniczych bytów nie-osobowych Rozważane będą trzy perspektywy: antropocentryczna, biocentryczna oraz holistyczna. |
|
|||
3800-FDM24-S |
Filozofia dialogu międzyreligijnego – teoria i dokumenty (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Będą omawiane eseje kilkunastu dwudziestowiecznych filozofów i teologów chrześcijańskich, a także żydowskich i innych, np. Bartha, Rahnera, W.C. Smitha, Tillicha, Sacksa, Heschela, Greenberga. W drugim semestrze omawiane i analizowane będą główne dokumenty, które powstały w ramach dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. |
|
||
3800-FDM23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Będą omawiane kolejne eseje lub rozdziały trzech książek: James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (Eds.), “Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011. Michael H. Mitias, “Possibility of Interreligious Dialogue”, Palgrave Macmillan 2021. Alon Goshen-Gottstein (Ed.), “Sharing Wisdom: Benefits and Boundaries of Interreligious Learning”, Lexington Books 2017. |
|
|||
3800-FE24-S |
Filozofia emocji: aktualne spory (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Przedmiotem seminarium są dwa intensywnie dyskutowane zagadnienia współczesnej filozofii emocji. Pierwszym z nich, jest hipoteza konstruktywizmu w teorii emocji, czyli (szczególnie w jego mocnej wersji) stanowisko głoszące, że emocje są socjo-kulturowymi konstruktami, a nie wrodzonymi i uniwersalnymi dla wszystkich ludzi reakcjami. Drugim, jest problem poznawczej treści emocji, czyli pytanie o to, czy emocje należą w ogóle do stanów umysłu „będących o czymś”. Zajęcia nie koncentrują się jedynie na analizie tekstów i propozycji filozoficznych. Będziemy odwoływać się również do niektórych ustaleń psychologów emocji, lingwistów i badaczy sztucznej inteligencji. |
|
||
3800-FF23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium ma na celu wprowadzenie do podstawowych zagadnień filozofii fikcji. W trakcie zajęć nacisk zostanie położony na znaczenie pojęcia fikcji dla rozważań filozoficznych z zakresu logiki, metafizyki oraz filozofii języka. |
|
|||
3800-FNRN23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Głównym wątkiem seminarium będzie lektura siedemnastowiecznych tekstów naukowych lub filozoficzno-naukowych, napisanych zarówno przez filozofów, jak i przyrodników. Celem zajęć będzie przyjrzenie się temu, w jaki sposób przemiany w myśleniu naukowym w XVII wieku wpłynęły na przemiany ówczesnej filozofii i vice versa: w jaki sposób refleksja filozoficzna stymulowała rozwój rewolucji naukowej. |
|
|||
3800-FT23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są pomyślane jako kolejna edycja zajęć seminaryjno-warsztatowych przeznaczonych dla studentów Wydziału Filozofii UW, Akademii Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych. Z jednej strony mają one stworzyć platformę współpracy pozwalającej wykroczyć zarówno poza akademicką teorię, jak i praktykę artystyczną, z drugiej strony mają one sprzyjać zbliżeniu różnych środowisk. Z tego względu zajęcia będą łączyły rozmaite formy pracy: wygłaszanie referatów, przygotowanie prezentacji wizualnych, występy aktorskie, dyskusje. |
|
|||
3800-FT24-S |
Filozofia w teatrze (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Zajęcia są pomyślane jako kolejna edycja zajęć seminaryjno-warsztatowych przeznaczonych dla studentów Wydziału Filozofii UW, Akademii Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych. Z jednej strony mają one stworzyć platformę współpracy pozwalającej wykroczyć zarówno poza akademicką teorię, jak i praktykę artystyczną, z drugiej strony mają one sprzyjać zbliżeniu różnych środowisk. Z tego względu zajęcia będą łączyły rozmaite formy pracy: wygłaszanie referatów, przygotowanie prezentacji wizualnych, występy aktorskie, dyskusje. |
