Wstęp do islamu – historia i współczesność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-WIHW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do islamu – historia i współczesność |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | W zajęciach nie mogą uczestniczyć studenci Wydziału Orientalistycznego, którzy mają jako obowiązkowy przedmiot „Wiedza o islamie”. |
Skrócony opis: |
W trakcie nauki studenci zapoznają się historią i współczesnością religii muzułmańskiej – genezą jej powstania, podstawami doktryny, obowiązkami i praktykami religijnymi muzułmanów oraz funkcjonowaniem islamu jako religii i społeczeństw muzułmańskich w świecie współczesnym. |
Pełny opis: |
W czasie wykładów studenci zostaną zapoznani: – w semestrze zimowym z historią powstania islamu, podstawami doktryny, obowiązkami i praktykami religijnymi muzułmanów – w semestrze letnim z funkcjonowaniem społeczeństw muzułmańskich i islamu jako religii w świecie współczesnym. Wykłady będą obejmować następujące zagadnienia: - przedmuzułmańska Arabia – wierzenia i społeczeństwo; - Prorok Mahomet i jego życie; - objawienie Koranu i dzieje powstania nowej religii; - Koran i sunna – muzułmańska interpretacja świętych tekstów; - rola języka arabskiego jako języka islamu; - dogmaty i pięć filarów w islamie; - szariat – prawo i prawodawstwo muzułmańskie, rola prawników i teologów - filozofia muzułmańska; - rola islamu w społeczeństwach muzułmańskich – polityka i życie rodzinne; - wczesna historia państwa muzułmańskiego – pierwsze kalifaty; - sztuka muzułmańska – kaligrafia, architektura itd.; - podziały religijne w islamie; - obraz chrześcijaństwa i judaizmu w islamie; - islam a Europa – wzajemne wpływy - rola islamu we współczesnych społeczeństwach muzułmańskich; - zagadnienia genderowe we współczesnym islamie, feminizm muzułmański, zasłona-hidżab; - muzułmańska aktywność w Internecie; - islam na Zachodzie – Europa, USA; - islam w Polsce; - prawne aspekty obecności muzułmanów w państwach zachodnich; - wydarzenia współczesne: karykatury Mahometa, przemówienie w Ratyzbonie, „Jednakowe słowo dla nas i dla was” itp.; - relacje chrześcijańsko-muzułmańskie, dialog międzyreligijny. |
Literatura: |
Literatura wymagana: Bielawski J., „Islam”, KAW, Warszawa 1980. Bielawski J., „Islam, religia państwa i prawa”, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973. Danecki J., „Podstawowe wiadomości o islamie” t. I i II, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2007. Gaudefroy-Demombynes M., „Narodziny islamu”, PIW, Warszawa 1988. „Koran”, przeł. J. Bielawski, PIW, Warszawa 1986 (lub późn.). Madeyska S., „Historia świat arabskiego – okres klasyczny od starożytności do końca epoki Umajjadów (750)”, Wyd. UW, Warszawa 1999. Nalborczyk A. S., Kobiety w islamie. Życie religijne i społeczne, „Przegląd Powszechny” 6 (1066), 2010, s. 57-69. Nalborczyk A.S., „Wizerunek Europejczyków w świecie arabsko-muzułmańskim” [w:] J. Krzywicki i in., „Wizerunek Europejczyków i kultury Zachodu w Azji i Afryce”, Wyd. Trio Warszawa 2005, s. 181-210. Nalborczyk, A. S., S. Grodź, „Muzułmanie i chrześcijanie – droga w kierunku dialogu?” [w:] A. Parzymies (red.), „Islam a terroryzm”, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2003, s. 143-166. Nasr H.S., „Idee i wartości islamu”, PAX, Warszawa 1988. Parzymies A. (red.), „Muzułmanie w Europie”, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2005. Robinson F., „Świat islamu”, Świat Książki, Warszawa 1996. Rodinson M., „Mahomet”, PIW, Warszawa 1991. Tibi B., „Fundamentalizm religijny”, PIW, Warszawa 1997. Walther, W., Kobieta w islamie, WAiF, Warszawa 1982. Literatura zalecana: Danecki, J., Kultura islamu. Słownik, WSiP, Warszawa 1997. Danecki J., Polityczne funkcje islamu, Wyd. UW, Warszawa 1991. Dziekan M. M., „Cywilizacja islamu w Azji i Afryce”, Książka i Wiedza, Warszawa 2007. Dziekan, M. M. Jak modlą się muzułmanie. Antologia modlitw, Verbinum, Warszawa 1997. Marek A., A. S. Nalborczyk, Nie bój się islamu. Leksykon dla dziennikarzy, Więź, Warszawa 2005; http://www.wiez.com.pl/islam Mahomet, „Mądrości Proroka”, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 1993. Nalborczyk, A.S. „Islam w Europie Wschodniej - historia i dzień dzisiejszy. Polska, Litwa, Białoruś, Łotwa, Estonia, obwód kaliningradzki”, „Disputatio” X, 2010, s. 73-95. Nalborczyk A.S., „Czy istnieje strój kobiety muzułmańskiej?” [w:] J. Jurewicz, J. Rogala (red.), „Szata oddaje ludzkie obyczaje, czyli o strojach ludów Azji i Afryki”, Wydz. Orientalistyczny UW, Warszawa 2008, s. 61-71. Nalborczyk A.S., S. Grodź, „List 138 uczonych muzułmańskich do duchowych przywódców chrześcijańskich ‘Jednakowe słowo dla nas i dla was’” [w:] J. Stranz (red.), Dialog w żywiole wyobraźni, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 2008, s. 258-278. |
Efekty uczenia się: |
Student powinien opanować wiedzę ogólną o religii muzułmańskiej, jej roli w życiu społeczeństw muzułmańskich, a także na temat znaczenia islamu w świecie współczesnym. Wiedza - ma uporządkowaną wiedzę o historii religii muzułmańskiej [K_W06] - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o religii muzułmańskiej [K_W07] - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych w społecznościach muzułmańskich, roli islamu w ich społecznej, demograficznej i politycznej [K_W09] - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe świata muzułmańskiego [K_W10] - ma podstawową orientację we współczesnym życiu współczesnych społeczności muzułmańskich [K_W16] Umiejętności - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe świata muzułmańskiego [K_U02] - posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny religii i filozofii muzułmańskiej K_U03 - potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii islamu do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnych K_U04 - rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury muzułmańskiej [K_U10] - posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej świata muzułmańskiego w języku polskim lub obcym z uwzględnieniem tradycji intelektualnej krajów muzułmańskich [K_U21] Kompetencje społeczne - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01] - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05] - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06] - ma świadomość znaczenia kultury krajów muzułmańskich w kulturze światowej [K_K07] - dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe świata muzułmańskiego, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej [K_K09] |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin ustny – 80% - kontrola obecności – 20% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.