Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka fizycznogeograficzna) - sem. 6 (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022L - Semestr letni 2022/23 2023L - Semestr letni 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022L | 2023L | |||||
1900-1-EKUE-SF |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przedstawienie struktury i funkcjonowania oraz typologii krajobrazu wraz z formalnoprawnymi uwarunkowaniami ochrony, kształtowania i planowania krajobrazu w Europie. Związki krajobrazu z historią, tradycją i kulturą charakteryzowanych regionów. |
|
||
1900-1-EZG-SF |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zdefiniowanie i sklasyfikowanie procesów ekstremalnych wpływających na zmiany w ukształtowaniu powierzchni terenu. Analiza czynników m.in. meteorologicznych i hydrologicznych powodujących inicjowanie i wpływających na przebieg ekstremalnych zjawisk geomorfologicznych. Skutki zdarzeń ekstremalnych w rozwoju i przekształceniach form erozyjnych i akumulacyjnych w różnych typach rzeźby. |
|
||
1900-1-GKL |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony będzie stykom geografii i kultury na przykładzie wybranych zagadnień kulturowych i społecznych. Omawiane będą zarówno tradycyjne wielkie tematy geograficzne, jak i najważniejsze zagadnienia współczesności. |
|
||
1900-1-GZP-SF |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest szczególnie groźnym zjawiskom pogody, które często w sposób katastrofalny wpływają na życie ludzi i gospodarkę krajów. Poznajemy genezę tych zjawisk, ich przebieg oraz skutki. Poruszane przykładowe zagadnienia: burze i grad, elektryczność atmosferyczna (błyskawice, ognie św. Elma, zorze polarne), wielkie powodzie, cyklony zwrotnikowe, trąby powietrzne i wodne, monsun, El Niño i La Niña, wichury, uskoki wiatru, burze pyłowe; mgły, smog, inwersje temperatury – ich niekorzystny wpływ na człowieka; susze i pożary na świecie; pokrywa śnieżna, śnieg, gołoledź; dni gorące i dni mroźne w ciągu XX i XXI wieku. Przykłady niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych pochodzą zarówno z Polski, jak i ze świata. |
|
||
1900-1-NTGF-SF |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na konwersatorium zostaną przedyskutowane różne rodzaje nowoczesnych technologii wykorzystywanych w geografii fizycznej (w geomorfologii, hydrologii, meteorologii i klimatologii oraz biogeografii), w szczególności do pomiarów terenowych, w mniejszym stopniu także do badań laboratoryjnych i kameralnych. Wśród omówionych nowoczesnych technologii znajdą się m.in: bezzałogowe statki powietrzne (BST), lotniczy i naziemny skaning laserowy (LIDAR, TLS), sprzęt do pomiarów in-situ: stopnia wietrzenia, transportu eolicznego i fluwialnego, przenośny sprzęt do datowania OSL, telemetria i biosensory, doppler (ADCP), mikroskop elektronowy (SEM), obrazowanie satelitarne i radarowe, radarowo akustyczne (RASS). |
|
||
1900-1-SEM-SF |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przygotowanie do pisania pracy licencjackiej. Wybór tematu pracy licencjackiej, zebranie materiałów źródłowych i literatury przedmiotu. Dyskusja dotycząca metod badawczych, adekwatnych do realizacji podjętego zagadnienia oraz interpretacja uzyskanych wyników. Opanowanie podstaw redakcji tekstu oraz prezentowania koncepcji pracy i wyników badań. |
|
||
1900-1-WZG |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z różnorodnymi zastosowaniami geoinformatyki: w badaniach naukowych, w instytucjach administracji publicznej, w sferze biznesowej oraz w życiu codziennym. |
|
||