|
||
3800-FFC23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest poddanie analizie zjawiska fundamentalizmu i faszyzmu. Oba te pojęcia są niezwykle trudne do ich analizy, co sugeruje, że nie mają one, na poziomie definicyjnym, esencji, czyli wspólnego rdzenia. Tym niemniej w różnych kontekstach używa się obu tych pojęć, aby scharakteryzować pewne zjawiska społeczno-polityczne, co może oznaczać pewne pokrewieństwo między nimi występujące. Hipoteza badawcza przyświecająca tym zajęciom jest następująca: zarówno fundamentalizm, jak i faszyzm, są zjawiskami współwystępującymi z procesem nowoczesnej transformacji i tym samym wpisane są one w otaczającą nas rzeczywistość, zarazem stanowiąc dla niej stałe zagrożenie. W trakcie seminarium zbadamy dostępne teorie fundamentalizmu oraz faszyzmu, a następnie wypracowane narzędzia zastosujemy do wybranych przykładów z przeszłości oraz współczesności (np. Indie, USA, Izrael itd.), aby przetestować użyteczność owych narzędzi oraz rozważyć ich zasadność. |
|
|||
3800-GFL23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Proponowane seminarium o charakterze interdyscyplinarnym ma na celu wprowadzić uczestników w toczące się we współczesnej literaturze przedmiotu dyskusje dotyczące filozoficznych aspektów gier komputerowych oraz blisko z nimi związanej technologii wirtualnej rzeczywistości. Teksty, które będą omawiane podczas zajęć, pochodzą z różnych dyscyplin. Wśród proponowanych uczestnikom zajęć tekstów znajdują się zarówno artykuły stricte filozoficzne, jak i również takie, w których pewne wątki filozoficzne przeplatają się z ustaleniami z zakresu psychologii, antropologii, kulturoznawstwa czy literaturoznawstwa. |
|
|||
3800-HPP23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest poświęcone filozoficznym teoriom humoru. W historycznych ujęciach wyróżnia się zazwyczaj trzy główne podejścia: teorię wyższości, teorię ulgi oraz teorię niespójności. Można powiedzieć, że humor oscyluje między przemocą (symboliczną, fizyczną) a pojednaniem, w którym dochodzi do akceptacji rozmaitych sprzeczności. Humor potraktujemy jako specyficzny rodzaj doświadczenia antropologicznego, w którym zawarta jest (nie zawsze uświadomiona) wiedza człowieka o sobie samym. Podczas omawiania różnych ujęć humoru, zwrócimy szczególną uwagę na te, które, odnosząc się do takiej wiedzy, starają się uczynić zeń strategię emancypacyjną. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy humor umożliwia wyrwanie rozumu „spod obcego kierownictwa”? |
|
|||
3800-HKR23-S | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium będzie pogłębioną lekturą „Kryzysu nauk europejskich” Husserla w pełnym wydaniu (polskie tłumaczenie zawiera jedynie 2 z 3 części oryginalnego tekstu). „Kryzys” Husserla jest zarówno radykalną krytyką wypaczonej idei racjonalności jak i esejem z historii filozofii (Husserl omawia m.in. prace Galileusza, Kartezjusza, Hume’a, Kanta), jest także wprowadzeniem do transcendentalnej fenomenologii. W tej późnej pracy, Husserl kreśli wizję trwającego kryzysu racjonalności, który, z jednej strony, powiązany jest z kryzysem nauk szczegółowych, z drugiej przyczynia się do osłabienia życia duchowego w Europie (Husserl wypracowuje oryginalną „ideę Europy” jako kolebki racjonalności). Tekst „Kryzysu” pokazuje zagrożenia jakie stoją na drodze rozwoju racjonalności (w przeciwieństwie do Hegla Husserl uważa, że rozum może zbłądzić) przez co okazuje się nadzwyczaj aktualny w kontekście współczesnych diagnoz licznych kryzysów, przez które przechodzi nasza cywilizacja. |
|
|||