Laboratorium. Inna Warszawa: Etnograficzne badania stołecznych cudzoziemców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LL125 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium. Inna Warszawa: Etnograficzne badania stołecznych cudzoziemców |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
III rok studiów licencjackich Laboratoria etnograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Celem badań jest przeprowadzenie analizy sytuacji społecznej w Warszawie pod kątem występowania różnych grup cudzoziemców oraz prowadzonych wobec nich działań organizacji pozarządowych i instytucji administracji publicznej. Projekt będzie realizowany metodą etnograficznych badań terenowych w Warszawie i okolicach. Jest to dwuletni cykl zajęć łączących zajęcia o charakterze konwersatoryjnym z wyjazdami terenowymi. W ramach laboratorium student ma szanse uczestniczenia w projekcie badawczym na wszystkich etapach jego realizacji, pod opieką prowadzącego daną grupę laboratoryjną. |
Pełny opis: |
Wątek cudzoziemców mieszkających w Warszawie pojawia się w debacie publicznej przede wszystkim przy okazji głośnych wydarzeń medialnych (np. śmierć Nigeryjczyka podczas interwencji policji na Dworcu Stadion) czy festiwali kulturalnych (np. Festiwal Skrzyżowanie Kultur). Czasem można również usłyszeć o uchodźcach lub osobach o taki status się ubiegających, którzy mieszkają w Warszawie lub jej okolicach, w ośrodkach lub kwaterach prywatnych. Istnieje jednak szereg różnych grup cudzoziemców, które żyją niejako w cieniu czy też obok życia publicznego. To właśnie w Warszawie działa większość organizacji i instytucji zajmujących się tematyką cudzoziemców. Począwszy od Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Miasta, z ich programami skierowanymi do cudzoziemców i grantami dla organizacji, które chciałyby się tą tematyką zająć, na fundacjach i stowarzyszeniach realizującymi projekty dla tychże cudzoziemców skończywszy. To tutaj znajduje się wiele ośrodków badawczych analizujących te zagadnienia. To wreszcie w tym miejscu wszystkie te organizacje i instytucje urządzają szereg różnego rodzaju konferencji i szkoleń poświęconych pracy „z”, „dla” lub „o” cudzoziemcach. Arjun Appardurai twierdzi, że obecność migrantów i/lub organizacji pozarządowych sprawia, że należy zmienić dotychczasowe podejście do otaczającej nas rzeczywistości opisywanej jeszcze do niedawna głównie w kategoriach „państwa” lub „narodu”. Według niego państwo narodowe przestało być podstawową jednostką organizacyjną świata, a nowy ład jest oparty o diaspory. Z kolei tacy badacze jak Liisa Malkki czy Leo Chavez podkreślają nie tyle rewolucję w postrzeganiu świata dokonaną dzięki migrantom, lecz raczej ich marginalną rolę w kształtowaniu rzeczywistości. Malkki pisze o uchodźcach jak o bezosobowym tłumie, za którego wypowiadają się inni. Natomiast Chavez opisuje nielegalnych imigrantów jako członków społeczności wykluczonej i to już na najbardziej fundamentalnym poziomie: wyobrażania sobie bycia razem we wspólnocie. Twierdzi on, że procesy włączania imigrantów do społeczeństwa przyjmującego są uzależnione od chęci wyobrażenia sobie jego zarówno przez imigrantów jak i społeczność przyjmującą. Opierając się na powyższych założeniach, podczas laboratorium będziemy więc starali się odpowiedzieć na pytanie, jakie relacje zachodzą pomiędzy cudzoziemcami, członkami społeczności przyjmującej, organizacjami pozarządowymi i państwowym aparatem władzy. Będziemy dotykać takich obszarów życia społecznego jako praktyki życia codziennego ale również sposoby wyobrażania sobie i przedstawiania świata. Rola wyobraźni z kolei pokieruje nas ku mediom i dyskursom obecnym w przestrzeni publicznej. Badania będą prowadzone w Warszawie i okolicach, wśród mieszkańców Warszawy (w tym cudzoziemców), a także przedstawicieli administracji publicznej i organizacji pozarządowych. Pierwszy semestr Laboratorium etnograficznego przygotowuje studentów do wyjazdu w teren poprzez wspólne omawianie lektur wybranych przez prowadzącego, dotyczących tematu danej grupy laboratoryjnej, terenu badań, grupy badanej oraz stosowanych technik badawczych. Latem studenci wyjeżdżają na wyjazd terenowy. W semestrze drugim i trzecim studenci analizują zebrane materiały terenowe, uzupełniają je na kolejnych dwóch wyjazdach badawczych oraz omawiają wspólnie dalsze lektury. Latem studenci wyjeżdżają na ostatni wyjazd terenowy. W semestrze czwartym studenci piszą pracę laboratoryjną polegająca na interpretowaniu materiałów terenowych przy użyciu przeczytanych w czasie laboratorium lektur. |
Literatura: |
Appardurai A. 2005 Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków. Chavez L. 1991 Outside the Imagined Community: Undocumented Settlers and Experiences of Incorporation, „American Ethnologist” 18 Grzymała-Kazłowska A. 2008 Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Warszawa. Gupta A., Ferguson J. 1997 Culture, Power, Place: Explorations in Critical Anthropology, Durham. Hannerz U. 2006 Powiązania transnarodowe. Kultura, ludzie, miejsca, Kraków. Herzfeld M. 2004 Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków. Malkki L. 1995 Purity and Exile: Violence, Memory, and National Cosmology mong Hutu Refugees in Tanzania, Chicago 1996 Speechless Emissaries: Refugees, Humanitarianism, and Dehistoricization, „Cultural Anthropolog” 11(3) Ząbek M., Łodziński S. 2008 Uchodźcy w Polsce. Próba spojrzenia antropologicznego, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student dzięki uczestnictwu w dwuletnim cyklu badań etnograficznych: - poznaje literaturę związaną z badaną tematyką, z terenem badań; z etnograficznymi metodami badania; stosowanymi pojęciami i założeniami teoretycznymi; - zdobywa umiejętności akademickie: umie uporządkować materiały terenowe i je interpretować z użyciem pojęć analitycznych; - umie skonstruować pracę w konwencji akademickiej tj: umie zrelacjonować literaturę przedmiotu oraz założenia i kategorie badawcze, sformułować pytania badawcze i hipotezy, przedstawić wyniki badań w formie argumentacji na rzecz określonej tezy, podsumować je wnioskami komentującymi wyniki badań z perspektywy wcześniej przyjętych założeń i konfrontacji z literaturą przedmiotu; - potrafi skutecznie namówić ludzi do rozmowy; przeprowadzić ją w taki sposób by dotyczyła tematu badań, w czasie rozmowy potrafi akceptować odmienny punkt widzenia i wykazywać zrozumienie dla odmienności światopoglądowej, językowej i obyczajowej. - potrafi pracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po każdym semestrze. I semestr - kartkówki wejściówki lub kolokwium. II i III semestr - prace semestralne. Po IV semestrze - praca laboratoryjna ok. 3035 stron. Laboratorium kończy się złożeniem pracy laboratoryjnej do końca semestru zimowego III roku studiów oraz oddaniem na płycie CD przepisanych wywiadów i ew. innych materiałów terenowych. |
Praktyki zawodowe: |
Obowiązkowe badania terenowe, które dostarczają źródeł wywołanych do napisania pracy laboratoryjnej i licencjackiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.