University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Man and environment

General data

Course ID: 1900-1-CS-WW
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Man and environment
Name in Polish: Człowiek i środowisko
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty opcjonalne WGSR
(in Polish) Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

geography

Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien mieć ogólną wiedzę geograficzną.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest przedstawienie różnych aspektów wpływu środowiska na działalność człowieka oraz wpływu działalności człowieka na środowisko. Niektóre z omawianych zagadnień dotyczą czasów historycznych, inne – współczesnych, w niektórych wypadkach uwzględniane są także prognozy na najbliższe dekady.

Full description: (in Polish)

Najważniejsze tematy zajęć

1. Wpływ zmian klimatu na funkcjonowanie społeczeństw w ostatnich 2000 lat.

2. Wpływ pogody na niektóre wydarzenia historyczne.

3. Współczesne zmiany klimatu oraz ich skutki w przyrodzie i gospodarce.

4. Zanieczyszczenia powietrza – zmienna w czasie waga problemów związanych z różnymi zanieczyszczeniami powietrza.

5. Zanieczyszczenie światłem – nowy problem środowiskowy.

6. Wpływ na ludzi i środowisko niektórych odkryć i wynalazków, których właściwości nie były początkowo dostatecznie rozpoznane.

7. Przyczyny oszczędzania lub ochrony tworów przyrody w czasach historycznych. Wybrane problemy związane ze współczesną ochroną środowiska.

8. Przekształcenia środowiska przez różne cywilizacje.

9. Wybrane bieżące problemy związane z przekształcaniem środowiska przez człowieka. Przykłady zawinionych przez człowieka zdarzeń o szczególnie silnym negatywnym wpływie na stan środowiska.

10. Zmiany systemu energetycznego w ostatnich 300 latach. Wpływ różnych rodzajów energetyki na środowisko. Prognozowany system energetyczny świata.

11. Znaczenie badań morza dla nauki i gospodarki. Archeologia podwodna.

Bibliography: (in Polish)

1. Brown L., 2003, Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi. Książka i Wiedza Warszawa.

2. Brown L., Flavin C., French H., 2000, Raport o stanie świata. U progu nowego tysiąclecia, Ksiązka i Wiedza Warszawa.

3. Cameron R., 1999, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Ksiązka i Wiedza Warszawa.

4. Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D., 1997, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko Białystok

5. Fry C., 2008, Świat. Największe wyzwania ekologiczne, Publicat S.A., Poznań

6. Kundzewicz Z. W., 2000, Gdyby mała wody miarka ..., Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.

7. Lean G., Hinrichsen D., 1992, Atlas of the Environment, Helicon Publishing Ltd.

8. Mannion A. M., 1992, Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.

9. Schőnwiese C. D., 1997, Klimat i człowiek, Prószyński i S-ka Warszawa.

10. Wiąckowski S.K., 2000, Przyrodnicze podstawy inżynierii środowiska, Stanisław K. Wiąckowski Kielce.

11. Wiąckowski S., Wiąckowska I., 1999, Globalne zagrożenia środowiska, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska WSP Kielce

Learning outcomes: (in Polish)

Podstawowe, przedmiotowe efekty kształcenia:

Wiedza:

Student zna wybrane aspekty uwarunkowań funkcjonowania człowieka w środowisku w czasach historycznych oraz współcześnie.

Student rozumie wybrane współczesne globalne problemy środowiskowe.

Student zna wybrane prognozy dotyczące związków człowiek – środowisko w najbliższych dekadach i rozumie ich uwarunkowania.

Umiejętności:

Student potrafi zauważyć konkretne przykłady wpływu warunków środowiskowych na działalność człowieka.

Student potrafi zauważyć konkretne przykłady wpływu działalności człowieka na środowisko.

Postawy:

Student docenia rolę środowiska w funkcjonowaniu człowieka.

Student zauważa wpływ człowieka na środowisko.

Student rozumie potrzebę ochrony środowiska i umiejętnego jego wykorzystywania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym. Jest to test zamknięty. W każdym zadaniu podane są cztery odpowiedzi do wyboru, należy wśród nich wskazać prawidłową. Za każdą prawidłową odpowiedź student zdobywa 1 punkt. Maksymalna możliwa do zdobycia suma punktów to 35, aby uzyskać ocenę pozytywną należy zdobyć do najmniej 18 punktów.

Sprawy organizacyjne

Obecność na wykładach nie jest bezwzględnie wymagana, jednak ciąg czterech nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach będzie potraktowany jako rezygnacja z uczestnictwa w zajęciach. Ponadto student opuszczający bez usprawiedliwienia zajęcia nie może liczyć na indywidualne rozszerzone konsultacje służące tym samym celom, którym służył pominięty przez niego wykład (może na to liczyć student, który usprawiedliwił swą nieobecność). Usprawiedliwienie powinno być przedstawione na zajęciach następujących bezpośrednio po tym wykładzie, na którym student był nieobecny.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)